M maria01 skrev:
så du menar att värdet går ner för att det bor 5 människor med downs syndrom på andra sidan gatan

låter ju riktigt löjligt annars går det säkert bra för dig att flytta in på lss boende du skulle säkert kvalificera själv med dina stavfel
Stav fel ??? Ditt svar visar vad för attetyd du har det värderar dig sjäv.
Om du hade förstått som alla,andra så skulle du inte hoppa på så. Alla,svarade jätte bra och hjälpte mig förstå kommunens beslut. Och jag hade lite oro över olika saker.
1. Jag var orolig om vilka människor kommer bo där, vad för behov de har osv du kan säga,saknade kunskap om det och det är inte skamligt.
" ALLA KAN INTE ALLT"så jag fick bra svar av flesta och blev lungnare
Ditt svar är grovt och fult.

Trode värdet sjunker pga själva byggnaden och inte pga, människorna . Så du bör fatta,väl det.
Stav fel alla kan göra tom du om du skriver snabbt så lär dig också fatta, det verkar du behöver söka,hjälp

• Gilla
  • Haha
  • Arg
Saaallss och 14 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
En polare hade en liknande situation där en granne hade en form av störning och satt på sin balkong och vrålade dagarna i ända på somrarna, denne hade alltså personlig assistens dygnet runt och dom rullade ut honom på balkongen så fick han sitta där och vråla för full volym så att ingen granne kunde sitta ute eller ens ha sina fönster öppna för att vädra.
Oj då det är det som gör mig orolig och det är inte mot själva boende utan perdonal som inte riktig sköter det bra

• Haha
nissenhj
  • Laddar…
Claes Sörmland
Jag tror tyvärr det riskerar att sänka värdet på ert hus. Svensken gillar inte olika och har extremt låg tolerans för det som sticker ut. Helst vill man ha grannar som är som en själv. Det går att se hur man bosätter sig och isolerar minoriteter bostadsmässigt. De högst värderade villaområdena i Stockholm är mycket homogena. Detta står naturligtvis i skarp kontrast till vår självbild som hyllar tolerans och mångfald men det är mer vad vi vill vara än vad vi är.

Sen är det ju så att man inte väljer sina grannar, det gör kommunen i sitt detaljplanearbete och den fria marknaden där fastigheter säljs och köps fritt. Det är utom ens kontroll.

• Gilla
  • Arg
  • Älska
  • Ledsen
Byggaren Bengt och 29 till
  • Laddar…
Jag bodde under ett år i lägenhet i en svensk småstad. Det var ett rent helvete. I våningen ovanför bodde det några "idioter" kommunen placerat där. De spelade på en elorgel dagarna i ända. Spelade och spelade? Inte riktigt. Alla tangenterna nedtryckta på samma gång. Ett djävla ljud helt enkelt.
De hade även Bowlingklot de rullade över golven. Fram och tillbaka. Fram och tillbaka. Gång på gång....

• Gilla
  • Arg
  • Ledsen
Roger Fundin och 9 till
  • Laddar…
Unikt namn
Det byggdes ett lss boende i utkanten av mitt område. Det protesterades högljutt men kommunen trummade på.

Några år senare är det dock rätt lugnt. Det hamnade inga gangsters där, bara personer med intellektuell nedsättning.
Man ser att vårdarna rastar dessa personer i området någon gång om dagen men det är allt.

Men det är klart att grannen som har ett flerfamiljshus som granne istället för en naturtomt har nog potentiellt tappat en liten slant i värde på sitt hus.

• Gilla
  • Wow
yonna och 7 till
  • Laddar…
Tror en del blandar ihop olika förkortningar. Om jag bodde granne med ett LVU-hem hade jag skaffat billlarm. Om jag bodde granne med ett LSS-boende hade jag kanske inte ens vetat om det.

• Gilla
  • Älska
Anna_H och 28 till
  • Laddar…
Cheesen
H Huda Alhilou skrev:
Jag köpt en kommunal tomt i ett nytt område villa område.
Men plötslig beviljar de att bygga LSS boende mittemot mitt hus och tycker att det är olämpligt att bygga Lss boende i ett villa område.
De har bara,meddelat att grannen bdviljade bygglov och bi trodde en. Vanlig villa ägare .
Men när vi köpte tomtdn så hade inte kommunen mämnt om det.
Jag misstänker att vördet på vårt hus kommer sjunker hur kan vi glra i dettafall?
Du äger tyvärr inte utsikten, grannens fastighet eller området som är aktuellt. Då kan man inte göra så mycket. Om man inte vill ha grannar i närheten så får man köpa en större fastighet..

• Gilla
Appendix och 10 till
  • Laddar…
H Huda Alhilou skrev:
För att det grlna fina åker utsikten försvann
Man äger ingen utsikt. Garantin för din utsikt slukar vid tomtgräns.

• Gilla
Roger Fundin och 11 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Jag bodde under ett år i lägenhet i en svensk småstad. Det var ett rent helvete. I våningen ovanför bodde det några "idioter" kommunen placerat där. De spelade på en elorgel dagarna i ända. Spelade och spelade? Inte riktigt. Alla tangenterna nedtryckta på samma gång. Ett djävla ljud helt enkelt.
De hade även Bowlingklot de rullade över golven. Fram och tillbaka. Fram och tillbaka. Gång på gång....
så du tycker dom med lss dom ska bo i nåt läger då långt utanför staden

• Gilla
  • Haha
Anotaren och 3 till
  • Laddar…
H Huda Alhilou skrev:
Stav fel ??? Ditt svar visar vad för attetyd du har det värderar dig sjäv.
Om du hade förstått som alla,andra så skulle du inte hoppa på så. Alla,svarade jätte bra och hjälpte mig förstå kommunens beslut. Och jag hade lite oro över olika saker.
1. Jag var orolig om vilka människor kommer bo där, vad för behov de har osv du kan säga,saknade kunskap om det och det är inte skamligt.
" ALLA KAN INTE ALLT"så jag fick bra svar av flesta och blev lungnare
Ditt svar är grovt och fult.

Trode värdet sjunker pga själva byggnaden och inte pga, människorna . Så du bör fatta,väl det.
Stav fel alla kan göra tom du om du skriver snabbt så lär dig också fatta, det verkar du behöver söka,hjälp
lss är inget gangster boende

• Gilla
Krille4 och 5 till
  • Laddar…
TheImprovisor
I ett villaområde i staden närmast mig planerades fem LSS-boenden in. Det var på 70-talet.

Dessa fem boenden fungerar fortfarande bra i området och villorna där är hutlöst dyra.

De som bor i LSS-boenden är i allmänhet inte bråkstakar eller våldsverkare i större grad än någon annan grupp människor.

Varför skulle det bli mycket trafik?
De som jobbar där kommer och går morgon och kväll precis som de flesta gör. De boende kör med största sannolikhet inte bil. Möjligen kan det handla om en eller annan färdtjänstbil per dag utöver personalens fordon.

Din utsikt äger du inte och råder inte över såvida du inte äger marken du vill ha utsikt över.

Din oro är obefogad.

• Gilla
  • Älska
yonna och 20 till
  • Laddar…
TheImprovisor
Intet Intet skrev:
Och dessa "idioter" var människor som bodde där med stöd av LSS?

• Gilla
Appendix och 7 till
  • Laddar…
Ja ditt hus minskar antagligen i värde. Nej, du äger inte din utsikt.

Kolla vad som står i detaljplanen. Det är där kommunen informerar om vad som planeras i området.

• Gilla
  • Haha
Anotaren och 3 till
  • Laddar…
TheImprovisor
M Maledictus skrev:
Ja ditt hus minskar antagligen i värde. Nej, du äger inte din utsikt.
Vad baserar du det uttalandet på?

• Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
TheImprovisor TheImprovisor skrev:
Vad baserar du det uttalandet på?
Att jag själv inte skulle vilja köpa ett hus som ligger i närheten av ett boende och att de flesta som ska köpa hus borde föredra en vacker utsikt framför ett LSS-boende.

• Gilla
  • Haha
Anotaren och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.