D Dilato skrev:
Det är väl inte lönsamt att lägga en massa tid,energi och pengar på en produkt som säljer relativt dåligt, marknaden för dubbdäck är väl relativt liten?
Nja, Norden är kanske en liten marknad, även om man räknar in Baltikum som också har dubbdäck. Men nordliga delstaterna USA och stora delar av Kanada är väl inte att förakta, eller?
 
pacman42 pacman42 skrev:
Nja, Norden är kanske en liten marknad, även om man räknar in Baltikum som också har dubbdäck. Men nordliga delstaterna USA och stora delar av Kanada är väl inte att förakta, eller?
tyskland lär vara den enskilt största marknaden för vinterdäck, förstås utan dubb kloka som de är, och påbjudna under vintermånaderna.

intressant info vid promenader i juni månad i berlin häromåret; drygt hälften av gatuparkerade bilar har vinterdäck, kanske två av tio helårsdäck, två till tre av tio sommardäck.
 
Jag insåg att åldrande av däck var en grej häromåret när jag skulle byta till vinterdäck, och två av sommardäcken var spruckna på insidan in till korden. Inte superbra...

Dock var de vid tillfället 26-28 år gamla Michelin. Så jag kan ändå tycka att det var bra kvalité.
Blandningen är väl säkert sämre nuförtiden, tyvärr.

Gammalt och sprucket sommardäck från Michelin, svarta gummisprickor synliga nära fälg, på gräsunderlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Fairlane
Om blandningen är bättre eller sämre idag än för 25 år sen vad gäller hållbarhet vet jag inte, men vad gäller hur däcket hanterar inbromsning, vatten, sidgrepp etc är det överlägset idag. Ett däck som är 26-28 år gammalt bort bytts för minst 10 år sen, helst 15.
 
  • Gilla
Edvuld
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.