54 786 läst ·
323 svar
55k läst
323 svar
Köpt tomt av kommunen som jag valt pga utsikten mot grönska
Man kan ju inte veta om det gjordes, eller hur?M masa13 skrev:
Men det är väl inget konstigt att TS inte informerades?
Antagligen informerade kommunen om den borde göra det. Antagligen var det en tid innan TS köpte. Så de informerade rimligen dåvarande ägaren. Annars skulle ju TS ha informerats.
Ett alternativ är att det inte fanns anledning att informera någon. Jag vet inte.
Om du har rätt skickade kommunen rimligen detM masa13 skrev:
Det finns väl inget som tyder på detta har hänt? TS har precis köpt.M masa13 skrev:
Eftersom bygglov beviljats är byggnationen tillåtenM masa13 skrev:
Ett LSS-boende betyder inte att det är ett flerbostadshus. Inget i tråden motsäger att det är frågan om en vanlig villa.M masa13 skrev:- Om det byggs ett LSS boende eller annat flerbostadshus är kanske samma sak för dig, om det är din utsikt du är rädd om. Att det byggs där kan ju kanske påverka värdet på ditt hus, men om den nya byggnaden ser bra ut så vet ju inte framtida köpare hur det sett ut innan och har kanske ingen synpunkt på det om de gillar ditt hus.
Det är utrett sedan långt tillbaka i tråden att TS inte har några synpunkter på att huset skall innehålla ett LSS-boende. Det som TS ogillar är att huset skulle skymma en utsikt.M masa13 skrev:
Vad är problemet ? Min son har Down’s och värdet på husen runt oss i Änggården steg oavbrutet under de 30 år han bodde hemma. Detsamma för alla LSS-villor jag känner till i Göteborg. Var anser du LSS- boende ska vara belägna ? Vilka är deras lämpliga grannar ? Du behöver inte vara orolig för dina pengar, du borde skämmas för din unkna människosyn. Må du eller dina barn inte få barn med behov av LSS-insatser, i er familj skulle de inte få ett roligt liv.H Huda Alhilou skrev:Jag köpt en kommunal tomt i ett nytt villaområde.
Men plötsligt beviljar de att bygga LSS boende mittemot mitt hus och jag tycker att det är olämpligt att bygga Lss boende i ett villa område.
De har bara meddelat att grannen beviljats bygglov och vi trodde en vanlig villaägare .
Men när vi köpte tomten så hade inte kommunen nämnt om det.
Jag misstänker att värdet på vårt hus kommer sjunker hur kan vi göra i detta fall?
När du köpte tomten, kollade du detaljplanen om det fanns fler tomter som kunde bebyggas?H Huda Alhilou skrev:Jag köpt en kommunal tomt i ett nytt villaområde.
Men plötsligt beviljar de att bygga LSS boende mittemot mitt hus och jag tycker att det är olämpligt att bygga Lss boende i ett villa område.
De har bara meddelat att grannen beviljats bygglov och vi trodde en vanlig villaägare .
Jag misstänker att värdet på vårt hus kommer sjunker hur kan vi göra i detta fall?
Är det ett område som är planlagt får man räkna med att alla tomter ska vara bebyggda.
Vill man inte ha sin utsikt förstörd måste man köpa upp tomterna (inkl alla avgifter som tillkommer) runt/framför/bakom huset.
Varför ska kommunen behöva berätta att tomterna i området ska bebyggas? Det är ju självklart.
Sen undrar jag varför värdet ska sjunka. Det är ju inte en blivande industri.
Tre svar hade räckt. TS har fått bra besked och råd. Vi kom ända till "30-talet" i denna tråd. Möjligen blev själva termen "LSS" något som utlöste ett och annat, troligen förväxlat med HVB, men det var nog just juridiken kring själva byggandet som det rörde egentligen. Vi KAN ju inte välja grannar helt och hållet - ungefär som arbetskamrater. Det är som det är och blir det blir. Och var som det var.Simonstina skrev:
När du köpte tomten, kollade du detaljplanen om det fanns fler tomter som kunde bebyggas?
