D Dilato skrev:
Tänk så mycket enklare det skulle varit om man märkt upp centralen så att man visste vad varje säkring gick till? Typ Spis L1, Spis L2, Spis L3...
Fast jag tycker nog den där centralen är någorlunda normalt märkt och att det är rätt tydligt att de tre säkringarna längst till vänster avser en trefasgrupp till spisen. Sen går det naturligtvis alltid att göra det ännu tydligare.
 
e02jr e02jr skrev:
Ingen aning, men jag tycker det är konstigt att man har dragit gränsen för vad som är farligt där när det hade varit enkelt att få bort risken att något bränns när strömmen kommer tillbaka i alla fallen, oavsett vad som är igång.
Jag håller egentligen med dig, att man glömt att man höll på att laga mat har dock aldrig hänt mig.
Men marknadsavdelningen hos spisfabrikanten måste ju hitta på något "säljande" ;)
 
D Dilato skrev:
att man glömt att man höll på att laga mat har dock aldrig hänt mig.
Kan man glömma att man lagar mat i en kastrull på spisen vid ett strömavbrott kan man väl lika lätt glömma att man gör det i en form i ugnen? :thinking:

Edit: Jag menade nog tvärtom tror jag... :oops::oops::oops:
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Fast jag tycker nog den där centralen är någorlunda normalt märkt och att det är rätt tydligt att de tre säkringarna längst till vänster avser en trefasgrupp till spisen. Sen går det naturligtvis alltid att göra det ännu tydligare.
Uppenbarligen var det inte tydligt för TS, han trodde att det var bara en säkring till spisen.
I konsekvensens namn borde man märka alla säkringar som används, långt ifrån alla begriper att det är normalt att det finns omärkta säkringshållare som går någonstans, och omärkta säkringshållare som inte går någonstans.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Men marknadsavdelningen hos spisfabrikanten måste ju hitta på något "säljande" ;)
Det är en mycket rimlig förklaring (y)

D Dilato skrev:
Jag håller egentligen med dig, att man glömt att man höll på att laga mat har dock aldrig hänt mig.
Säger bara småbarn. Då kan man glömma vad som helst. :sleep:
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
e02jr e02jr skrev:
Det är en mycket rimlig förklaring (y)



Säger bara småbarn. Då kan man glömma vad som helst. :sleep:
Mmm undvik att glömma dina småbarn på spisen, bränt barn luktar illa. :heart:(y)
 
  • Gilla
e02jr
  • Laddar…
F Frank Collin skrev:
Som jag frågade tidigare om L1L2 jag ville göra det som var på schema ! du sa ju att det funkar ändå sen jag har kopplat om de som var i början. Och det syns att det var inte bra kontakt så jag har kopplat om de och skruvat hårdare !
Det gjort genom att koppla in spisen själv är olagligt, och med tanke på dina ringa kunskaper i hur du skall utföra denna elinstallation jävligt korkat!
 
P
M mats.r.nilsson skrev:
Det gjort genom att koppla in spisen själv är olagligt, och med tanke på dina ringa kunskaper i hur du skall utföra denna elinstallation jävligt korkat!
Okay hur tänker du nu?
 
  • Gilla
Tomtom79
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Okay hur tänker du nu?
1. Fel
X. Inte
2. Tokigt
 
  • Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
P
Jag ser inget olagligt i det här öht. Mer än han inte skulle fråga i forumet
 
  • Gilla
Tomtom79
  • Laddar…
Mats kan nog inte reglerna. Det är många som tror att det är otillåtet.
 
  • Gilla
Willmanh och 3 till
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Nyfiken på vilka kablar du kopplade om?
Same noe bilder ?
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.