12 644 läst ·
78 svar
13k läst
78 svar
Köpt nya däck, fick 2,5 år gamla
Förstår att det känns lite surt TS, men inget som spelar nån roll i praktiken.
Förmodligen har du bättre chans att få "färska" däck om du köper en populär modell i en vanligt förekommande dimension som det är ordentlig omsättning på.
Min chansning är att du köpt något som är lite "udda" av nån anledning och därför legat som hyllvärmare i 2,5år.
Som kuriosa kan jag säga att när jag nyligen köpte nytt framdäck till min MC ganska sent in på hösten (hade räknat med att det gamla skulle räcka hela säsongen) så fick jag ett däck som var tillverkat för bara 5 veckor sen.....
Förmodligen har du bättre chans att få "färska" däck om du köper en populär modell i en vanligt förekommande dimension som det är ordentlig omsättning på.
Min chansning är att du köpt något som är lite "udda" av nån anledning och därför legat som hyllvärmare i 2,5år.
Som kuriosa kan jag säga att när jag nyligen köpte nytt framdäck till min MC ganska sent in på hösten (hade räknat med att det gamla skulle räcka hela säsongen) så fick jag ett däck som var tillverkat för bara 5 veckor sen.....
Låter fruktansvärt lite.H husbyggets skrev:
Så 95% av allt folk köper i januari och februari är gjort samma år?
Möjligen att det är inom 12månader. Samma år låter konstigt.
Jaja. Jag hämtar mina originalhjul som satt på bilen i bilhallen december 2013. Nackdelen med 400 mil om året.
ullet
Hobbyelektriker
· Västerbotten
· 577 inlägg
ullet
Hobbyelektriker
- Västerbotten
- 577 inlägg
Jag beställde också vinterdäck nu i höst (från Däck365) och fick gamla däck (tillverkade 2022 v39). Skulle jag vetat att dom var så gamla hade jag valt en annan handlare. Självklart förväntar jag mig inte att däcken ska vara rykande från fabriken, men tre år var lite väl mycket för ett vinterdäck tycker jag.
Men med det sagt, Vianor skriver så här:
"Den allmänna uppfattningen i däckbranschen är att däck som inte används och förvaras korrekt behåller sina ursprungliga tekniska egenskaper i upp till fem år. Därför kan däck tillverkade upp till fem år tidigare säljas som nya. Det är dock god affärssed att informera kunden om när däcken tillverkades om de är mer än tre år gamla."
Och det kan jag hålla med om, tycker det hade varit god affärssed att faktiskt upplysa om att däcken var så gamla vid försäljningstillfället, så jag som kund kunde ta ställning till om jag tyckte det var värt att lägga någon hundring mer på att få nyare däck.
Men med det sagt, Vianor skriver så här:
"Den allmänna uppfattningen i däckbranschen är att däck som inte används och förvaras korrekt behåller sina ursprungliga tekniska egenskaper i upp till fem år. Därför kan däck tillverkade upp till fem år tidigare säljas som nya. Det är dock god affärssed att informera kunden om när däcken tillverkades om de är mer än tre år gamla."
Och det kan jag hålla med om, tycker det hade varit god affärssed att faktiskt upplysa om att däcken var så gamla vid försäljningstillfället, så jag som kund kunde ta ställning till om jag tyckte det var värt att lägga någon hundring mer på att få nyare däck.
Medlem
· Västernorrland
· 11 692 inlägg
Detta är bara en pyskologisk grej................på samma vis som många anser sig kunna ta limpan som är bakad idag istället för att plocka den som bakades igår.
Du menar att gårdagens bröd är lika bra som nybakat, och håller sig lika länge? Det börjar inte åldras förrän du plockar det från hyllan?S Stefan1972 skrev:
Och hur länge håller sig brödet "nybakat" på hyllan? Tre dagar? Fem dagar?
Klart man är solidariskt med butiken och sina medmänniskor och tar det äldsta brödet först, så att så lite som möjligt riskerar att behöva slängas.
För att uppmärksamma detta ska jag limma fast mig på essingeleden imorgon tisdag, 0730, så planera in lite extra tid för att ta er till jobbet.
För att uppmärksamma detta ska jag limma fast mig på essingeleden imorgon tisdag, 0730, så planera in lite extra tid för att ta er till jobbet.
Medlem
· Västernorrland
· 11 692 inlägg
det finns många aspekter i just brödfrågan men en vanlig skogaholmare blir inte sämre av att ligga 1-3 dagar. Snarare bättre. Ändå ska en del riva fram det färskaste..........Det är på nåt vis bara för att liksom.C cpalm skrev:
Psykologiskt vill man ju så klart få nytillverkade däck, men det kommer inte spela någon roll, så som diskuterats i tråden. Jag köpte en gång 5 år gamla dubbade vinterdäck, som var "bäst i test". De var otroligt bra, och helt mjuka och fina i gummit fortfarande. Det är skillnad mot gamla använda däck, det märker du direkt om du har däcken bredvid varandra för jämförelse. Åldrade däck både syns och känns gamla, torra, stela.
Nästa säsong kommer jag köra asfaltsrscing med 3 år gamla begagnade däck, och pushar garanterat gränserna mycket mycket mer än man nånsin gör i trafik. Skulle aldrig falla mig in att oroa mig över åldern på dessa däck ändå.
Nästa säsong kommer jag köra asfaltsrscing med 3 år gamla begagnade däck, och pushar garanterat gränserna mycket mycket mer än man nånsin gör i trafik. Skulle aldrig falla mig in att oroa mig över åldern på dessa däck ändå.
på banan skulle jag fundera mer på antal "heat-cycles" mer än åldern.V varpan1 skrev: