TheImprovisor
Intet Intet skrev:
Alla som stör grannar från morgon till kväll, skall inte bo nära andra. Enkel, eller hur?
Och du utgår från att de som bor på ett LSS-boende stör. Varför då?
Är det dina fördomar som övertygar dig?

• Gilla
  • Haha
Anna_H och 12 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
LSS-boendet ligger i ett annat kvarter och kring 170 m längre nedåt gatan. Så det lär inte påverka priset på fastigheten.

Men inte riktigt jämförbart med TS situation.
så grannen brevid deras hus eller den på andra sidan gatan är värderade lägre? skulle inte tror det

• Gilla
  • Haha
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
K KMNelhas skrev:
Har inte läst hela tråden men utgår från att TS fått veta att man inte kan styra över mark som man inte äger.

Avseende LSS-boende. Min närmsta granne till mitt lantställe är ett HVB-hem. Hade inte kunnat ha bättre grannar. Knäpptyst. Ingen fest, ingen musik, nästan inga bilar.
Trevligt att det funkar. Fast att jämföra LSS-boende med HVB-boende är ungefär lika relevant som att skriva att man bor granne men en konsumbutik i ev tråd om ifall det är jobbigt att bo granne med en järnväg.

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
TheImprovisor TheImprovisor skrev:
Och du utgår från att de som bor på ett LSS-boende stör. Varför då?
Är det dina fördomar som övertygar dig?
Rimligen betalar marknaden mer för en tomt mot ett lugnt grönområde än en tomt med en granne istället för grönområdet. Särskilt om det är pågående verksamhet på granntomten.

• Gilla
  • Haha
bling och 4 till
  • Laddar…
TheImprovisor TheImprovisor skrev:
Om utsikten försvinner pga en byggnad, är det då väsentligt vem som bor i byggnaden?

Köper man en tomt av kommunen i ett planlagt område är det väl tämligen stor sannolikhet att det kommer att byggas runtomkring min tomt.
1. En byggnad, oavsett boende, minskar värdet jämfört med fin natur.
2. Ett LSS-boende istället för en villa med vanliga boende minskar värdet.

Detta är min fasta övertygelse och så hade jag resonerat om jag skulle köpa hus.

• Gilla
  • Haha
MichelleW och 6 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Trevligt att det funkar. Fast att jämföra LSS-boende med HVB-boende är ungefär lika relevant som att skriva att man bor granne men en konsumbutik i ev tråd om ifall det är jobbigt att bo granne med en järnväg.
På vilket sätt då? Vi pratar om boenden för personer med olika utmaningar/behov som hanteras av personal som bor på plats.

Rent spontant skulle jag vara mer skeptisk till tidigare opiatmissbrukare än CP-skadade.

• Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
M maria01 skrev:
så huset brevid och på andra sidan gatan har en sån stor värdeminskning enligt dig hahaha
I detta fallet var det rakt över gatan eller ett antal hus bort. Absolut gör det skillnad. Men fortfarande så pratar vi värdeminskning, inte värde. Att du länkar till ett dyrt hus säger ingenting om en potentiell värdeminskning p.g.a. ett boende. Du vet ju inte vad huset hade kostat om det inte låg ett boende rakt över eller på samma gata.

Och det handlar ju till slut om vad folk är beredda att bjuda för ett hus men jag har svårt att tro att fler skulle se ett LSS-boende som något värdehöjande än tvärtom.

• Gilla
Zevv och 1 till
  • Laddar…
jag bor hellre granne med ett lss boende en nån som meckar bilar eller har tonåringar som har fest varje gång päronen är borta

har bott bredvid en läkare som jobbar natt var inte kul att väckas av han varje natt när hans bmw m5 skulle startas

• Gilla
  • Arg
nissenhj och 8 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
jag bor hellre granne med ett lss boende en nån som meckar bilar eller har tonåringar som har fest varje gång päronen är borta

har bott bredvid en läkare som jobbar natt var inte kul att väckas av han varje natt när hans bmw m5 skulle startas
Då är vi väl olika. Att någon skulle meka med bilar ser jag som värdehöjande. Perfekt att kunna fråga om råd. Tonåringarna lär ju växa upp och flytta med och skulle det bli för livat får man ju gå över och säga till. Att ungdomar festar verkar ju dessvärre minska hela tiden, antagligen till förmån för datorspel och annat skit.

