U uo70 skrev:
Garaget ser i stort sett ut som på bygglovsritningen och har rätt yttermått (enligt Eniro Kartor). Skillnaden jag kan se är att garaget på ritningen har pulpettak, medan det fysiska garaget har sadeltak. Det är inte byggt på prickad mark och ligger minst 10 meter från alla tomtgränser. Nockhöjden vet jag inte vad den är. Om det är korrekt byggt eller ej vet jag inte heller, men det lär besiktningen ge s
Om du inte har tillträtt är det nu du ska ta upp frågan. Pengar är den starkaste drivkraften och om du redan betalat allt är incitamentet lågt för säljaren att uppfylla de sista bitarna. Och ni kommer bråka om värdet av det, om det inte blir beviljat.

Föreslår att du hotar att häva affären om inte säljaren går med på att dels skriva in en deadline för när nytt bygglov, startbesked och slutbesked på befintlig byggnad ska finnas (borde max ca 10 veckor, men du kan ju erbjuda 15 veckor från tillträdet), dels låter dig innehålla en summa från köpeskillingen som motsvarar dubbla förväntade bygglovskostnaden ink. omkostnader för KA (kolla med kommunen). Dessa pengar kan om nödvändigt säkert deponeras hos mäklaren vid tillträdet.

Fördelen är att det finns en tydlig deadline och ett bestämt prisavdrag om Säljaren inte uppfyller sitt åtagande. Samt ändå en rimlig möjlighet för honom att göra det.

Mycket bättre än att försöka tvista efteråt, det blir bara juristerna nöjda med.

Hur har mäklaren skrivit paragrafen? Många mäklare kastar ihop paragrafer som inte är rättsligt bindande eller håller över huvudtaget.

Jag som mäklare blandar gärna inte in massa paragrafer som är egen komponerade.

Vad händer som inte slutbesked går att fås av kommunen går köpet tillbaka då? Inom vilken tid ska de senast vara ordnat? Detta kan bli utdragen process.

• Gilla
Riverground
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Tack för att du tar upp detta. Jag förstår argumentet nu. Låter som en möjlig läsning av PBL.

I så fall kan man alltså äga en byggnad som har uppförts inom ramen för ett bygglov genom att den medgivna åtgärden ska anses ha påbörjats och avslutats i tid (anses påbörjad när de egentliga byggnadsarbetena har kommit igång och det är inte tillräckligt att förberedande åtgärder har vidtagits (se prop. 1985/86:1 s. 751).

Men man har kringgått startbesked och slutbesked helt. Märkliga PBL-förvecklingar. Hade ju känts tryggt med en MÖD-dom som stödde denna tolkning. En relaterad dom som inte är spot-on, gäller dessutom ÄPBL:

[länk]

Ni som har erfarenhet från arbete i byggnadsnämnder, är detta en spridd tolkning
Tack för att du tar upp detta. Jag förstår argumentet nu. Låter som en möjlig läsning av PBL.

I så fall kan man alltså äga en byggnad som har uppförts inom ramen för ett bygglov genom att den medgivna åtgärden ska anses ha påbörjats och avslutats i tid (anses påbörjad när de egentliga byggnadsarbetena har kommit igång och det är inte tillräckligt att förberedande åtgärder har vidtagits (se prop. 1985/86:1 s. 751).

Men man har kringgått startbesked och slutbesked helt. Märkliga PBL-förvecklingar. Hade ju känts tryggt med en MÖD-dom som stödde denna tolkning. En relaterad dom som inte är spot-on, gäller dessutom ÄPBL:

[länk]

Ni som har erfarenhet från arbete i byggnadsnämnder, är detta en spridd tolkning?
För några år sedan ställde en kollega
frågan till Boverket vad som händer med ett bygglov som ”löpt ut” men är färdigbyggt. Boverket svarade då att deras tolkning är att slutbesked och lovets giltighetstid inte hängde ihop, enkelt förklarat. Har lovet färdigställts inom 5 år är det fortfarande gällande och det finns möjlighet att utfärda slutbesked.

Redigerat:
  • Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
U uo70 skrev:
Hejsan

Jag har just köpt ett hus, en liten putsad funkisvilla. Renoverad och fin, mycket trivsam. Enda problemet är det tillbygda, ganska nya garaget.

Några dagar efter visningen kom det fram att även om det finns ett bygglov (laddade ner det från kommunens hemsida), finns det inget slutbesked. Jag tänkte att det där kommer nog att ordna sig utan alltför mycket krångel, lade bud och vann budgivningen.

På min begäran lade mäklaren till en paragraf i kontraktet där säljaren förbinder sig att ordna fram ett slutbesked från kommunen, samt stå för alla eventuella extra kostnader. Det verkade gott nog, så jag skrev på.

Dagen efter kontraktskrivningen fick jag tag på kontrollansvarig för bygget och fick då veta att det inte finns något startbesked heller, vilket tekniskt sett gör garaget till ett svartbygge. Förmodligen måste hela bygglovsprocessen göras om.

Jag kontaktade då mäklaren och föreslog att säljarna, som ett första steg, skulle anlita någon att besiktiga bygget. Där står vi nu.

Vad bör eller kan jag göra härefter? Vad säger lagen om en sådan här situation?
Har du kollat vad mäklarens ansvar är i detta?

U uo70 skrev:
Hejsan

Jag har just köpt ett hus, en liten putsad funkisvilla. Renoverad och fin, mycket trivsam. Enda problemet är det tillbygda, ganska nya garaget.

Några dagar efter visningen kom det fram att även om det finns ett bygglov (laddade ner det från kommunens hemsida), finns det inget slutbesked. Jag tänkte att det där kommer nog att ordna sig utan alltför mycket krångel, lade bud och vann budgivningen.

På min begäran lade mäklaren till en paragraf i kontraktet där säljaren förbinder sig att ordna fram ett slutbesked från kommunen, samt stå för alla eventuella extra kostnader. Det verkade gott nog, så jag skrev på.

Dagen efter kontraktskrivningen fick jag tag på kontrollansvarig för bygget och fick då veta att det inte finns något startbesked heller, vilket tekniskt sett gör garaget till ett svartbygge. Förmodligen måste hela bygglovsprocessen göras om.

Jag kontaktade då mäklaren och föreslog att säljarna, som ett första steg, skulle anlita någon att besiktiga bygget. Där står vi nu.

om de finns ett bygglov är de inget svartbygge även om de inte finns ett startbesked.

A ArneTW skrev:
Läser du ens tråden... TS har det redan i sitt avtal.

Han bör sitta still i båten tills säljaren har löst problemet.

/ATW
Nej, det som skrevs in var att fixa fram slutbesked. Nu har det visat sig att inte startbesked funnits, och därmed inte ens bygglov. Så det är ju lite värre, väl värt att få in.

Claes Sörmland
L Lagerviskan skrev:
För några år sedan ställde en kollega
frågan till Boverket vad som händer med ett bygglov som ”löpt ut” men är färdigbyggt. Boverket svarade då att deras tolkning är att slutbesked och lovets giltighetstid inte hängde ihop, enkelt förklarat. Har lovet färdigställts inom 5 år är det fortfarande gällande och det finns möjlighet att utfärda slutbesked.
Det börjar utkristallisera sig en tolkning av PBL. Scenarier där start- och slutbesked missas och hur bygg- och marklov påverkas:

1. Man har inte påbörjat de egentliga byggnadsarbetena före två år har passerats sen bygglovet vann laga kraft. Lovet gäller ej längre, oavsett om startbesked har sökts eller ej.

2. Man har påbörjat de egentliga byggnadsarbetena före två år har passerats sen bygglovet vann laga kraft men ej sökt startbesked. Lovet förblir gällande i fem år sedan det vann laga kraft.

3. Man har påbörjat de egentliga byggnadsarbetena före två år har passerat sen bygglovet vann laga kraft men ej sökt startbesked. Man avslutar arbetena inom fem år. Åtgärden anses ha utförts med bygglov. Eftersom slutbesked ej har getts så råder förbud att ta t ex den resulterande byggnaden i bruk.

