returen returen skrev:
hade det ökat?
Ja, vi fick en ok värdeökning som låg helt i linje med ortsprisernas utveckling. LSS-boendet påverkade absolut ingenting. Blir faktiskt lite förvånad över ängslan i frågeställningen.

• Gilla
Keiller och 3 till
  • Laddar…
Här i närheten finns ett LSS-boende, och det som framförallt är störande är att det ofta står färdtjänstminibussar och brummar utanför långa tider. De boende själva ser vi sällan.

Så det är absolut så att det sänker värdet lite grann, för man blir lite orolig av att ha en verksamhet så nära, men inte lika orolig som om det varit en förskola, högstadieskola eller annan mer aktiv verksamhet.

Intet Intet skrev:
Det är väl så enkelt att om det vid visning springer omkring nakna karlar och andra vrålskiker runt grannhuset blir det nog ingen försäljning av.
Men om det är helt tyst och lungt påverkas priset endast marginellt eller kanske inte alls.
Visst är det så. Sedan måste väl någon göra en rätt omfattande jämförande studie om det är LSS-folket eller de ”normala” som utgör den största risken att bete sig på ett sätt som skrämmer potentiella köpare. Tror det kan bli rätt svårt att få tillstånd och medel för den forskningen, men den skulle vara intressant att få se.

• Gilla
returen
  • Laddar…
Fairlane
All form av verksamhet sänker värdet säger vissa, men jag tror många också uppskattar att ha förskolan i närheten, och skolan etc.
Kanske ska man lägga skola och förskola utr i skogen...

• Gilla
maria01 och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
All form av verksamhet sänker värdet säger vissa, men jag tror många också uppskattar att ha förskolan i närheten, och skolan etc.
Vi har förskola 150 meter bort; utom hörhåll och samtidigt på tryggt gångavstånd utan att behöva korsa några riktiga vägar. Och skola 1 km bort, utom både hörhåll och stökhåll, skolväg en trygg gång- och cykelbana genom ett grönområde. Perfekt!

Vi tittade på ett hus vars baksida vette direkt mot en förskolegård. Det ratade vi; det kändes som alltför stor risk för störande ljud när man jobbar hemifrån några dagar i veckan.

Verksamheter ska vara lagom nära; tillgängliga utan att störa.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
TRJBerg
Robert63 Robert63 skrev:
Ja, vi fick en ok värdeökning som låg helt i linje med ortsprisernas utveckling. LSS-boendet påverkade absolut ingenting. Blir faktiskt lite förvånad över ängslan i frågeställningen.
Det vet du inte.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
Det vet du inte.
Precis. Tänkte detsamma. Det är bara en ren gissning.

• Gilla
returen
  • Laddar…
Fairlane
A adron skrev:
Vi har förskola 150 meter bort; utom hörhåll och samtidigt på tryggt gångavstånd utan att behöva korsa några riktiga vägar. Och skola 1 km bort, utom både hörhåll och stökhåll, skolväg en trygg gång- och cykelbana genom ett grönområde. Perfekt!

Vi tittade på ett hus vars baksida vette direkt mot en förskolegård. Det ratade vi; det kändes som alltför stor risk för störande ljud när man jobbar hemifrån några dagar i veckan.

Verksamheter ska vara lagom nära; tillgängliga utan att störa.
Ligger det något hus närmare förskolan än ett hus?
Ligger det något hus närmare skolan än ert hus?
Isåfall är ju förskolan felplacerad enligt några här och ska de placeras lagom nära utan att störa så kommer de behöva flyttas längre ifrån ert hus, om det ligger hus närmre.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Fairlane
Intet Intet skrev:
Precis. Tänkte detsamma. Det är bara en ren gissning.
Liksom åt andra hållet...

• Gilla
[SKPG]Zamora och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Fairlane Fairlane skrev:
Det är nog generellt lämpligt att lägga skolor med buffrande grönska runtomkring. Inte minst ger det barnen lite mark att leka på. Det är också så detaljplaneringen ser ut i många områden.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Liksom åt andra hållet...
Naturligtvis. Men någon allmän värdehöjare är sannolikt inte LLS då det lyckligtvis är så få som drar nytta av det. Till skillnad mot skolor.

Fairlane Fairlane skrev:
men jag tror många också uppskattar att ha förskolan i närheten, och skolan etc.
Det beror antagligen helt på om man nyttjar verksamheterna eller ej...

• Gilla
returen och 1 till
  • Laddar…
john68 john68 skrev:
Vad är det för skillnad på ett lss boende med kanske 5 hyresgäster och personal dygnet runt som ger extra trygghet till kvarteret än en okänd människa som kan vara rättshaverist. Har jobbat med gruppbostäder i 35 år nu och det är ytterst sällsynt att vi stört.
Vi har vräkt 4 personer under de åren (30 enheter) och bara i ett fall för att de festat för mycket och stört. MEN om det inte är kommunen utan ett företag som tar emot de som kommunerna vill placera så kan det möjligen väcka en viss oro pga vinstintresse =låg bemanning= låg kompetens, men inte givet.
Hon skriver ju i överskriften att hon köpte tomten för UTSIKTENS skull!!

• Gilla
returen
  • Laddar…
K K H Bergggren skrev:
Hon skriver ju i överskriften att hon köpte tomten för UTSIKTENS skull!!
Och du läste inte längre än så?

• Gilla
  • Haha
returen och 1 till
  • Laddar…
H Huda Alhilou skrev:
De har bara meddelat att grannen beviljats bygglov och vi trodde en vanlig villaägare .
Men när vi köpte tomten så hade inte kommunen nämnt om det.
Jag misstänker att värdet på vårt hus kommer sjunker hur kan vi göra i detta fall?
H Huda Alhilou skrev:
Jag köpt en kommunal tomt i ett nytt villaområde.
Men plötsligt beviljar de att bygga LSS boende mittemot mitt hus och jag tycker att det är olämpligt att bygga Lss boende i ett villa område.
Jaha. Var tycker du man får bo om man är i behov av ett villaområde?

Ärligt talat, din kommentar om att du inte bo bredvid är ungefär någon som är handikappad är ungefär lika fräsch som att du skulle säga att du funderar på att flytta och oroar dig för ditt husvärde eftersom en invandrare köpt huset bredvid

• Gilla
  • Haha
Millanmagia och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.