• Gilla
  • Wow
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
Lite svar utöver vad du har fått:

Utsikt/grönska, det är mycket viktigt att kontrollera detaljplanen (högst troligt att det rör sig om DP). Skog, grönska utsikt blir bostäder om det är planerat så. Vilket kommunen har redovisat tydligt. Dessutom står det troligen i planbeskrivningen att kommunen planerar ett LSS-boende i området på den tomten.

ett tips om du vill vara rättshaverist, du kan överklaga alla myndighetsbeslut, bygglov, verksamhet etc. detta kommer inte hindra byggnationen men ev försena projektet ett år eller två.

Länka gärna plankartan så kan man se om något är fel map planerad verksamhet.

• Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Kul att så många möter frågan med fakta när det är känslan och hur man upplever omgivningen som spelar in huruvida TS hus kommer stiga eller sjunka i värde.
Det räcker med att en av två budgivare känner lite obehag av att det ligger ett boende tvärs över gatan, för att priset kommer bli lägre än utan boende.
Det spelar ingen roll att statistiken visar att det är säkert eller att alla på boendet är snälla och rara...

• Gilla
  • Haha
MichelleW och 4 till
  • Laddar…
Jag bjuder på en anekdot. När vi var på visning 2017 stod det i prospektet att det skulle byggas på granntomten. Jag kollade upp det och kom då fram till att det var just ett BmSS-boende som skulle byggas.
Jag fick reda på att det var en av anledningarna till att tidigare ägare önskade sälja huset.
Vi kontaktade mäklaren och tyckte att de skulle höra av sig till övriga intressenter och meddela detta. Men att vi också ville lägga utgångspriset.
Fick genast svar att det skulle de göra, och att ägarna accepterade budet!
Jag tror att om detta inte hänt så skulle det blivit en ordentlig budgivning!
Så nu är boendet byggt och vi har bott i vårt hus i snart 8år, vi har aldrig haft mer problem med boendet, och vi fick vårt drömhus till ett (troligtvis) lägre pris.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 3 till
  • Laddar…
TheImprovisor
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Rimligen betalar marknaden mer för en tomt mot ett lugnt grönområde än en tomt med en granne istället för grönområdet. Särskilt om det är pågående verksamhet på granntomten.
Det är troligt, och det oavsett vem som bor i huset på den tidigare grönytan. Problemet här verkar ju vara att det är just ett LSS-boende som planeras.

Ett LSS-boende är ingen "verksamhet", det är ett boende för personer med behov av särskilt stöd.

Det är oftast max 5 personer som bor i varje boende. Alltså inte fler än i en normal bostad. Därtill kommer personal dygnet runt, så totalt ca 7 personer.

Dagtid är många som bor på ett LSS-boende iväg på jobb/daglig verksamhet. De hämtas på morgonen av färdtjänst eller körs av personal och lämnas vid arbetsdagens slut.

Som vilken villa familj som helst, med andra ord.

• Gilla
  • Älska
Millanmagia och 10 till
  • Laddar…
M Maledictus skrev:
Då är vi väl olika. Att någon skulle meka med bilar ser jag som värdehöjande. Perfekt att kunna fråga om råd. Tonåringarna lär ju växa upp och flytta med och skulle det bli för livat får man ju gå över och säga till. Att ungdomar festar verkar ju dessvärre minska hela tiden, antagligen till förmån för datorspel och annat skit.
meckar bilar hela natten det är ju riktigt trevligt hahaha

• Gilla
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
TheImprovisor
M Maledictus skrev:
1. En byggnad, oavsett boende, minskar värdet jämfört med fin natur.
Det är säkert sant i vissa fall.
M Maledictus skrev:
2. Ett LSS-boende istället för en villa med vanliga boende minskar värdet.

Detta är min fasta övertygelse och så hade jag resonerat om jag skulle köpa hus.
Din övertygelse är, vill jag påstå, baserad på okunskap och fördomar.

• Gilla
  • Haha
  • Älska
Millanmagia och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.