12 653 läst ·
78 svar
13k läst
78 svar
Köpt nya däck, fick 2,5 år gamla
Brukar inte heller vara ett mer än teoretiskt problem, så länge man kör på en någorlunda måttlig nivå, dvs den mesta av amatörracingen.MathiasS skrev:
Är man orolig över 3 år gamla däck bör man vara noga med att köpa kvalitetsdäck då det påverkar däckprestationen betydligt mer än om koreadäcken är nya eller gamla, de är fortfarande ganska dåliga däck.
Har man redan valt ändamålsenliga kvalitetsdäck men ändå är orolig över att de är 3 år gamla, bör man se över sin körstil och vara noga med avstånd i trafiken vilket såklart påverkar risken att skadas i trafiken mångdubbelt mer än exakt hur nya ens nya däck är.
Alltså, många verkar ha svårt att få in det, men... Det handlar ju inte om att man är orolig för att de tre år gamla däcken är slut redan när man får hem dem, utan hur lång tid de håller sig fräscha efter det. Om det t.ex. tar 10 år för par färska däck att bli dåliga i gummit kanske man bara får ut 8 år från de tre år gamla däcken?V varpan1 skrev:
Har man slitit ut dem långt innan dess har det så klart mindre betydelse.
Ja helt klart , man kan ju köra brödet i micron lite så blir det nybakat igen 😛MathiasS skrev:
Vi köpte en omgång dubbdäck nån vecka sen på en mindre verkstad och de var
tillverkade i år.
Hur blir det då om man läser ett test där det står att bäst 2025 är Hakkapelliita 10, får man då däck som är från 2022 är det väl inte samma eller fanns inte modell 10 då? Tänker att det då blir som med vin att bara för att 2019 var ett bra år behöver inte det samma gälla 2020? Eller ändrar de aldrig något på kompositionen utan att byta modellbeteckningen också?
Beställer du hakka 10 så ska du väl också få hakka 10 annars är det ju fel däck levererade.. Man ändrar sällan nåt i däcken utan att byta namn såvida man inte hittar nåt riktigt misstag. var med om att man bytt dubbmodell till en bättre men det tror jag är enda gången vi känt till att man gjort ändring och inte bytt namn. Men då stod det rätt snabbt nån tilläggstext på sidorna som sålde att dessa var med "nya bättre dubbarna"T TypRätt skrev:Hur blir det då om man läser ett test där det står att bäst 2025 är Hakkapelliita 10, får man då däck som är från 2022 är det väl inte samma eller fanns inte modell 10 då? Tänker att det då blir som med vin att bara för att 2019 var ett bra år behöver inte det samma gälla 2020? Eller ändrar de aldrig något på kompositionen utan att byta modellbeteckningen också?
Det är inte som att köpa vinflaska där samma namn används men olika år kan vara helt olika produkter😁
Skogaholmare blir ju mycket sämre efter bara ett dygn, prova en dagsfärsk mot en äldre så får du se.S Stefan1972 skrev:
Sen finns det andra sorter som inte blir mycket sämre men där är det mer skit i brödet.
Att gummit åldras på däck hänger mest på att de är utomhus under en stor del av året och att de då inte har optimal temperatur för att hindra åldrande. Däck skall helst förvaras runt 15 grader, men över noll och under 25 grader brukar anses vara OK. Däck kan säljas som nya under hela fem år om jag har förstått reglerna korrekt.
Har jobbat i hela mitt yrkesverksamma liv i bilbranschen och mycket med däck. Fick veta av en av de största däcktillverkarna för några år sedan, att dom hade testat en uppsättning vinterhjul under 6år. Dom hade hela tiden lagrats under rätt förhållande, dvs mörkt och svalt och liggande (eftersom det var däck med fälg). Varje år plockades hjulen fram och dess egenskaper testades efter alla konstens regler. Det visade sig att under dessa 6 åren kunde det inte uppmätas några försämrade egenskaper. Efter 6 år upphörde testen av dessa hjulen men sannolikt hade det inte märkts några större försämringar de närmsta åren efter dessa 6 år heller. Till saken hör att jag fått veta liknande uppgifter av flera andra däcktillverkare som jag hade kontakt med. Mao sluta vara nojiga över "gamla" däck. Satsa på kvalité och följ tillverkarnas rekommendationer när det gäller förvaring, inkörning av nya däck, rätt däcktryck, ha koll på slitagebilden (hjulinställningen) och reglera körningen mer med huvudet än högerfoten. Då får ni ut maximalt av era däck.
Finns många parametrar, inget är generellt.
Det finns gummi eller gummiliknande material idag som hårdnar eller faller i bitar på 1 år, lika som det finns 50 år gammalt gummi som är som nytt. Jag pumpade nyligen upp ett 66 år gammalt däck från Trelleborg på en moped, inget fel på varken slangen eller däcket.
Haft 6 år gamla Goodyear dubbdäck, mönster och dubbar som nya, men de var som hockypuckar på snö och blask, så dåliga att jag en gång med snö på tvären och noll grader vände och åkte hem efter 2 km, kändes som jag hade blanka sommardäck på, varken styrde eller drev (bakhjulsdriven BMW)
Senare BMW hade Continental med urdragna dubb, 11 år gamla, bland de bästa vinterdäck jag haft. Åkte ner för en brant backe i Jämtland för några vintrar sen, tanken var att ta en annan väg där ifrån, men den vägen var inte plogad !!
"Inte en suck att jag kommer upp igen" tänkte jag, men det gick bra.
Det finns gummi eller gummiliknande material idag som hårdnar eller faller i bitar på 1 år, lika som det finns 50 år gammalt gummi som är som nytt. Jag pumpade nyligen upp ett 66 år gammalt däck från Trelleborg på en moped, inget fel på varken slangen eller däcket.
Haft 6 år gamla Goodyear dubbdäck, mönster och dubbar som nya, men de var som hockypuckar på snö och blask, så dåliga att jag en gång med snö på tvären och noll grader vände och åkte hem efter 2 km, kändes som jag hade blanka sommardäck på, varken styrde eller drev (bakhjulsdriven BMW)
Senare BMW hade Continental med urdragna dubb, 11 år gamla, bland de bästa vinterdäck jag haft. Åkte ner för en brant backe i Jämtland för några vintrar sen, tanken var att ta en annan väg där ifrån, men den vägen var inte plogad !!
"Inte en suck att jag kommer upp igen" tänkte jag, men det gick bra.
👎Det är inte psykologi utan fysik och kemi.S Stefan1972 skrev:
Bröd och däck består av helt olika saker. Som åldras på helt olika sätt. Åldringen går också med extremt olika hastighet.
Med tillsatser kan åldringen påverkas Dessa tillsatser har andra effekter som är mer eller mindre önskade.
👍Det finns en kemisk förklaring till varför det fungerar.galento skrev:
Man reverserar en ombildning av proteiner i hårdnande brödet. Micron gör att brödet blir mjukare och mycket riktigt mera som nybakat igen. Sköljer man det mycket snabbt med vatten innan man micrar motverkas uttorkningen av brödytan.
Även detta skiljer mot däck. Åldringen kan inte reverseras utan de åldras snabbare av värme.