Fairlane Fairlane skrev:
Man får dock leva med att man får svar som man kanske inte vill ha.
Jag förstår nog inte riktigt varför du citerar mig här. Men naturligtvis är vi överens om att man kan få en massa olika typer av svar på ett forum. Vissa relevanta och nyttiga medan andra inte hjälper alls. Så funkar de flesta forum. Om det nu var så du menade.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Alfredo Alfredo skrev:
Jag förstår nog inte riktigt varför du citerar mig här. Men naturligtvis är vi överens om att man kan få en massa olika typer av svar på ett forum. Vissa relevanta och nyttiga medan andra inte hjälper alls. Så funkar de flesta forum. Om det nu var så du menade.
Jag citerade dig för att det var ditt inlägg jag besvarade. 😀

Fairlane Fairlane skrev:
Jag citerade dig för att det var ditt inlägg jag besvarade. 😀
Ahaaaa! Är det så det går till?😁

För övrigt förstod inte heller jag din kommentar.

• Gilla
returen
  • Laddar…
Fairlane
Intet Intet skrev:
Ahaaaa! Är det så det går till?😁
Precis. 😀
Jag skrev något som Alfredo svarade på och jag svarade på hans kommentar, inte så märkligt kan jag tycka.
Intet Intet skrev:
För övrigt förstod inte heller jag din kommentar.
Om vi överdriver kraftigt för att tankegången ska bli extra tydligt (givetvis behöver man inte hålla med).

"Jag har hört att det ska flytta in bögar i grannhuset. Jag har hört att de brukar ha sex i trädgården så andra ser och dessutom kommer de säkert bjuda in sina kompisar för orgier. Värdet på mitt boende kommer såklart rasa, hur gör jag för att förhindra detta?"

Som sagt, kraftigt överdrivet, men jag känner folk som är homosexuella, jag känner folk som är svarta, jag känner folk som är muslimer (eller judar) och jag känner personer med olika funktionsvariationer och när "vanligt folk" uttrycker sig nedsättande så förstår nog inte alla hur det tas emot utan tänker bara "jag är ju inte rasist eller homofob, men de måste väl inte ..." .
Så TS öppnar upp för att det är problem generellt med personer på LSS och andra hakar på (vissa uppenbart utan att veta vad LSS är, ja då får man acceptera att svaren kanske inte blir vad man önskar.

• Gilla
Millanmagia och 3 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Kanske för oron att de kan ha särskilda behov av att springa omkring nakna och skälla som hundar, som någon påpekade. Jag gissar att "särskilda behov" kan vara av de mest skilda slag, som i vissa fall kan vara störande.
I alla fall verkar TS oroa sig för det.
Läge att förbjuda hundar, tonåringar och småbarn i villaområden? Kanske lägga till att dementa inte får bo kvar ifall de irrar sig ut nakna? LSS-boende betyder inte störande element mer än vilken granne som helst som kan vara störande. Det brukar inte vara fylleslag kopplat till dessa verksamheter, vilket det kan bli med "vanliga" grannar. Ifall ambulans eller polis dyker upp så brukar det vara kopplat till att någon mår mycket dåligt och behöver hjälp - inte att grannarna skall skita i byxan. Jag tycker det är dags att rannsaka sitt synsätt om människor inte får vara olika. Gällande utsikten så dyker inte ett LSS-boende bara upp, det finns troligtvis en detaljplan som anger att TS kommer få en byggnad på kommunens mark.

• Gilla
  • Haha
Guzzi och 4 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Det hjälper knappast TS.
TS skulle gått in på kommunens hemsida och kikat på detaljplanen. Kan ju lika väl bli ett flerbostadshus på en obebyggd tomt.

• Gilla
Guzzi och 2 till
  • Laddar…
M Millanmagia skrev:
TS skulle gått in på kommunens hemsida och kikat på detaljplanen. Kan ju lika väl bli ett flerbostadshus på en obebyggd tomt.
Den frågan är redan avklarad, flera gånger om.
Det jag kommenterade var att TS knappast skulle glädjas åt att de i det skymmande huset skulle få "hans" fina utsikt.

