54 803 läst ·
323 svar
55k läst
323 svar
Köpt tomt av kommunen som jag valt pga utsikten mot grönska
TheImprovisor
Allvetare
· Västkusten
· 1 881 inlägg
TheImprovisor
Allvetare
- Västkusten
- 1 881 inlägg
Det är ju ett småhus i byggnadstekniska mening. Det är bara användandet som skiljer sigClaes Sörmland skrev:
Sannolikt.Claes Sörmland skrev:
Det är sant, men sant är ju också att i de flesta fall är centralt belägna småhus dyrare än de som ligger ocentralt.Claes Sörmland skrev:
Det är möjligt att du har rätt.Claes Sörmland skrev:
Jag har dock aldrig hört någon som bor i området spekulera i ämnet.
Så är det säkert.Claes Sörmland skrev:
Det har hänt mig. Jag är övertygad om att min fastighet sjönk i värde p g a byggnationen som tog bort den trevliga naturmarken kring min fastighet. Min tomt gick från unikt skyddat läge till inte lika bra läge.
Sen finns det ju en positiv aspekt med nybyggnation i gamla områden som inte är så högt värderade, d v s som ligger perifert. Det ger ett ökade taxeringsvärden för områdets fastigheter som helhet. Och psykologin i de där påhittade registervärdena ska inte underskattas. Så kanske steg min fastighet i värde på totalen för att jag fick nybyggda småhus i grannskapet?
Svårt att veta.
Jag bor på landet, ca en mil från ett lite större samhälle, ca 5 km från en mindre "by" där butik, förskola och skola finns. På båda ställen, och däremellan, byggs det massor och taxeringsvärdet på mitt hus stiger i takt med att fler bosätter sig i närheten.
Det är det som är så bra med ett LSS-boende jämfört med ”vanliga” störande grannar. Ett LSS-boende som stör sina grannar är klart mer lyhörda för grannarnas klagomål än andra. De riskerar att tappa sin ofta rätt lönsamma verksamhet, medan en vanlig granne i praktiken inte riskerar ett skit.Intet skrev:
Är det inte tvärs om. Att det råder en stor brist på boenden där kommunen kan placera folk? Om så, kan de sannolikt störa hur mycket de vill utan att riskera ett skvatt.Hep skrev:
Dessutom kan de komma på den ännu mer lönande affären, att packa in ett gäng påtända smågangsters i villakvarteret istället.
Lite kul att märka att en del av de som tror att Elon Musk är Nazist inte tror att LLSboenden kan störa. Snacka om känslostyrd retorik😀
OK 👏H Huda Alhilou skrev:Stav fel ??? Ditt svar visar vad för attetyd du har det värderar dig sjäv.
Om du hade förstått som alla,andra så skulle du inte hoppa på så. Alla,svarade jätte bra och hjälpte mig förstå kommunens beslut. Och jag hade lite oro över olika saker.
1. Jag var orolig om vilka människor kommer bo där, vad för behov de har osv du kan säga,saknade kunskap om det och det är inte skamligt.
" ALLA KAN INTE ALLT"så jag fick bra svar av flesta och blev lungnare
Naturligtvis frågar man för att få veta när man inte kan. I alla fall om man startar en tråd. Det är liksom syftet med detta forum.
Man kan lära sig mycket av alla svar. Dock är det ganska normalt med (STORA) avvikelser från ämnet.
Att det byggs villor i ett villaområde är ju normalt. Men ofta värderas utsikt mot grönområden högre än utsikt mot grannhus. Jag tror du har helt rätt i det. Däremot är jag tveksam till att det ekonomiska är lika viktigt som själva upplevelsen när en fin utsikt försvinner. Så vill man ha utsikt kanske man skall överväga att flytta.H Huda Alhilou skrev:
Absolut. 👍H Huda Alhilou skrev:
En del slarvar. Men det finns de som faktiskt inte kan stava lika bra som oss andra. Även om de försöker. Begriper man inte vad det står kan man ju faktiskt fråga. Att klaga på andras stavning tycker jag personligen inte är OK. Speciellt om det är någon som uppenbart gör många stavfel.
Det är snarare värt beundran att skriva här trots att man vet med sig att det alltid blir en massa stavfel.
vad har det med TS frågeställning att göra?Hep skrev:
har du behov av att framhäva dig?
Vet fan inte vad ICA står för har nog aldrig tänkt på detta, får googla
När det gäller särskilda behof för vissa personer förutom sexmissbrukare så har jag extremt god koll
då jag jobbat med detta, inkluderat köpingborna
Mitt dagis låg bredvid ett LSS boende...Farstatjej90 skrev:
Jag tror att värdet på huset sjunker om det byggs LSS-boende.
Det är säkert som ni andra i tråden skriver att allt är så bra och dom är så snälla och snöröjningen är bra men faktum är att man låter inte sina små barn springa ute vid ett LSS-boende och jag kommer säkert få skit för att jag skriver det men så är vi många som tänker. Så är det bara....🤔
Håller helt med, men det tog inte många minuter förrän alla ville in och skryta med sin okunskap om ”bokstavsboenden” och då kom digerse irrelevanta jämförelser och skrönor upp. Och även berättelser om LSS-boenden årtionden innan de fanns. Där dök frågan om trygghet upp. Den släpper vi.returen skrev:
Härligt nu blandar vi olika boenden igen. Nej, det finns ingen stor brist på LSS-boenden. Inte så konstigt då det är en verksamhet som är odramatisk, rätt konstant och pågår i det tysta mitt bland ”vanliga” människor. Det är inte riktigt så att det är taggtråd, väktare och neonskyltar.Intet skrev:
Är det inte tvärs om. Att det råder en stor brist på boenden där kommunen kan placera folk? Om så, kan de sannolikt störa hur mycket de vill utan att riskera ett skvatt.
Dessutom kan de komma på den ännu mer lönande affären, att packa in ett gäng påtända smågangsters i villakvarteret istället.
Lite kul att märka att en del av de som tror att Elon Musk är Nazist inte tror att LLSboenden kan störa. Snacka om känslostyrd retorik😀
Det som är klart mer mer lönande är de andra verksamheterna du är inne på. De som handlar om smågangsters och är något väldigt annorlunda än det LSS-boende som tråden började med. Mer pengar i att ta hand om missbrukare, tjuvar, gängkriminella och de som väntar på utvisning, mer personal och förmodligen större risk att de stör eller jävlas med sina grannar. Men det har som sagt inte ett dugg med LSS att göra.
Oklart vad du vill med Musk. Jag skiter i honom och jag gissar att han skiter i mig. Är han viktig för dig, eller varför drog du in honom här?