Fairlane
Alfredo Alfredo skrev:
Det beror antagligen helt på om man nyttjar verksamheterna eller ej...
Ja det påverkar såklart, men ser man värdehöjande så tror jag generellt på att ett område med förskola har ett högre värde än ett utan förskola.

Sen är jag säkert lite konstig. Jag uppskattar förskolan och glada barn, även om jag inte har några där själv.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi nyttjar förskolan, men vill absolut inte ha den intill vårt hus. Dels för att det låter mycket från gården, men sen också eftersom man som förälder inte ska röra sig inom synhåll av förskolan under dagen annat än vid lämning och hämtning.

H Huda Alhilou skrev:
Jag köpt en kommunal tomt i ett nytt villaområde.
Men plötsligt beviljar de att bygga LSS boende mittemot mitt hus och jag tycker att det är olämpligt att bygga Lss boende i ett villa område.
De har bara meddelat att grannen beviljats bygglov och vi trodde en vanlig villaägare .
Men när vi köpte tomten så hade inte kommunen nämnt om det.
Jag misstänker att värdet på vårt hus kommer sjunker hur kan vi göra i detta fall?
Varför är det olämpligt för människor med särskilda behov att bo i ett villaområde? Det är väl en utmärkt plats att bo på och en vanlig plats för ett LSS-boende. Ifall du oroar dig för värdet på det hus så tycker jag du ska skatta dig lycklig att du inte har mer att bekymra dig för. När de boende flyttat in i LSS-boendet så tycker jag du skall bjuda in på kaffe med tårta och vidga dina vyer. Kanske får du mer skratt och glädje än du kunde drömma om av att lära känna människor som inte är mitt upp i karriären.

• Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
K K H Bergggren skrev:
Hon skriver ju i överskriften att hon köpte tomten för UTSIKTENS skull!!
Och den får nu de med särskilda behov glädje av ❤️

• Haha
returen
  • Laddar…
M Millanmagia skrev:
Och den får nu de med särskilda behov glädje av ❤️
Det hjälper knappast TS.

• Gilla
returen och 1 till
  • Laddar…
Vilket otroligt moraliserande en enkel värderingsfråga kan ge upphov till. Det är väl ändå fullständigt självklart att allt som inte är normalt förekommande i ett villaområde kan avskräcka en köpare och därmed vara värdesänkande?

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 5 till
  • Laddar…
M Millanmagia skrev:
Varför är det olämpligt för människor med särskilda behov att bo i ett villaområde? Det är väl en utmärkt plats att bo på och en vanlig plats för ett LSS-boende. Ifall du oroar dig för värdet på det hus så tycker jag du ska skatta dig lycklig att du inte har mer att bekymra dig för. När de boende flyttat in i LSS-boendet så tycker jag du skall bjuda in på kaffe med tårta och vidga dina vyer. Kanske får du mer skratt och glädje än du kunde drömma om av att lära känna människor som inte är mitt upp i karriären.
Kanske för oron att de kan ha särskilda behov av att springa omkring nakna och skälla som hundar, som någon påpekade. Jag gissar att "särskilda behov" kan vara av de mest skilda slag, som i vissa fall kan vara störande.
I alla fall verkar TS oroa sig för det.

• Gilla
returen
  • Laddar…
Fairlane
Alfredo Alfredo skrev:
Vilket otroligt moraliserande en enkel värderingsfråga kan ge upphov till. Det är väl ändå fullständigt självklart att allt som inte är normalt förekommande i ett villaområde kan avskräcka en köpare och därmed vara värdesänkande?
Fast det är ganska normalt även om det inte är det vanligaste.
Annat som inte är det vanligaste, men som också är rätt vanligt är att man får en grannar som är homosexuella, som är judar, som är muslimer, som är Jehovas vittnen, som är svarta, som är hårdrockare, som är hiphop-are, som är bilmeckare etc.

Det var inte bara en värderings fråga utan också en fråga hur de kan göra nu.

• Gilla
  • Haha
returen och 3 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Det var inte bara en värderings fråga utan också en fråga hur de kan göra nu.
Ja och? Om man tror att något kan sänka värdet på den fastighet man äger är det väl rätt naturligt att man funderar över hur man kan minska den risken?

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Alfredo Alfredo skrev:
Ja och? Om man tror att något kan sänka värdet på den fastighet man äger är det väl rätt naturligt att man funderar över hur man kan minska den risken?
Ja, men är frågan då "finns det något sätt för mig att lagligt hindra detta?"

• Haha
returen
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Ja, men är frågan då "finns det något sätt för mig att lagligt hindra detta?"
Jag förstår nog inte riktigt vad du menar här men det är klart att man kan ställa den frågan.

• Gilla
returen och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Alfredo Alfredo skrev:
Jag förstår nog inte riktigt vad du menar här men det är klart att man kan ställa den frågan.
Klart man kan. Man kan också ställa frågan "Min granne har sålt sitt hus till några som är homosexuella och jag är rädd att det minskar värdet på mitt hus, är det något jag kan göra för att förhindra det?"
Man får dock leva med att man får svar som man kanske inte vill ha.

• Gilla
  • Haha
returen och 3 till
  • Laddar…
J
Jag skulle själv aldrig välja en kommun baserat på utsikt mot grönska. Har inte alla kommuner det?

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
TRJBerg
Fairlane Fairlane skrev:
Klart man kan. Man kan också ställa frågan "Min granne har sålt sitt hus till några som är homosexuella och jag är rädd att det minskar värdet på mitt hus, är det något jag kan göra för att förhindra det?"
Man får dock leva med att man får svar som man kanske inte vill ha.
Det skulle nog vara ett plus för mig. De är de enda som har god smak i heminredning.

• Gilla
  • Haha
  • Älska
returen och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
TRJBerg TRJBerg skrev:
Det skulle nog vara ett plus för mig. De är de enda som har god smak i heminredning.
Ja, men det som är ett plus för dig är ett minus för någon annan. För mig kan ett LSS-boende vara ett plus.

• Gilla
  • Haha
returen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.