Är det ett område som är planlagt får man räkna med att alla tomter ska vara bebyggda.
Vill man inte ha sin utsikt förstörd måste man köpa upp tomterna (inkl alla avgifter som tillkommer) runt/framför/bakom huset.
Varför ska kommunen behöva berätta att tomterna i området ska bebyggas? Det är ju självklart.
Ett LSS-boende är ju kanon som granne! Med lite tur så har de vaken personal 24/7 som håller lite koll på omgivningarna. Dessutom kommer det troligen bo riktiga sköningar där som kommer till glädje för grannskapet. De blir även en naturlig ingång till att prata med sina barn om att alla inte är stöpta i samma form.
Det är alltid liv när något sådant här ska byggas. 5 år senare är det ingen som bryr sig. Enda jag själv skulle kunna vara tveksam till skulle vara att bo granne med en förskola.
Det är alltid liv när något sådant här ska byggas. 5 år senare är det ingen som bryr sig. Enda jag själv skulle kunna vara tveksam till skulle vara att bo granne med en förskola.
Ja ett LSS boende är ju ingenting någon jublar över att få i grannskapet. Jag själv arbetar inom LSS och tycker att dessa boenden skall förläggas utanför bostadsområden om de som bor på boendet inte är riktigt högfungerande personer. Inom LSS boenden bor det ju många människor med psykiska funktionsnedsättningar och och givetvis så berörs ju de som bor omkring. Där jag arbetar har vi en man som springer ut naken, vi får inte stoppa honom då vi inte får utföra några tvångsbegränsningar. Vi har även en kvinna som skriker väldigt högt och vistas hon ute så hörs ju dessa skrik till grannarna. Vi har fått många klagomål och den nakna mannen har blivit fotograferad men det finns ju inget att strida om. Det är som det är. Folk i området är givetvis inte glada över detta. Ett LSS boende med mer högfungerande personer som inte har dessa beteenden är givetvis mer önskvärt för alla runtomkring. Jag tror att beroende på vilka personer som bor där kan det definitivt sänka värdet på ert hus! Trots att jag jobbat med dessa personer och har gjort i hela mitt liv så skulle jag inte vilja bo granne med ett LSS boende och jag tycker att det vore bättre om människor som den här mannen jag beskrev ovan bodde ute på landet. Då hade han kunnat springa naken ute men nu blir det kalabalik för honom. Kvinnan som gallskriker hade kunnat vara ute mer för vi i personalen tänker ju på grannarna, men hon måste ju få vara ute men ute på landet hade hon varit mer fri. Alla människor passar inte att bo i ett bostadsområde.H Huda Alhilou skrev:Jag köpt en kommunal tomt i ett nytt villaområde.
Och det är det som gör mig orolig också, men som sagt vi har jo nyss byggt husrt som vi längtad efter men som sagt hänt är hänt .Tessebubblan80 skrev:
Ja ett LSS boende är ju ingenting någon jublar över att få i grannskapet. Jag själv arbetar inom LSS och tycker att dessa boenden skall förläggas utanför bostadsområden om de som bor på boendet inte är riktigt högfungerande personer. Inom LSS boenden bor det ju många människor med psykiska funktionsnedsättningar och och givetvis så berörs ju de som bor omkring. Där jag arbetar har vi en man som springer ut naken, vi får inte stoppa honom då vi inte får utföra några tvångsbegränsningar. Vi har även en kvinna som skriker väldigt högt och vistas hon ute så hörs ju dessa skrik till grannarna. Vi har fått många klagomål och den nakna mannen har blivit fotograferad men det finns ju inget att strida om. Det är som det är. Folk i området är givetvis inte glada över detta. Ett LSS boende med mer högfungerande personer som inte har dessa beteenden är givetvis mer önskvärt för alla runtomkring. Jag tror att beroende på vilka personer som bor där kan det definitivt sänka värdet på ert hus! Trots att jag jobbat med dessa personer och har gjort i hela mitt liv så skulle jag inte vilja bo granne med ett LSS boende och jag tycker att det vore bättre om människor som den här mannen jag beskrev ovan bodde ute på landet. Då hade han kunnat springa naken ute men nu blir det kalabalik för honom. Kvinnan som gallskriker hade kunnat vara ute mer för vi i personalen tänker ju på grannarna, men hon måste ju få vara ute men ute på landet hade hon varit mer fri. Alla människor passar inte att bo i ett bostadsområde.
