54 803 läst ·
323 svar
55k läst
323 svar
Köpt tomt av kommunen som jag valt pga utsikten mot grönska
Visst, om du tror att det inte påverkar boendepriset med ett LSS-boende som granne så får det stå för dig. Jag hade oavsett din predikan inte velat bo granne vare sig med ett LSS-boende, dagis, skola, HVB-hem, anstalt eller någon annan statlig eller kommunal institution.B Bästerortarn skrev:Problem, normala? Hyffsat sunkig syn på människor med en sjukdom. Låt oss först och främst konstatera vad vi pratar om eftersom många verkar ha blandat ihop saker och ting:
[bild]
Tänk er "en annan del av Köping". Inte mer dramatiskt än så.
Utsikten hade försvunnit/försämrats oavsett typ av byggnation och således hade värdet på TS fastighet sannolikt förändrats oavsett. TS hade inte kunnat påverka vilken "normal" (enl. din kategorisering) granne som hade köpt tomten och således hade TS lika gärna kunnat få stå ut med familjen annorlunda, grannfejds-Kenny eller rättshaverist-Agneta. Således vill jag tvärtemot hävda att det är betydligt mindre risk att få problemgrannar i ett LSS-boende. Och OM det skulle bli problem har du i.a.f. rimlig chans att komma till rätta med det till skillnad från en "normal" familj som utgör ett störningsmoment.
Hade jag själv fått välja vem som skulle bli min närmsta granne hade jag ur ett trivsel och trygghetsperspektiv hellre valt ett LSS-boende än någon "normal" som jag inte har en aning om vem det är. Marginellt mer trafik till/från boendet men betydligt fler ögon som håller koll. Hade om möjligt t.o.m. valt att bli ordentligt tjenis med LSS-boendet.
Du får kalla det för "sunkig syn på människor" om du vill men det är mina pengar och mina beslut när det kommer till husköp och jag tror att rätt många (i alla fall tillräckligt många för att påverka ett försäljningspris) resonerar likadant som jag.
Vadå fräscht? Naturligtvis är de boende där avvikande annars hade de väl inte bott på ett hem? Varför är det så fruktansvärt känsligt att påtala uppenbara saker idag?Hep skrev:
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 1 668 inlägg
Nä, det är inte därför jag tycker att du har en sunkig människosyn. Du får förstås välja att bo precis var du vill.M Maledictus skrev:
Att du har sunkig människosyn baserar jag helt på ditt språk och hur du beskriver människorna vi diskuterar.
man ser ju i denna tråden hur svensken är och fördelasM Maledictus skrev:
några procent av skribenterna tillhör klubben som blir skitnödiga om de inta är helt PK
de som tycker att PK är det viktigaste för att passa in i kollektivet.
M Maledictus skrev:Visst, om du tror att det inte påverkar boendepriset med ett LSS-boende som granne så får det stå för dig. Jag hade oavsett din predikan inte velat bo granne vare sig med ett LSS-boende, dagis, skola, HVB-hem, anstalt eller någon annan statlig eller kommunal institution.
Du får kalla det för "sunkig syn på människor" om du vill men det är mina pengar och mina beslut när det kommer till husköp och jag tror att rätt många (i alla fall tillräckligt många för att påverka ett försäljningspris) resonerar likadant som jag.
ja, verkligen! Vi var korkade barn som trodde på helt orimliga påståenden utan att tänka efter om det var rimligt.D Daniel 109 skrev:
Vi trodde säkert på andra osanna saker också men just potatisodlandet i en mörk lägenhet kommer jag ihåg. Antingen för att det är en helt omöjligt idé.
Karln hade inte alla hästarna hemma det märktes ju hur tydligt som helst. Inte ett ord utan teleprompter, som han dessutom läste rakt av, inklusive "slut citat" och så vidare.D Daniel 109 skrev:
De var bara de som så gärna ville tro, som inte såg det fullständigt uppenbara.
Hur kan du veta det. Du känner mig inte alls.D Daniel 109 skrev:
Summa sumarum. Som så mycket annat i livet styrs vi mycket mer av känslor än vi vill erkänna. Inte minst gäller det köp av hus och bilar.
