Tänkte köpa ny vinterdäck nu, de jag har är original med bilen från 2013, men nu börjar det bli lite väl många saknade dubb. Kan ju inte påstå att jag märkt någon direkt försämring under dessa år men de jag har är stabila och ger bra grepp både i snö och is. Men var tvungen att köpa nya sommardäck (också från 2013) i våras då det tillslut blev ont om mm så då är det lika bra att byta dessa med.

2013 känns lite utdaterat. Teknikens Värld hade med 2 beggade däck i testet förra året.

Diagram som jämför prestanda hos begagnade vinterdäck Michelin X-Ice North 4 och Goodyear UltraGrip Ice 2, inklusive poängavdrag och testresultat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Grafik av vinterdäckstest 2022 från Teknikens Värld, jämförande specifikationer och prestanda för sex olika däckmodeller: Continental, Goodyear, Nokian, Pirelli.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

O O skrev:
👎Det är inte psykologi utan fysik och kemi.
Bröd och däck består av helt olika saker. Som åldras på helt olika sätt. Åldringen går också med extremt olika hastighet.

Med tillsatser kan åldringen påverkas Dessa tillsatser har andra effekter som är mer eller mindre önskade.
Fast nu pratar jag inte om produkterna utan de människorna som hela tiden ska ha det färskaste och det bästa helt utan tanke på nå övriga aspekter. Skulle de ha att välja på 10 dagar gamla däck och 1dag gamla däck så skulle de garanterat välja de som är 1dag gamla.............

• Haha
cpalm
  • Laddar…
T twoody skrev:
Skogaholmare blir ju mycket sämre efter bara ett dygn, prova en dagsfärsk mot en äldre så får du se.
Sen finns det andra sorter som inte blir mycket sämre men där är det mer skit i brödet.
Det håller jag inte med om alls...........en pinfärsk sådan är ju alldeles degig. Ligger den nån dag så blir de ju mer fasta och bättre.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
C
K Kane skrev:
2013 känns lite utdaterat. Teknikens Värld hade med 2 beggade däck i testet förra året.
Ha ha, de där däcktesterna är f-n som kräfttester 😂
Men lite intressant det där med Michelin-däcket som tydligen var deras bästa dubbdäck 2022.
Kommentaren antyder ju just att gummiblandningen inte åldrats på ett bra sätt, då däcken inte uppvisar något tecken på slitage. Tyvärr ser det inte ut att framgå hur gamla däcken är(?) Bara körsträckan.

Redigerat:
C cpalm skrev:
Tyvärr ser det inte ut att framgå hur gamla däcken är(?) Bara körsträckan.
Nä, det är ju ganska stor skillnad på ett däck som legat på lagret hos däckfirman i fyra år och ett som körts 1000 mil om året i fyra år.

C cpalm skrev:
Ha ha, de där däcktesterna är f-n som kräfttester 😂
Men lite intressant det där med Michelin-däcket som tydligen var deras bästa dubbdäck 2022.
Kommentaren antyder ju just att gummiblandningen inte åldrats på ett bra sätt, då däcken inte uppvisar något tecken på slitage. Tyvärr ser det inte ut att framgå hur gamla däcken är(?) Bara körsträckan.
Fortfarande är det bättre på att bromsa på is än årets testvinnare. Jag kan ju tycka att det är viktigare än som testvinnaren få en massa poäng på stötdämpning/ljud. Lite samma som att bältespåminnare ger poäng i EuroNcap.

Jag hade X-Ice förut och dubben i stål slits inte. Riktigt bra! Vet inte varför andra inte kör med det?

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
useless useless skrev:
Nä, det är ju ganska stor skillnad på ett däck som legat på lagret hos däckfirman i fyra år och ett som körts 1000 mil om året i fyra år.
Givetvis, men det "läskiga" med just torra vinterdäck är att de kan se helt oslitna ut men ändå vara riktigt dåliga. Om man utgår från att Teknikens Värld sommarförvarat däcken enligt konstens alla regler så har rimligtvis inte gummit torkat pga höga temperaturer iallafall, vilket någon ansåg vara den största faktorn.

Själv tänker jag att många faktorer spelar in, men att det samtidigt är naivt att tro att åldringsprocessen står still när däcken ligger på hyllan.

H
H husbyggets skrev:
Hejsan.

Jag har köpt nya däck till bilen via bythjul.se och har nu (efter jag kom hem från min vän som hjälpte till med däckskiftet) upptäckt att däcken är tillverkade v19 2023. Alltså för ca 2,5 år sedan.

Företagets kundtjänst hävdar att dom får sälja däck som är upp till 3 år gamla som nya, så länge dom förvaras enligt tillverkarens instruktioner och att det är först när däcken tas i bruk som de börjar åldras.

Deras kundtjänst skriver även att OM däcken är äldre än 3 år så skriver dom ut det tydligt i beskrivningen så man vet det innan man klickar på beställ.
De skriver också att 5% av alla däck dom levererar inte är tillverkade samma år som man beställer dom.

Då däcken redan är i bruk kan jag inte reklamera dom. (Då jag förväntade mig nya däck så dubbelkollade jag inte, en lärdom jag får med mig)

Hade det stått i beskrivningen att det finns en risk att 2,5 år gamla däck levereras hade jag avstått från att beställa.

I sammanhanget är det inga jättesummor, ca 4200:- men jag har ändå en olustig känsla över det hela.

Överreagerar jag?
Har fått däck som var 2 år hos en däckfirma, fick avdrag på priset. Åldern på däcket har mindre betydelse om man kör mycket, man hinner att slita ut dem innan däcken har blivit för gamla. Kör man lite så har åldern på däcken stor betydelse. Senast varnade en annan däckfirma för näthandeln, fick samma däck till ungefär samma pris som hos näthandeln.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Tyvärr ser det inte ut att framgå hur gamla däcken är(?)
4 år.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Givetvis, men det "läskiga" med just torra vinterdäck är att de kan se helt oslitna ut men ändå vara riktigt dåliga. Om man utgår från att Teknikens Värld sommarförvarat däcken enligt konstens alla regler så har rimligtvis inte gummit torkat pga höga temperaturer iallafall, vilket någon ansåg vara den största faktorn.

Själv tänker jag att många faktorer spelar in, men att det samtidigt är naivt att tro att åldringsprocessen står still när däcken ligger på hyllan.
Jo, men jag är ganska övertygad om att det halverade mönsterdjupet har betydligt större påverkan på egenskaperna än att gummit är fyra år gammalt.

S Stefan1972 skrev:
Fast nu pratar jag inte om produkterna utan de människorna
Förstår det. Men det har inget med psykologi att göra.
S Stefan1972 skrev:
som hela tiden ska ha det färskaste och det bästa helt utan tanke på nå övriga aspekter. Skulle de ha att välja på 10 dagar gamla däck och 1dag gamla däck så skulle de garanterat välja de som är 1dag gamla.............
Som jag ser det finns det ingen anledning att välja annat än det bästa möjliga av tillgängliga alternativ. När det gäller däck och bröd är färskast bäst val. Ur alla aspekter. Kunniga människor gör kunniga val.

RoTe
O O skrev:
Som jag ser det finns det ingen anledning att välja annat än det bästa möjliga av tillgängliga alternativ. När det gäller däck och bröd är färskast bäst val. Ur alla aspekter. Kunniga människor gör kunniga val.
Däck till dagens bilar är ju svindyra även på internet då det är sanslösa storlekar även på svenssonbilar idag. Kan man spara sig ett gäng sköna tusenlappar och ändå planerar att byta bil om ett par år så varför inte köpa äldre däck? Så fort du monterat dom på bilen faller värdet markant ändå så att fundera på "begagnatvärde" är inte att tala om.

• Gilla
Berndtan
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Kan man spara sig ett gäng sköna tusenlappar och ändå planerar att byta bil om ett par år så varför inte köpa äldre däck?
SVAR: För att äldre däck är sämre och ökar risken för att bli skadad och skada andra.
  • Är man säkerhetsmedveten kör man på nya däck
  • Är man kostnadsmedveten kör man med begagnad bil. Välj en 1-2år äldre bil än planerat så finns det pengar till riktiga däck!
Man kan alltså vara både och...

RoTe RoTe skrev:
Däck till dagens bilar är ju svindyra även på internet då det är sanslösa storlekar även på svenssonbilar idag.
Eller så väljer man svensonbil med ekonomiskt överkomliga däck förslagsvis i stl 185/65/15

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.