Vi får se hur det blir. Tack för din ärlighet
Japp. Vill nan inte ha grannar, får man köpa intilliggande mark.Simonstina skrev:
När du köpte tomten, kollade du detaljplanen om det fanns fler tomter som kunde bebyggas?
Bästa svaret
Det kan också bli lugnt och bra men jag förstår att du funderar över det eftersom många som bor på LSS boende har problemskapande beteenden. Folk som skriver här verkar ha väldigt lite erfarenhet av vad ett LSS boende innebär både för de som bor där och för omgivningen.H Huda Alhilou skrev:
P Primusemma skrev:
Tack att du förstår mig vi får hoppas att det kommer bli bra,Tessebubblan80 skrev:
Jodå. Tror nog att jag har mest erfarenhet? Jobbat som chef sen 1990 och då initialt för specialenheter som tog emot de som kom ut från låsta enheter som vipeholm och Niklasberg i Vänersborg. Klart att det funnits individer som stört men jag påstår ändå att de är färre än normalfördelningskurvan. (10%)Tessebubblan80 skrev:
"Kul" att läsa en del helt knasiga inlägg i detta ämnet. Trodde att vi kommit liiite längre men Trump och annat har tydligen gett energi till dumhet på alla områden.
Hade varit mer orolig att bo granne med 10 % av de som skrivit här.
Jag håller inte med dig (skulle jag tro) men vi kan vara grannar. Det kallas ibland "civiliserat beteende". En bättre granne än mig kan du kanske inte få! Trots att jag inte har några som helst problem med en amerikansk president.john68 skrev:
Jodå. Tror nog att jag har mest erfarenhet? Jobbat som chef sen 1990 och då initialt för specialenheter som tog emot de som kom ut från låsta enheter som vipeholm och Niklasberg i Vänersborg. Klart att det funnits individer som stört men jag påstår ändå att de är färre än normalfördelningskurvan. (10%)
"Kul" att läsa en del helt knasiga inlägg i detta ämnet. Trodde att vi kommit liiite längre men Trump och annat har tydligen gett energi till dumhet på alla områden.
Otroligt omogen kommentar att dra in Trump i det här. Lever du med konstanta skygglappar eller? Ett LSS boende kan innebära störningar men behöver inte göra det. Men att måla allt rosenrött och försköna saker är att ljuga. Om du har så mycket erfarenhet som du påstår borde du veta att det finns individer med oönskade beteenden som bor på LSS boenden vilket kan innebära störningar för grannarna. Men det klart ni chefer är ju inte på plats och upplever det som vi stödassistenter upplever dagligen. Det blir en liten blixtvisit här och där, det är en enorm skillnad på att vara i den miljön 40 timmar i veckan och på att komma och gästspela lite då och då.john68 skrev:
Jodå. Tror nog att jag har mest erfarenhet? Jobbat som chef sen 1990 och då initialt för specialenheter som tog emot de som kom ut från låsta enheter som vipeholm och Niklasberg i Vänersborg. Klart att det funnits individer som stört men jag påstår ändå att de är färre än normalfördelningskurvan. (10%)
Medlem
· Västra Götaland
· 112 inlägg
LSS är en boendeform och inte nödvändigtvis en vårdform. Kan bli svårt att använda sig av detaljplan. Inte ovanligt att man i dessa fall kan hänvisa till ökad trafik och annan störning, men LSS är ganska stillsamma verksamheter. Tur att det inte blev HVB-hem (som iofs också kan vara ganska lugna - eller inte).K Kane skrev: