54 803 läst ·
323 svar
55k läst
323 svar
Köpt tomt av kommunen som jag valt pga utsikten mot grönska
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Ändå lyckades du besvara frågan innan...returen skrev:
om du påstår att förskolan skulle vara en förvaring så tillhör du världens sämsta föräldrar
fast du kanske har några i fängelse oxå? samma orsak dock.
du får nog definiera pensionärsboende det är mer mångfasetterat än du verkar förstå
om det nu inte är så att du dumpat av dina äldre där för att slippa dessa? samma orsak där med,
Jag definierar inte förskolan som förvaring, men inte LSS heller och jag vet skillnaden mellan LSS och SIS.
Hade ditt hus sjunkit i värde när du sålde? En del verkar ju tro att fastigheter störtdyker i värde om det bor funktionshindrade i närheten?Robert63 skrev:
LVM - Lagen om vård av missbrukare i vissa fall är en tvångsåtgärd för vuxna. Socialtjänsten utreder, ger förslag till beslut och Förvaltningsrätten beslutar.Satsuki skrev:
LVU lagen om vård av unga innebär tvångsvård för ungdomar där frivilliga insatser inte har hjälpt. Socialtjänsten utreder och föreslår åtgärder, Förvaltningsrätten beslutar.
Frivilliga insatser sker utifrån Socialtjänstlagen både för barn och vuxna.
Problemet när man diskuterar värde är att man lätt hamnar i synsättet att det måste vara ett hus som alla spekulanter på marknaden är intresserade av för att få maximalt värde.
Vi har ju haft en liknande diskussion här kring pool, en riktig vattendelare för spekulanter. Personligen skulle jag vara noll intresserad av ett hus med pool. Tror jag att det huset tappar i värde för det? Nej, det finns fullt tillräckligt med spekulanter på marknaden som inte backar för det "felet" på huset och inget talar för att priset skulle bli högre bara för att vi var dubbelt så många på visningen. Ibland räcker det med två intresserade för att en budgivning ska kunna spåra ur totalt.
Samma tror jag det är här. De flesta, tror jag, skiter fullständigt i om det ligger ett LSS-boende på gatan.
Hade jag varit TS hade jag nog mer varit grinig över att det över huvud taget skulle bli ett bygge och att utsikten skulle försvinna. Men det misstänker jag att hen hade kunnat läsa sig till i detaljplanen.
TS idé om olämplighet med ett LSS i ett villaområde dissar jag totalt. Jag hade i så fall hellre haft ett LSS-boende än TS som granne.
Vi har ju haft en liknande diskussion här kring pool, en riktig vattendelare för spekulanter. Personligen skulle jag vara noll intresserad av ett hus med pool. Tror jag att det huset tappar i värde för det? Nej, det finns fullt tillräckligt med spekulanter på marknaden som inte backar för det "felet" på huset och inget talar för att priset skulle bli högre bara för att vi var dubbelt så många på visningen. Ibland räcker det med två intresserade för att en budgivning ska kunna spåra ur totalt.
Samma tror jag det är här. De flesta, tror jag, skiter fullständigt i om det ligger ett LSS-boende på gatan.
Hade jag varit TS hade jag nog mer varit grinig över att det över huvud taget skulle bli ett bygge och att utsikten skulle försvinna. Men det misstänker jag att hen hade kunnat läsa sig till i detaljplanen.
TS idé om olämplighet med ett LSS i ett villaområde dissar jag totalt. Jag hade i så fall hellre haft ett LSS-boende än TS som granne.
För att återgå till en mer relevant (BH) diskussion om marknadsvärde (minskning av).
Rent generellt så är all verksamhet hos grannar värdesänkande i ett villaområde. En vanlig privatperson/familj som granne är (generellt) mycket lugnare än vilken verksamhet som helst.
Antar att ett LSS med ett fåtal boende är det mest lugna av tänkbara offentliga verksamheter, men det är ändå inte lika lungt.
Det här är förstås beroende på hur känslig man är, de flesta skulle kanske inte bry sig om en LSS som ovan men det kan räcka för att en del köpare uteblir.
Problemet är väl främst allt kommande och gående av "besökande" till verksamheten (t ex personal) som är okända hos grannarna.
Lägg till känslan av osäkerhet om verksamheten hos potentiella köpare.
Kontentan av det hela är att alla detaljer kan påverka priset.
Rent generellt så är all verksamhet hos grannar värdesänkande i ett villaområde. En vanlig privatperson/familj som granne är (generellt) mycket lugnare än vilken verksamhet som helst.
Antar att ett LSS med ett fåtal boende är det mest lugna av tänkbara offentliga verksamheter, men det är ändå inte lika lungt.
Det här är förstås beroende på hur känslig man är, de flesta skulle kanske inte bry sig om en LSS som ovan men det kan räcka för att en del köpare uteblir.
