F Frank Collin skrev:
Kopplade om kablarna nu allt fungerar
Tack för tips och råd !!!
Nyfiken på vilka kablar du kopplade om?
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
F Frank Collin skrev:
Eller behöver jag byta de till 20A
Säkringarna till spisen bör du inte kunna byta till högre än 16A (gråa), detta med anledning av att det bara är 2,5mm^2 på trådarna, då bör passdelen i säkringshållarens botten vara för max 16A (grå).
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Nyfiken på vilka kablar du kopplade om?
Som jag frågade tidigare om L1L2 jag ville göra det som var på schema ! du sa ju att det funkar ändå sen jag har kopplat om de som var i början. Och det syns att det var inte bra kontakt så jag har kopplat om de och skruvat hårdare !
 
Aha.

Ok, det finns ju två schema där. Det ena är om man har två faser bara, då får man driva 3 kretsar med två faser. (400V2~)

Om det är som det var från början använder man alla tre faser (400V3~).

Viktigt att alla trådar sitter ordentligt, inga små sticker ut eller går sönder och att metallbyglingarna som satt där också sitter ordentligt och väl åtdragna. Men om du återställt som från början och allt är åtdraget så bör det funka fint.
 
P
F Frank Collin skrev:
Men nu det kom en annan problem
Ungen funkar inte !!!
Ställ klockan på spisen om du har någon
 
  • Gilla
moonsire och 3 till
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Ställ klockan på spisen om du har någon
Det kanske behöver förtydligas att det finns spisar som är så "listiga" :mad: att klockan måste vara ställd för att de ska fungera. Ur en spismanual:

Utdrag från manual som förklarar hur man ställer klockan på en ugn för att den ska fungera.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Arg
moonsire och 3 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Det kanske behöver förtydligas att det finns spisar som är så "listiga" :mad: att klockan måste vara ställd för att de ska fungera. Ur en spismanual:

[bild]
Jag har en sådan ugn. Oerhört irriterande då den tänds, men inte värmer...
 
  • Gilla
Tamford
  • Laddar…
Det är en säkerhets grej. Är ugnen på med mat i och det blir strömavbrott kan det hända att det glöms kvar i ugnen och blir välstekt när elen är tillbaka, ugnen startar och ingen är hemma.
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
F Frank Collin skrev:
Japp


jag har bara 1 säkring , 16A som på bilden
Då är det bara 1 fas.. och inte 400v
 
TeroM TeroM skrev:
Det är en säkerhets grej. Är ugnen på med mat i och det blir strömavbrott kan det hända att det glöms kvar i ugnen och blir välstekt när elen är tillbaka, ugnen startar och ingen är hemma.
Borde inte samma sak gälla för plattorna egentligen. :thinking:
Strömavbrott och så läggs något på en platta som sen startar när strömmen är tillbaka.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Tänk så mycket enklare det skulle varit om man märkt upp centralen så att man visste vad varje säkring gick till?
Typ Spis L1, Spis L2, Spis L3...
Omärkta säkringar är ett gissel.
 
  • Gilla
Frank Collin
  • Laddar…
e02jr e02jr skrev:
Borde inte samma sak gälla för plattorna egentligen. :thinking:
Strömavbrott och så läggs något på en platta som sen startar när strömmen är tillbaka.
Det borde stå en kastrull eller så på plattan om den var igång....
 
D Dilato skrev:
Det borde stå en kastrull eller så på plattan om den var igång....
Ja, och en kastrull (med nått i, det är väl onödigt att ha en tom kastrull på en igångslagen platta) är väl också farligt? Torrkokning är ju inte ett ovanligt problem.
 
e02jr e02jr skrev:
Ja, och en kastrull (med nått i, det är väl onödigt att ha en tom kastrull på en igångslagen platta) är väl också farligt? Torrkokning är ju inte ett ovanligt problem.
..men skillnaden mot ugnen är att det är väl synligt..att man skulle lägga något på plattor som inte var/är påslagna är väl inget reelt problem?
e02jr e02jr skrev:
Strömavbrott och så läggs något på en platta som sen startar när strömmen är tillbaka.
 
D Dilato skrev:
..men skillnaden mot ugnen är att det är väl synligt..att man skulle lägga något på plattor som inte var/är påslagna är väl inget reelt problem?
Ingen aning, men jag tycker det är konstigt att man har dragit gränsen för vad som är farligt där när det hade varit enkelt att få bort risken att något bränns när strömmen kommer tillbaka i alla fallen, oavsett vad som är igång.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.