Klart ett LLS boende till granne kan sänka värdet på fastigheterna runt om..
Att flera personer i denna inte skulle kunna tänka sig att köpa ett hus bredvid ett LLS boende är ju beviset..
Sen om det är ett problem att ha ett LLS boende som granne är en helt annan sak..
Att flera personer i denna inte skulle kunna tänka sig att köpa ett hus bredvid ett LLS boende är ju beviset..
Sen om det är ett problem att ha ett LLS boende som granne är en helt annan sak..
Och därmed borde man kunna anse att TS fått frågan om att LSS-boende sänker värdet på intilliggande hus besvarad.G Greger_08 skrev:
Och "familjen annorlunda, grannfejds-Kenny eller rättshaverist-Agneta" som du gjorde ned på i ett tidigare inlägg är förstås ett tecken på en finfin människosyn? Kom ner från din höga häst nu va.B Bästerortarn skrev:
Det gällde inte bara den här tråden.
Jag bor i ett lugnt och trevligt bostadsområde. Flyttade hit för 3 år sedan och det dröjde länge innan jag insåg att en av villorna var ett LSS boende. Hur jag upptäckte det? Taxin som kom ibland och hämtade någon boende där, annars varken syns eller hörs något från huset och ingen av grannarna har någonsin påpekat att det är ett LSS boende. Väl integrerat alltså precis som det skall vara.Intet skrev:
Jodå, jag vet 😏Intet skrev:
Ja, det är ju det jag säger. Känslorna styr över förnuftet och i TS fråga är svaret att det kommer att sänka värdet på huset.A Abies koreana skrev:Jag bor i ett lugnt och trevligt bostadsområde. Flyttade hit för 3 år sedan och det dröjde länge innan jag insåg att en av villorna var ett LSS boende. Hur jag upptäckte det? Taxin som kom ibland och hämtade någon boende där, annars varken syns eller hörs något från huset och ingen av grannarna har någonsin påpekat att det är ett LSS boende. Väl integrerat alltså precis som det skall vara.
Jag med😀.A Abies koreana skrev:
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 1 668 inlägg
Läs mina få inlägg i denna tråden och i.a.f. försök att förstå dom och kom tillbaka sen och snacka om någon hög häst. Eftersom läsförståelsen uppenbarligen brister kan jag ge dig ett stalltips, kontext. Slå gärna upp det ordet eller ring en vän för förklaring.M Maledictus skrev:
EDIT: men jag ger mig här. Skicka gärna ett pm eller något om du vill fortsätta diskussionen
Rent sakligt är de avvikande från något, så där har du såklart rätt. Fast språket är ett av de tydligaste sätten att avläsa en människas förmågor, erfarenheter och åsikter, så ditt sätt att beskriva det säger mer om dig än om ”verksamheten” i sig.M Maledictus skrev:
Man kan beskriva någons hem som en verksamhet, men man måste inte.
Man kan beskriva någon som på något sätt behöver hjälp för att klara sin vardag för avvikande, men man måste inte.
Man kan beskriva att någon vistas, istället för att säga att de bor där, men man måste inte.
Jag har en kompis som blev av med benet för ett tag sedan och nu behöver han hjälp med en del saker där han bor. Jag skulle kunna kalla honom för avvikande, hans hem för verksamhet då det finns betald personal där och jag skulle kunna säga att han vistas där (i sitt hem). Jag väljer att respektera honom som människa och låter bli.
Bara som info till er som tror att det finns två sorters svenskar, varav den ena är bajsnödigt rädd för att inte vara PK och en annan mer normal sort. Jag är barnsligt förtjust i icke-PK-skämt och uttrycker mig rätt ofta på ett sätt som skulle chocka många här. Men det är just det. Jag gör det när och där det passar och inte tvångsmässigt överallt. Det kallas att kunna anpassa sig och är en del i att vara en intelligent varelse. Klarar man inte ens det enkla, kanske man borde bo på en ”verksamhet”.