Problemet är väl främst allt kommande och gående av "besökande" till verksamheten (t ex personal) som är okända hos grannarna.
Lägg till känslan av osäkerhet om verksamheten hos potentiella köpare.
Kontentan av det hela är att alla detaljer kan påverka priset.
Fast frågan om värdeminskning blir väl inte tydligare än den här tråden, så den är väl så besvarad som den kan bli.
Det finns inga sakliga skäl för att ett LSS-boende skulle vara värre än andra genomsnittligt jobbiga grannar som bor i ett lika stort hus (som därför stör utsikten lika mycket), och därför minska värdet på grannfastigheterna.
Fast inläggen här visar att det finns väldigt många negativa åsikter om LSS-boenden (eller vad man tror är ett LSS-boende), så baserat på det finns det absolut en värdeminskning.
Hur stor den är i verkligheten går aldrig att fastslå, då det bara är en av ett nästan oändligt antal faktorer som påverkar. Nu brukar bildningsnivå och inkomst hänga ihop rätt bra, så vi kan nog utgå ifrån att de allra ,mest okunniga ändå inte har råd att köpa hus, men även det är bara en av alla olika variabler.
Så den tragiska slutsatsen är:
Värdeminskning - ja.
Mer eller mindre värdeminskning än ett annat lika stort hus, eller någon annan verksamhet, som byggs på samma plats - underlaget kommer aldrig bli stort nog för att besvara den frågan.
Värdeökning - nä.
Det finns inga sakliga skäl för att ett LSS-boende skulle vara värre än andra genomsnittligt jobbiga grannar som bor i ett lika stort hus (som därför stör utsikten lika mycket), och därför minska värdet på grannfastigheterna.
Fast inläggen här visar att det finns väldigt många negativa åsikter om LSS-boenden (eller vad man tror är ett LSS-boende), så baserat på det finns det absolut en värdeminskning.
Hur stor den är i verkligheten går aldrig att fastslå, då det bara är en av ett nästan oändligt antal faktorer som påverkar. Nu brukar bildningsnivå och inkomst hänga ihop rätt bra, så vi kan nog utgå ifrån att de allra ,mest okunniga ändå inte har råd att köpa hus, men även det är bara en av alla olika variabler.
Värdeminskning - ja.
Mer eller mindre värdeminskning än ett annat lika stort hus, eller någon annan verksamhet, som byggs på samma plats - underlaget kommer aldrig bli stort nog för att besvara den frågan.
Värdeökning - nä.
just det är skälet till att "risk för värdeminskning" _aldrig_ ska vara ett motiv om handläggaren gör rätt i en bygglovsprövning. det är en åsikt som aldrig går att kvantifiera. Det man kan gå på är "väsentlig olägenhet" enligt 2 kap 9 § men man ska vara medveten om att domstolarna lägger ribban för "väsentlig" skyhögt mycket högre än vad klagande gör så jag kan inte se att den är tillämplig i detta fall. Och värdeminskning är definitivt inte det.K Kontoristen7 skrev:Kul att så många möter frågan med fakta när det är känslan och hur man upplever omgivningen som spelar in huruvida TS hus kommer stiga eller sjunka i värde.
Det räcker med att en av två budgivare känner lite obehag av att det ligger ett boende tvärs över gatan, för att priset kommer bli lägre än utan boende.
Det spelar ingen roll att statistiken visar att det är säkert eller att alla på boendet är snälla och rara...
Sen kanske man ska titta på vad ett LSS-boende är (wikipedia):
"En bostad med särskild service (BmSS), ofta kallat LSS-boende, är en typ av bostad som är anpassad för personer med fysiska eller psykiska funktionsnedsättningar."
Det är alltså ett boende för vanliga människor; inga kriminella, inga "socialfall" eller ungdomar med svår uppväxt. Vanliga människor som behöver lite mer stöd för att klara sitt liv. Detta kan vara mer eller mindre stöd (vissa har personal konstant, vissa har det inte...)
Som många har skrivit i tråden, det är ett större lotteri när en familj, vem som helst, flyttar in än när du har en kommunal verksamhet. I det fallet har du iaf en chef att gå att klaga hos. Flyttar familjen från helvetet in så har du _ingen_ att klaga hos förrän det är så illa att du kan gå till polisen.
Det är väl så enkelt att om det vid visning springer omkring nakna karlar och andra vrålskiker runt grannhuset blir det nog ingen försäljning av.Hep skrev:
Fast frågan om värdeminskning blir väl inte tydligare än den här tråden, så den är väl så besvarad som den kan bli.
Värdeminskning - ja.
Värdeökning - nä.
Men om det är helt tyst och lungt påverkas priset endast marginellt eller kanske inte alls.
För somliga kan nakna karlar som springer omkring vara ett plus.Intet skrev: