H HEM2121 skrev:
Senast varnade en annan däckfirma för näthandeln, fick samma däck till ungefär samma pris som hos näthandeln.
Var det en svensk näthandel? I så fall var det tvärt om.
Svenska näthandeln har numera ungefär samma priser som fysiska däckfirmor.

Handlar man i ex.vis. Tyskland eller Frankrike är det helt andra priser. Trots att flera "svenska" näthandlare leverera däcken från samma utländska lager. "Svensk" däck-näthandel är bland de mest oseriösa branscherna vi har idag.

F fribygg skrev:
Eller så väljer man svensonbil med ekonomiskt överkomliga däck förslagsvis i stl 185/65/15
Klokt. Man kan vara klok och köpa mindre och smalare däck även utan att byta till svenssonbil

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
RoTe
O O skrev:
SVAR: För att äldre däck är sämre och ökar risken för att bli skadad och skada andra.
  • Är man säkerhetsmedveten kör man på nya däck
  • Är man kostnadsmedveten kör man med begagnad bil. Välj en 1-2år äldre bil än planerat så finns det pengar till riktiga däck!
Man kan alltså vara både och...
Två eller fem år gamla däck, jag bryr mig inte.
F fribygg skrev:
Eller så väljer man svensonbil med ekonomiskt överkomliga däck förslagsvis i stl 185/65/15
Nej det är svårt på en elbil som alla ska ha idag

H
O O skrev:
Var det en svensk näthandel? I så fall var det tvärt om.
Svenska näthandeln har numera ungefär samma priser som fysiska däckfirmor.

Handlar man i ex.vis. Tyskland eller Frankrike är det helt andra priser. Trots att flera "svenska" näthandlare leverera däcken från samma utländska lager. "Svensk" däck-näthandel är bland de mest oseriösa branscherna vi har idag.
Svensk näthandel.

RoTe RoTe skrev:
Nej det är svårt på en elbil som alla ska ha idag
Dacia är väl Europas mest sålda bil, den går nog på 185/65/15 oavsett om den drivs med fossila bränslen eller el.

RoTe
F fribygg skrev:
Dacia är väl Europas mest sålda bil, den går nog på 185/65/15 oavsett om den drivs med fossila bränslen eller el.
Vill minnas att jag hade 225/70-16 på min... Sen är det ju typ sista bilen att köpa om man sätter säkerheten främst.

RoTe RoTe skrev:
Vill minnas att jag hade 225/70-16 på min... Sen är det ju typ sista bilen att köpa om man sätter säkerheten främst.
Duster? Skulle tro att både Sandrero och Spring rullar på 185or

RoTe RoTe skrev:
Följande har hänt i däckvärlden: Ett normalt däck till en 240 är 185/70 men de går skönare med 175/80. Det är snyggt med mer gummi och som bonus visar hastighetsmätaren rätt. Men de smalare däcken är inte längre helt vanliga, snart blir man hänvisad till däck till lätta lastbilar med uselt rullindex och exotiska fabrikat. Detta kallas utveckling men är således förstörelse.
Jag kör civiliserat och byter däck när de är utslitna, möjligen vart femte år. Åldern på gummit är inte en faktor alls.

RoTe
F fribygg skrev:
Duster? Skulle tro att både Sandrero och Spring rullar på 185or
Ja och som sagt värdesätter man säkerheten så högt att man inte kan köra på några år gamla däck är Dacia inget man kör. Då ser man till att hela tiden leasa det säkraste som finns.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Klart man är solidariskt med butiken och sina medmänniskor och tar det äldsta brödet först, så att så lite som möjligt riskerar att behöva slängas.

För att uppmärksamma detta ska jag limma fast mig på essingeleden imorgon tisdag, 0730, så planera in lite extra tid för att ta er till jobbet.
Okej, så du väljer hellre hellre däck som legat på hyllan i 2-3 år än de som kommer direkt från fabrik?
C cpalm skrev:
Alltså, många verkar ha svårt att få in det, men... Det handlar ju inte om att man är orolig för att de tre år gamla däcken är slut redan när man får hem dem, utan hur lång tid de håller sig fräscha efter det. Om det t.ex. tar 10 år för par färska däck att bli dåliga i gummit kanske man bara får ut 8 år från de tre år gamla däcken?

Har man slitit ut dem långt innan dess har det så klart mindre betydelse.
Jag tänker väl att det inte är till min fördel om jag t.e.x säljer bilen nästa år. Följer det med vinterdäck som är från 2025 ser det bättre ut än om de är från 2023. Så resonerar jag och är garanterat inte den enda.

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
H husbyggets skrev:
Okej, så du väljer hellre hellre däck som legat på hyllan i 2-3 år än de som kommer direkt från fabrik?
Vi måste solidariskt välja de äldsta däcken först. Dagens däcktester är för dåliga, man borde undersöka hur gamla däcken är på lagret och sedan låta den som har de äldsta däcken vinna, så att vi använder dessa först.

RoTe
H husbyggets skrev:
Jag tänker väl att det inte är till min fördel om jag t.e.x säljer bilen nästa år. Följer det med vinterdäck som är från 2025 ser det bättre ut än om de är från 2023. Så resonerar jag och är garanterat inte den enda.
När jag köper bil tänker jag att jag ändå kommer behöva köpa nya däck som JAG kan slita på. Det ska mycket till för att jag skulle bry mig om vad som kommer med bilen, oftast vill jag ändå byta fälgar eller när det gäller dubbdäck så ska dom bort fortast kvickt.

• Gilla
rakt09
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Vi måste solidariskt välja de äldsta däcken först. Dagens däcktester är för dåliga, man borde undersöka hur gamla däcken är på lagret och sedan låta den som har de äldsta däcken vinna, så att vi använder dessa först.
Det finns väl inget solidariskt alls att ta hänsyn till.
Det bör vara företagets problem om dom gjort en miss i kalkyleringen och köpt på sig för många däck. Om vi tar brödet som exempel så har jag som kund en möjlighet att välja gammalt bröd till samma pris som nytt bröd. Om det gamla brödet inte säljer så är det upp till företaget att sänka priset eller kasta det i soptunnan.

Att företaget säljer gamla däck är inget problem! Problemet är att jag inte fick möjligheten att fatta ett beslut vare sig jag vill beställa eller inte, då däcken tillverkades för 2,5 år sedan.

H husbyggets skrev:
följer det med kumho dubbdäck skulle jag snarare se det som en extra arbetsinsats att bli av med dem:)

nu kanske du hade en vanligt förekommande dimension, men mitt intryck är att industrin batchvis tillverkar den dimension jag köper. typ vartannat till vart tredje år. aldrig upplevt olägenhet med det även om man förstås hellre önskar färskare vinterdäck.

de vinterdäck jag körde i vintras hade då kvar sitt plastiska grepp och skall nu köras sin fjärde och sista säsong. de är från 2017, var alltså bortåt 4 år när de togs i bruk. har inte visat sig sämre på något sätt än omgången innan, som uppenbarligen var från samma batch och togs i bruk just 2017 när de var nytillverkade.

det är klart man föredrar att köpa mer nyligen tillverkade däck, men särskilt avgörande tycks inte några år på ett lager vara. och har snålvattnet runnit till och man köpt asiatiska dubbdäck är man ändå långt ifrån ett optimum när det gäller grepp hursom. varför det år efter år fortsätter vara på det sättet kan man ju fråga sig; asiaterna har visat sig ytterst kompetenta när det gäller att producera andra produkter.

R rakt09 skrev:
...asiatiska dubbdäck är man ändå långt ifrån ett optimum när det gäller grepp hursom. varför det år efter år fortsätter vara på det sättet kan man ju fråga sig; asiaterna har visat sig ytterst kompetenta när det gäller att producera andra produkter.
Det är väl inte lönsamt att lägga en massa tid,energi och pengar på en produkt som säljer relativt dåligt, marknaden för dubbdäck är väl relativt liten?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.