54 062 läst ·
323 svar
54k läst
323 svar
Köpt tomt av kommunen som jag valt pga utsikten mot grönska
Möjligt, men spelar det någon som helst roll vad det baseras på när det kommer till budgivning? Jag skiter väl i om mina åsikter har med okunskap eller fördomar att göra, jag vill inte bo granne med ett LSS-boende oavsett och skulle därmed buda lägre/inte alls på ett sådant hus.TheImprovisor skrev:
Jag skulle inte se det som sämre. Vanliga villor kan definitivt vara värre.
För att jag inte vet vad för problem personerna där kan ha men att det finns en anledning till att de bor på ett särskilt boende. Sannolikheten att få normala grannar är därmed större i en vanlig villa än på ett boende.TheImprovisor skrev:
Vad är det som är värdehöjande med ett LSS-boende?
Förbättrad väghållning fick vi i alla fall.
Ok, du har verkligen ingen koll på vad som skiljer de två och hur de drivs. Fast det är det få i tråden som har, så du är inte ensam.K KMNelhas skrev:
Vill du förstå och lära dig mer finns det massor av bra info på nätet.
TheImprovisor
Allvetare
· Västkusten
· 1 835 inlägg
TheImprovisor
Allvetare
- Västkusten
- 1 835 inlägg
Som sagt ... Okunskap och fördomar. Det leder till känslostyrt tänkande och agerande.M Maledictus skrev:
Vem har sagt att det är värdehöjande?M Maledictus skrev:
TheImprovisor
Allvetare
· Västkusten
· 1 835 inlägg
TheImprovisor
Allvetare
- Västkusten
- 1 835 inlägg
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 1 370 inlägg
Problem, normala? Hyffsat sunkig syn på människor med en sjukdom. Låt oss först och främst konstatera vad vi pratar om eftersom många verkar ha blandat ihop saker och ting:M Maledictus skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tänk er "en annan del av Köping". Inte mer dramatiskt än så.
Utsikten hade försvunnit/försämrats oavsett typ av byggnation och således hade värdet på TS fastighet sannolikt förändrats oavsett. TS hade inte kunnat påverka vilken "normal" (enl. din kategorisering) granne som hade köpt tomten och således hade TS lika gärna kunnat få stå ut med familjen annorlunda, grannfejds-Kenny eller rättshaverist-Agneta. Således vill jag tvärtemot hävda att det är betydligt mindre risk att få problemgrannar i ett LSS-boende. Och OM det skulle bli problem har du i.a.f. rimlig chans att komma till rätta med det till skillnad från en "normal" familj som utgör ett störningsmoment.
Hade jag själv fått välja vem som skulle bli min närmsta granne hade jag ur ett trivsel och trygghetsperspektiv hellre valt ett LSS-boende än någon "normal" som jag inte har en aning om vem det är. Marginellt mer trafik till/från boendet men betydligt fler ögon som håller koll. Hade om möjligt t.o.m. valt att bli ordentligt tjenis med LSS-boendet.
Redigerat:
Jo. Särskild LSS.Hep skrev:
Därför är jag intresserad av varför du inte tycker att det är ungefär lika jämförbart som konsum vs. godstrafik.
Kort sagt. Upplys oss då.
Redigerat av moderator:
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 1 370 inlägg
En anekdot och som sådan förstås inte något facit men ............
Jag hade för rätt länge sen en kollega som under uppväxten bodde granne med ett LSS-boende. Eller rättare sagt det hette något annat på den tiden. Han var fortfarande god vän med flera av grannarna på LSS-boendet. Där var det inga problem överhuvudtaget, snarare tvärtom. En enda liten Köping-idyll för att använda den referensen. LSS'arna var lika omtyckta, delaktiga och viktiga för kvarteret som som övriga grannar var för LSS'arna.
Jag hade för rätt länge sen en kollega som under uppväxten bodde granne med ett LSS-boende. Eller rättare sagt det hette något annat på den tiden. Han var fortfarande god vän med flera av grannarna på LSS-boendet. Där var det inga problem överhuvudtaget, snarare tvärtom. En enda liten Köping-idyll för att använda den referensen. LSS'arna var lika omtyckta, delaktiga och viktiga för kvarteret som som övriga grannar var för LSS'arna.
Det är väldigt få moment i "bilmeckandet" som låter över huvud taget.M maria01 skrev:
De orgelljudande och bowlande förstörde för sina grannar hela dagen. Från morgon till kväll. Emellanåt kompletterade de med skrik och vrål också. Gick en utbildning i den staden och fick helt enkelt hålla mig borta dagtid i möjligaste mån.
Nu är det säkert olika på olika ställen men hade det varit vanliga insatslägenheter, skulle de varit osäljbara.
När jag köpte mitt hus kollade jag med kommunen om byggplaner i närheten. Några sådana fanns inte. Allt var parkmark. Flera år senare kollade jag igen. Då var all kommunal mark såld till ett lokalt bostadsbolag.
TheImprovisor
Allvetare
· Västkusten
· 1 835 inlägg
TheImprovisor
Allvetare
- Västkusten
- 1 835 inlägg
Sådan grannar riskerar du att få så fort du har grannar.Intet skrev: