12 651 läst ·
78 svar
13k läst
78 svar
Köpt nya däck, fick 2,5 år gamla
Tänkte köpa ny vinterdäck nu, de jag har är original med bilen från 2013, men nu börjar det bli lite väl många saknade dubb. Kan ju inte påstå att jag märkt någon direkt försämring under dessa år men de jag har är stabila och ger bra grepp både i snö och is. Men var tvungen att köpa nya sommardäck (också från 2013) i våras då det tillslut blev ont om mm så då är det lika bra att byta dessa med.
Medlem
· Västernorrland
· 11 692 inlägg
Fast nu pratar jag inte om produkterna utan de människorna som hela tiden ska ha det färskaste och det bästa helt utan tanke på nå övriga aspekter. Skulle de ha att välja på 10 dagar gamla däck och 1dag gamla däck så skulle de garanterat välja de som är 1dag gamla.............O skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 11 692 inlägg
Det håller jag inte med om alls...........en pinfärsk sådan är ju alldeles degig. Ligger den nån dag så blir de ju mer fasta och bättre.T twoody skrev:
Ha ha, de där däcktesterna är f-n som kräfttester 😂K Kane skrev:
Men lite intressant det där med Michelin-däcket som tydligen var deras bästa dubbdäck 2022.
Kommentaren antyder ju just att gummiblandningen inte åldrats på ett bra sätt, då däcken inte uppvisar något tecken på slitage. Tyvärr ser det inte ut att framgå hur gamla däcken är(?) Bara körsträckan.
Redigerat:
Fortfarande är det bättre på att bromsa på is än årets testvinnare. Jag kan ju tycka att det är viktigare än som testvinnaren få en massa poäng på stötdämpning/ljud. Lite samma som att bältespåminnare ger poäng i EuroNcap.C cpalm skrev:Ha ha, de där däcktesterna är f-n som kräfttester 😂
Men lite intressant det där med Michelin-däcket som tydligen var deras bästa dubbdäck 2022.
Kommentaren antyder ju just att gummiblandningen inte åldrats på ett bra sätt, då däcken inte uppvisar något tecken på slitage. Tyvärr ser det inte ut att framgå hur gamla däcken är(?) Bara körsträckan.
Jag hade X-Ice förut och dubben i stål slits inte. Riktigt bra! Vet inte varför andra inte kör med det?
Givetvis, men det "läskiga" med just torra vinterdäck är att de kan se helt oslitna ut men ändå vara riktigt dåliga. Om man utgår från att Teknikens Värld sommarförvarat däcken enligt konstens alla regler så har rimligtvis inte gummit torkat pga höga temperaturer iallafall, vilket någon ansåg vara den största faktorn.useless skrev:
Själv tänker jag att många faktorer spelar in, men att det samtidigt är naivt att tro att åldringsprocessen står still när däcken ligger på hyllan.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 570 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 570 inlägg
Har fått däck som var 2 år hos en däckfirma, fick avdrag på priset. Åldern på däcket har mindre betydelse om man kör mycket, man hinner att slita ut dem innan däcken har blivit för gamla. Kör man lite så har åldern på däcken stor betydelse. Senast varnade en annan däckfirma för näthandeln, fick samma däck till ungefär samma pris som hos näthandeln.H husbyggets skrev:Hejsan.
Jag har köpt nya däck till bilen via bythjul.se och har nu (efter jag kom hem från min vän som hjälpte till med däckskiftet) upptäckt att däcken är tillverkade v19 2023. Alltså för ca 2,5 år sedan.
Företagets kundtjänst hävdar att dom får sälja däck som är upp till 3 år gamla som nya, så länge dom förvaras enligt tillverkarens instruktioner och att det är först när däcken tas i bruk som de börjar åldras.
Deras kundtjänst skriver även att OM däcken är äldre än 3 år så skriver dom ut det tydligt i beskrivningen så man vet det innan man klickar på beställ.
De skriver också att 5% av alla däck dom levererar inte är tillverkade samma år som man beställer dom.
Då däcken redan är i bruk kan jag inte reklamera dom. (Då jag förväntade mig nya däck så dubbelkollade jag inte, en lärdom jag får med mig)
Hade det stått i beskrivningen att det finns en risk att 2,5 år gamla däck levereras hade jag avstått från att beställa.
I sammanhanget är det inga jättesummor, ca 4200:- men jag har ändå en olustig känsla över det hela.
Överreagerar jag?
Jo, men jag är ganska övertygad om att det halverade mönsterdjupet har betydligt större påverkan på egenskaperna än att gummit är fyra år gammalt.C cpalm skrev:Givetvis, men det "läskiga" med just torra vinterdäck är att de kan se helt oslitna ut men ändå vara riktigt dåliga. Om man utgår från att Teknikens Värld sommarförvarat däcken enligt konstens alla regler så har rimligtvis inte gummit torkat pga höga temperaturer iallafall, vilket någon ansåg vara den största faktorn.
Själv tänker jag att många faktorer spelar in, men att det samtidigt är naivt att tro att åldringsprocessen står still när däcken ligger på hyllan.
Förstår det. Men det har inget med psykologi att göra.S Stefan1972 skrev:
Som jag ser det finns det ingen anledning att välja annat än det bästa möjliga av tillgängliga alternativ. När det gäller däck och bröd är färskast bäst val. Ur alla aspekter. Kunniga människor gör kunniga val.S Stefan1972 skrev:
Däck till dagens bilar är ju svindyra även på internet då det är sanslösa storlekar även på svenssonbilar idag. Kan man spara sig ett gäng sköna tusenlappar och ändå planerar att byta bil om ett par år så varför inte köpa äldre däck? Så fort du monterat dom på bilen faller värdet markant ändå så att fundera på "begagnatvärde" är inte att tala om.O skrev:
SVAR: För att äldre däck är sämre och ökar risken för att bli skadad och skada andra.RoTe skrev:
- Är man säkerhetsmedveten kör man på nya däck
- Är man kostnadsmedveten kör man med begagnad bil. Välj en 1-2år äldre bil än planerat så finns det pengar till riktiga däck!


