U Ulam skrev:
Kan du vänligen delge en länk eller liknande där det står istället för att bara säga att så är det?
Hur ska man kunna ställa krav på någon som man inte har avtal med?

• Gilla
Nissens och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Du får agera länk eller liknande @Alfredo

• Haha
  • Gilla
Svampe och 2 till
  • Laddar…
Nissens
U Ulam skrev:
En besiktningsman ska väl vara opartisk så köparen borde imö kunna referera till vad säljarens besiktning.
En besiktningsman arbetar på uppdrag av någon. De har då ett avtal där alla ”terms & conditions” står som gäller dom emellan.

Om du inte har något avtal med besiktningsmannen så kan du ju inte kräva något av denne.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Jag tror din jurist har kostat tillräckligt mycket pengar nu.
Har taket varit synligt innifrån innan du började riva? Då hade det funnits en del Varningsklockor. Hur är skicket på huset i övrigt?

Jag är övertygad om att det kommer fungera som det är i 10år till utan problem.
Taket har levt halva sitt liv. Det påverkar ersättningen.
Men frågan är om det är värt att processa?
Enligt mig troligtvis inte. Räkna med att en process kostar minst 100' säkerligen mycket mer. Är insatsen värd eventuell vinst?
Tänk på en viktig sak, det är en sak att ha rätt en annan att få rätt.

Alfredo Alfredo skrev:
?

Nissens Nissens skrev:
En besiktningsman arbetar på uppdrag av någon. De har då ett avtal där alla ”terms & conditions” står som gäller dom emellan.

Om du inte har något avtal med besiktningsmannen så kan du ju inte kräva något av denne.
Även du får agera länk @Nissens

• Haha
Svampe och 2 till
  • Laddar…
U Ulam skrev:
Vad menar du egentligen med det, varför har det någon betydelse om det är under säljarens eller köparens besiktning som man missat något? Besiktningsman som besiktningsman.
Det viktigaste i mitt inlägg är att det är skillnad på om det går att upptäcka ett fel, och om en besiktningsman faktiskt upptäckte det.

Om det hade gått att upptäcka är det inget dolt fel och inget att göra alls, oavsett om besiktningsmannen såg eller inte såg det.

Men…
Om det hade gått att upptäcka och besiktningsmannen missade det, är det fortfarande inget dolt fel, men man kanske kan kräva någon form av skadestånd av besiktningsmannen under förutsättning att man har ett avtal med besiktningsmannen. Det har man inte om det är säljarens besiktningsman.

Tydligt nog, eller snurrar det fortfarande bara runt i huvudet?

• Gilla
TP3:7 och 2 till
  • Laddar…
U Ulam skrev:
Vad menar du egentligen med det, varför har det någon betydelse om det är under säljarens eller köparens besiktning som man missat något? Besiktningsman som besiktningsman.
Självklart är det så att besiktningsmannen ska titta med samma ögon.

Men det handlar om ansvar. om besiktningsmannen missar något och inte friskrivit sig så kan besiktningsmannen bli ansvarig. Men. ansvaret gäller bara köparen av tjänsten. Därför är säljarens besiktning värdelös för köparen. Nu finns det ibland att man kan köpa in sig på besiktningen men det är en annan sak.
Det handlar alltså om misstag som besiktningsmannen eventuellt gjort

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
U Ulam skrev:
?
@fribygg skrev:
F fribygg skrev:
Nej.
Man får allt anlita en egen besiktningsman om man vill kunna ställa krav på hans besiktning.
Och du svarade:
U Ulam skrev:
Kan du vänligen delge en länk eller liknande där det står istället för att bara säga att så är det?
Och jag menar att om säljaren anlitat besiktningsmannen är det dessa två som har ett avtal. Köparen har inget med deras avtal att göra och kan givetvis inte ställa några krav på besiktningen.

• Gilla
Joak och 4 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Det viktigaste i mitt inlägg är att det är skillnad på om det går att upptäcka ett fel, och om en besiktningsman faktiskt upptäckte det.

Om det hade gått att upptäcka är det inget dolt fel och inget att göra alls, oavsett om besiktningsmannen såg eller inte såg det.

Men…
Om det hade gått att upptäcka och besiktningsmannen missade det, är det fortfarande inget dolt fel, men man kanske kan kräva någon form av skadestånd av besiktningsmannen under förutsättning att man har ett avtal med besiktningsmannen. Det har man inte om det är säljarens besiktningsman.

Tydligt nog, eller snurrar det fortfarande bara runt i huvudet?
Du har ett avtal med säljaren som i sin tur har avtal med sin besiktningsman. Klart du kan kräva säljaren som i sin tur får gå vidare.

Redigerat av moderator:
U Ulam skrev:
Du har ett avtal med säljaren som i sin tur har avtal med sin besiktningsman. Klart du kan kräva säljaren som i sin tur får gå vidare.
Lycka till. 😉

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
U Ulam skrev:
Var inte oförskämd din förbannade EPA-jurist.
Oförskämd är kanske dumt att beskylla andra för.

Men avtalet är mellan besiktningsman och uppdragsgivaren.
Men säljaren är inte skyldig att hjälpa säljaren.

U Ulam skrev:
Du gick in i tråden med en rätt hetsig attityd och har dessutom helt fel. Du slår nog rekord i person på min ignoreralista med färst inlägg. Lycka till.

• Gilla
Urban R och 1 till
  • Laddar…
Nissens
U Ulam skrev:
Lycka till med det…

Säljaren och besiktningsmannen är i samma lag i detta läget. Vem har du med i ditt lag?
U Ulam skrev:
Det där är humor. Tror du att du har ensamrätt på det?
(Vet att det inte var mig du skrev till)

Visa något fall där säljarens besiktningsmans felaktigheter inte skulle kunna åberopa av köparen? Finns troligtvis inte men om inte tror att det väger in så förstår man inte hur domstolar resonerar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.