Fairlane
Jag tror inte det påverkar värdet alls faktiskt.
Jag förstår att några tackar nej till att bo bredvid annorlunda människor, det är ju tydligt när man läser tråden, men om lika många tackar nej till att bo bredvid invandrare, muslimer, kristna, sossar, miljöpartister, moderater, sverigedemokrater, folk som meckar bil, folk med barn, folk med etc... så jämnar det kanske ut sig.

Eftersom jag känner ett antal personer med Downs Syndrom så vågar jag påstå att det inte är några få procent PK-människor som tycker dessa individer är ok, snarare några få procent som inte tycker de är ok. De allra flesta har inga som helst problem med att någon har Downs Syndrom.

Egentligen borde inte värdet sjunka för att något byggs på tomten bredvid eftersom det knappast kom som en överraskning. Det borde redan legat med i värderingen av tomten att utsikten skulle försvinna. Jag gissar hej vilt på att TS inte tänkte i likadana banor när de lät bygga sitt hus... "Undrar om mitt hus sänker värdet på andra hus här och undrar om de tycker jag är en konstig typ som drar ner värdet på området."

• Gilla
Millanmagia och 9 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Det borde redan legat med i värderingen av tomten att utsikten skulle försvinna.
Borde är en sak men hur relevant är det? Det finns ju mängder med trådar här om hur folk anser sig äga sin utsikt…

Jag tror definitivt att utsikt kan vara värdepåverkande även om den kanske inte borde vara det.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Alfredo Alfredo skrev:
Borde är en sak men hur relevant är det? Det finns ju mängder med trådar här om hur folk anser sig äga sin utsikt…

Jag tror definitivt att utsikt kan vara värdepåverkande även om den kanske inte borde vara det.
Absolut kan man tänka fel...

Jippo, en tomt med bra utsikt, den betalar jag 1 miljon mer för. Visserligen ska det byggas så utsikten försvinner, men jag låtsas inte om det. Sen när det byggs kan jag klaga på en förlust...

• Gilla
  • Haha
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Rent sakligt är de avvikande från något, så där har du såklart rätt. Fast språket är ett av de tydligaste sätten att avläsa en människas förmågor, erfarenheter och åsikter, så ditt sätt att beskriva det säger mer om dig än om ”verksamheten” i sig.

Man kan beskriva någons hem som en verksamhet, men man måste inte.
Man kan beskriva någon som på något sätt behöver hjälp för att klara sin vardag för avvikande, men man måste inte.
Man kan beskriva att någon vistas, istället för att säga att de bor där, men man måste inte.

Jag har en kompis som blev av med benet för ett tag sedan och nu behöver han hjälp med en del saker där han bor. Jag skulle kunna kalla honom för avvikande, hans hem för verksamhet då det finns betald personal där och jag skulle kunna säga att han vistas där (i sitt hem). Jag väljer att respektera honom som människa och låter bli.

Bara som info till er som tror att det finns två sorters svenskar, varav den ena är bajsnödigt rädd för att inte vara PK och en annan mer normal sort. Jag är barnsligt förtjust i icke-PK-skämt och uttrycker mig rätt ofta på ett sätt som skulle chocka många här. Men det är just det. Jag gör det när och där det passar och inte tvångsmässigt överallt. Det kallas att kunna anpassa sig och är en del i att vara en intelligent varelse. Klarar man inte ens det enkla, kanske man borde bo på en ”verksamhet”.
gratulerar här lyckades du i en avhandlingsliknade stor textmassa helt missa bärigheten mot TS tomtköp

returen returen skrev:
gratulerar här lyckades du i en avhandlingsliknade stor textmassa helt missa bärigheten mot TS tomtköp
Du missade vem jag svarade.

Som jag redan skrivit håller jag med dig om att vore bra om tråden handlade om TS farhågor, fast det var länge sedan tråden började handla om annat. Jag tror dessutom att TS är bortskrämd sedan länge.

• Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Du missade vem jag svarade.

Som jag redan skrivit håller jag med dig om att vore bra om tråden handlade om TS farhågor, fast det var länge sedan tråden började handla om annat. Jag tror dessutom att TS är bortskrämd sedan länge.
så sant

• Gilla
Hep
  • Laddar…
H Huda Alhilou skrev:
Jag köpt en kommunal tomt i ett nytt villaområde.
Men plötsligt beviljar de att bygga LSS boende mittemot mitt hus och jag tycker att det är olämpligt att bygga Lss boende i ett villa område.
De har bara meddelat att grannen beviljats bygglov och vi trodde en vanlig villaägare .
Men när vi köpte tomten så hade inte kommunen nämnt om det.
Jag misstänker att värdet på vårt hus kommer sjunker hur kan vi göra i detta fall?
Där vi bor finns det tre olika boenden inom en radie på mindre än 500 meter ifrån där vi bor. Det närmaste ca 50-60 meter bort. Jag har aldrig hört om några problem med dessa boenden.

• Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Jag bodde under ett år i lägenhet i en svensk småstad. Det var ett rent helvete. I våningen ovanför bodde det några "idioter" kommunen placerat där. De spelade på en elorgel dagarna i ända. Spelade och spelade? Inte riktigt. Alla tangenterna nedtryckta på samma gång. Ett djävla ljud helt enkelt.
De hade även Bowlingklot de rullade över golven. Fram och tillbaka. Fram och tillbaka. Gång på gång....
Där fanns det väl ingen personal

B Bygggumman skrev:
Där fanns det väl ingen personal
Jo. De kom och gick damer från och till.
På nätterna var det tack och lov tyst.

H Huda Alhilou skrev:
Jag köpt en kommunal tomt i ett nytt villaområde.
Men plötsligt beviljar de att bygga LSS boende mittemot mitt hus och jag tycker att det är olämpligt att bygga Lss boende i ett villa område.
De har bara meddelat att grannen beviljats bygglov och vi trodde en vanlig villaägare .
Men när vi köpte tomten så hade inte kommunen nämnt om det.
Jag misstänker att värdet på vårt hus kommer sjunker hur kan vi göra i detta fall?
- Kommunen borde skickat ut förslaget (dvs när grannfastigheten SÖKTE bygglov) till dig i s k grannehörande. Då skulle du fått komma med synpunkter. Du kan ju t ex ha synpunkter på byggnadens höjd, ev skuggning av din tomt, ökad trafik etc.
- Har de bara skickat ut information när grannen redan fått bygglov har de gjort fel, men det är inte kört. Du kan fortfarande protestera eller ha synpunkter!
- Det är, som ju många informerat dig om, detaljplanen som bestämmer vilken typ av byggnation som är tillåten på fastigheten.
- Om det byggs ett LSS boende eller annat flerbostadshus är kanske samma sak för dig, om det är din utsikt du är rädd om. Att det byggs där kan ju kanske påverka värdet på ditt hus, men om den nya byggnaden ser bra ut så vet ju inte framtida köpare hur det sett ut innan och har kanske ingen synpunkt på det om de gillar ditt hus.
- Jag håller med andra i tråden om att LSS-boenden brukar vara lugna Och inte störa. Du kan få riktigt fina grannar.

• Gilla
Huda Alhilou
  • Laddar…
Oj vad hemskt att det finns funktionsnedsättning i samhället och att de som har en, har rätt att bo och leva. Kanske ska vi göra som i Tyskland i slutet av 1930-talet och skicka dem direkt till kremering. Det är ju ändå bara synd om dem. De har inget riktigt liv.
Eller också accepterar vi att de är människor precis som vi andra (fast jag betvivlar att alla som skriver här är människor) Ger dem möjlighet till ett liv och boende som alla andra. Lär känna dem som vilka andra grannar som helst och njut av deras livsglädje.

• Gilla
RoAd och 3 till
  • Laddar…
Scanian Scanian skrev:
Oj vad hemskt att det finns funktionsnedsättning i samhället och att de som har en, har rätt att bo och leva. Kanske ska vi göra som i Tyskland i slutet av 1930-talet och skicka dem direkt till kremering. Det är ju ändå bara synd om dem. De har inget riktigt liv.
Eller också accepterar vi att de är människor precis som vi andra (fast jag betvivlar att alla som skriver här är människor) Ger dem möjlighet till ett liv och boende som alla andra. Lär känna dem som vilka andra grannar som helst och njut av deras livsglädje.
ådärkomdenja...
Godwins lag: Alla diskussioner på fora slutar med Adolf.

• Älska
Intet
  • Laddar…
Farstatjej90
Scanian Scanian skrev:
Kan vi inte bara acceptera att det finns personer som inte vill bo nära LSS-boenden utan att också göra dom till nazister? Det finns massa människor jag inte vill bo bredvid av massa olika skäl men det finns ingen jag vill kremera.

• Gilla
  • Älska
lars_stefan_axelsson och 3 till
  • Laddar…
Tack och lov för Hitler, för vad skulle vi gjort utan honom. Attila? Caligula?

Nu handlar tråden om prisfall byggt på fakta eller känslor.
Att folk förknippar kommunala institutioner av alla de slag med problem är nog ett faktum som påverkar priset negativt. Detta oberoende om det är motiverat eller inte.
Se hysterin mot Tesla. Ren masspsykos enligt mig.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.