• Gilla
returen
  • Laddar…
M Millanmagia skrev:
Är du fastighetsmäklare eller hobbytyckare?
Är det något i mitt inlägg du vill kommentera eller bemöta, eller är du mer intresserad av mig som person? Det senare kan vi ta i PM, men kommentarer om det jag skrivit passar bättre här i tråden.

• Gilla
returen
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Den frågan är redan avklarad, flera gånger om.
Det jag kommenterade var att TS knappast skulle glädjas åt att de i det skymmande huset skulle få "hans" fina utsikt.
nej du mena att folk med handikap skulle sättas i läger utanför städerna

• Haha
returen
  • Laddar…
M maria01 skrev:
nej du mena att folk med handikap skulle sättas i läger utanför städerna
😁 Det här börjar likna trådarna om Trump och Putin. Oförmågan att läsa är lika selektiv som plötslig. Det är kanske inte så konstigt när känslorna tar kommandot.

TS vill inte bli av med sin utsik.
Därför skrev jag att det nog inte skulle glädja TS att de som skulle komma att bo i huset som skulle skymma TS utsikt, skulle få njuta av TS tidigare utsikt. Phuuu. Nu då?

• Gilla
  • Älska
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Är det något i mitt inlägg du vill kommentera eller bemöta, eller är du mer intresserad av mig som person? Det senare kan vi ta i PM, men kommentarer om det jag skrivit passar bättre här i tråden.
Eftersom du har en tydlig mening kring fastighetspriser så tycker jag det är viktigt och veta ifall det är en åsikt eller baserat på statistik.

• Haha
returen
  • Laddar…
K Kontoristen7 skrev:
Kul att så många möter frågan med fakta när det är känslan och hur man upplever omgivningen som spelar in huruvida TS hus kommer stiga eller sjunka i värde.
Det räcker med att en av två budgivare känner lite obehag av att det ligger ett boende tvärs över gatan, för att priset kommer bli lägre än utan boende.
Det spelar ingen roll att statistiken visar att det är säkert eller att alla på boendet är snälla och rara...
Då kanske du hittat pudelns kärna? Varför väcker det överhuvudtaget obehag att ha ett LSS-boende till granne? Är det okunskap? Bristande empati? Rädsla för annorlunda?
I det villakvarter jag bor så finns det flera LSS-boenden, Ett av dem förstod jag inte var ett LSS-boende förrän efter flera år. Ett lite större hus med lite fler parkeringsplatser än vanligt.
Egentligen borde det höja värdet på fastigheten med vetskapen om att man har lugna grannar.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
M Millanmagia skrev:
Eftersom du har en tydlig mening kring fastighetspriser så tycker jag det är viktigt och veta ifall det är en åsikt eller baserat på statistik.
Läs gärna det jag skrivit i olika inlägg så tror jag det klarnar. Både vad jag tycker, tror och har för värderingar och erfarenheter. Bland annat skriver jag att det saknas forskning som ger oss ”sanningen” om hur LSS-boenden är som grannar, men att den forskningen aldrig lär bli av.

Igen - är det något i mitt inlägg som du tycker är fel, så ge mig gärna din bild. Helt ok om du bara tycker och inte bevisar något - det är trots allt ett forum.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Claes Sörmland
M Millanmagia skrev:
Då kanske du hittat pudelns kärna? Varför väcker det överhuvudtaget obehag att ha ett LSS-boende till granne? Är det okunskap? Bristande empati? Rädsla för annorlunda?
Egentligen spelar det ju ingen som helst roll för frågan om fastighetsvärderingen vad som är orsaken till att folk värderar vad de upplever som avvikande grannar negativt. Vi vet att de gör det.

Och vi vet att just svensk kultur är påtagligt exkluderande och inte intresserad av avvikande personer. Sådana ses snart som problem och fryses ut eller så flyttar man ifrån dem. Den mörka sidan av svensk kollektivistisk kultur, den kräver en stor grad av anpassning och inordning. Och det finns en låg förståelse för att alla inte har förutsättningar eller vilja till det, t ex på grund av den psykiska variation som naturen ger oss.

• Gilla
Alfredo och 3 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
det är som vanligt när tråden b lir för lång så kommer de som inte har argument och går till personangrepp för att hävda sina tillkortakommanden
Jag anmäler alltid alla inlägg som inte har någon bäring på tråden och övergått till personangrepp

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.