54 060 läst ·
323 svar
54k läst
323 svar
Köpt tomt av kommunen som jag valt pga utsikten mot grönska
Jag köpt en kommunal tomt i ett nytt villaområde.
Men plötsligt beviljar de att bygga LSS boende mittemot mitt hus och jag tycker att det är olämpligt att bygga Lss boende i ett villa område.
De har bara meddelat att grannen beviljats bygglov och vi trodde en vanlig villaägare .
Men när vi köpte tomten så hade inte kommunen nämnt om det.
Jag misstänker att värdet på vårt hus kommer sjunker hur kan vi göra i detta fall?
Men plötsligt beviljar de att bygga LSS boende mittemot mitt hus och jag tycker att det är olämpligt att bygga Lss boende i ett villa område.
De har bara meddelat att grannen beviljats bygglov och vi trodde en vanlig villaägare .
Men när vi köpte tomten så hade inte kommunen nämnt om det.
Jag misstänker att värdet på vårt hus kommer sjunker hur kan vi göra i detta fall?
Redigerat av moderator:
Vad är det för skillnad på ett lss boende med kanske 5 hyresgäster och personal dygnet runt som ger extra trygghet till kvarteret än en okänd människa som kan vara rättshaverist. Har jobbat med gruppbostäder i 35 år nu och det är ytterst sällsynt att vi stört.H Huda Alhilou skrev:Jag köpt en kommunal tomt i ett nytt område villa område.
Men plötslig beviljar de att bygga LSS boende mittemot mitt hus och tycker att det är olämpligt att bygga Lss boende i ett villa område.
De har bara,meddelat att grannen bdviljade bygglov och bi trodde en. Vanlig villa ägare .
Men när vi köpte tomtdn så hade inte kommunen mämnt om det.
Jag misstänker att vördet på vårt hus kommer sjunker hur kan vi glra i dettafall?
Vi har vräkt 4 personer under de åren (30 enheter) och bara i ett fall för att de festat för mycket och stört. MEN om det inte är kommunen utan ett företag som tar emot de som kommunerna vill placera så kan det möjligen väcka en viss oro pga vinstintresse =låg bemanning= låg kompetens, men inte givet.
john68 skrev:
Vad är det för skillnad på ett lss boende med kanske 5 hyresgäster och personal dygnet runt som ger extra trygghet till kvarteret än en okänd människa som kan vara rättshaverist. Har jobbat med gruppbostäder i 35 år nu och det är ytterst sällsynt att vi stört.
Vi har vräkt 4 personer under de åren (30 enheter) och bara i ett fall för att de festat för mycket och stört. MEN om det inte är kommunen utan ett företag som tar emot de som kommunerna vill placera så kan det möjligen väcka en viss oro pga vinstintresse =låg bemanning= låg kompetens, men inte givde
Jag tänker på att det är olika personal, att vi vet inte vilka människor som bor vad för diahnoser och att bilar kommer köra ut och in det är oroväckande för ossO skrev:
Tagga ner. Du kan inte styra vilka grannar du får. Där jag växte upp byggdes det ett boende på granntomten. Vissa grannar protesterade och ville stoppa bygget. Det blev inga som helst problem med dem. Däremot blev snöröjningen bättre med en kommunal verksamhet på gatan.
Min uppfattning är att ni kan vara helt lugna om det är en kommunal verksamhet. De flesta på en gruppbostad har en intellektuell funktionsnedsättning och är "bättre individer " än vi andra. De som har varit föremål för rättspsyk och annat får oftast inte ett lss beslut utan sol och bor då inte egen lgh eller i andra hand och de har vi ingen vetskap om vilka de är.H Huda Alhilou skrev:
Moderator
· Stockholm
· 56 229 inlägg
Det är väl iofs. intressant vad som står i detaljplanen. Var det ett grönområde som inte skall bebyggas när ni köpte tomten. Så är det inte säkert att kommunen bara kan ändra det hur som helst.
Men om det redan var detaljplanerat för ex. bostadsbyggnad så är det inte mycket att göra, och ni skulle ju fått någon form av bostadsbyggnad där iallafall. Kan ju också vara bra att kontrollera om boendet följer detaljplanen.
Men om det redan var detaljplanerat för ex. bostadsbyggnad så är det inte mycket att göra, och ni skulle ju fått någon form av bostadsbyggnad där iallafall. Kan ju också vara bra att kontrollera om boendet följer detaljplanen.
Man vet aldrig vilka grannar man får nästa gång en bostad i grannskapet byter ägare. Och definitiv inte vilka diagnoser de har. Att det kör bilar ut och in i bostadsområden är normalt. Så är det alltid.H Huda Alhilou skrev:
Ett LSS-boende lär inte ändra den saken på något sätt.
Jag är så gammal att folk var oroliga för om det skulle flytta in någon ”utlänning” i området när jag var liten. Tack och lov har vi kommit längre än så sedan dess. Eller har vi inte? Kanske finns det alltid någon sorts främlingar vi tycker är lite läskiga att ha nära och nu är det LSS.
En polare hade en liknande situation där en granne hade en form av störning och satt på sin balkong och vrålade dagarna i ända på somrarna, denne hade alltså personlig assistens dygnet runt och dom rullade ut honom på balkongen så fick han sitta där och vråla för full volym så att ingen granne kunde sitta ute eller ens ha sina fönster öppna för att vädra.