Sen har vi varianter där man har lagakraftvunnet bygglov men bygger något annat eller i alla fall något som ej i varje del följer bygglovet. Då blir det en tolkningsfråga om åtgärden alls har utförts inom ramen för lovet eller ska betraktas som en orelaterad åtgärd, alltså svartbyggande. Den frågan blir enbart aktuell fem år efter att lovet vann laga kraft alltså vid tiden när lovet slutar gälla.

Fick jag detta rätt enligt BHs samlade visdom?

Redigerat:
  • Gilla
Lagerviskan och 2 till
  • Laddar…
Det är nog ungfär så jag som amatör tolkar det. Möjligen sista punkten. Jag tror att ett bygge som inte följer bygglovet kan beivras även innan det är klart.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…

[länk]

Ni som har erfarenhet från arbete i byggnadsnämnder, är detta en spridd tolkning?
Hmm, och om man kringgått startbesked, hur är det egentligen med slutbesked? Undrar hur många som aldrig lämnat in det.

Claes Sörmland
K karlmb skrev:
Hmm, och om man kringgått startbesked, hur är det egentligen med slutbesked? Undrar hur många som aldrig lämnat in det.
Slutbeskedet är ju i grunden bara ett besked från byggnadsnämnden som säger att man inte ämnar ställa fler krav på bygget just nu utifrån den information man nu har (som huvudsakligen har lämnats av byggherren). Och det lyfter brukandeförbudet för det som har uppförts och som ges av startbeskedet.

Så det borde väl gå bra att utfärda ett slutbesked för kommunen även om man inte har byggt utan att få startbesked? Frågan är väl mer med vilken grund en byggnadsnämnd kan vägra slutbesked för att det t ex inte finns startbesked.

Och har man inte sökt startbesked så finns väl inget brukandeförbud utfärdat för det man har byggt eftersom det ges av startbeskedet? Här PBL:

Bild av Plan- och bygglag (2010:900) 10 kap. 4 § med text om startbesked och slutbesked för byggnadsverk.

Redigerat:
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
S
U uo70 skrev:
Hejsan

Inget startbesked. Då har det säkert ingen utsättning gjorts heller. Man har bara blåst igång bygget, och sedan struntat i slutbesked också. Kanske för att man är lite nervös inför detta. (placering, utsättning, övrigt)

edit
Det finns visst kontrollansvarig. Vad är dennes uppgift? Skall han låta bygget fortgå utan startbesked?

Redigerat:
Claes Sörmland
3. Man har påbörjat de egentliga byggnadsarbetena före två år har passerat sen bygglovet vann laga kraft men ej sökt startbesked. Man avslutar arbetena inom fem år. Åtgärden anses ha utförts med bygglov. Eftersom slutbesked ej har getts så råder förbud att ta t ex den resulterande byggnaden i bruk.
Här har jag fel vad gäller det fetstilade. Brukandeförbudet uppstår genom att man ges startbesked. Har man inte sökt startbesked och byggt i alla fall så har man inte brukandeförbud.

• Haha
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Slutbeskedet är ju i grunden bara ett besked från byggnadsnämnden som säger att man inte ämnar ställa fler krav på bygget just nu utifrån den information man nu har (som huvudsakligen har lämnats av byggherren). Och det lyfter brukandeförbudet för det som har uppförts och som ges av startbeskedet.

Så det borde väl gå bra att utfärda ett slutbesked för kommunen även om man inte har byggt utan att få startbesked? Frågan är väl mer med vilken grund en byggnadsnämnd kan vägra slutbesked för att det t ex inte finns startbesked.

Och har man inte sökt startbesked så finns väl inget brukandeförbud utfärdat för det man har byggt eftersom det ges av startbeskedet? Här PBL:

[bild]
Och hurpass allvarligt är ett brukandeförbud i praktiken?

K karlmb skrev:
Och hurpass allvarligt är ett brukandeförbud i praktiken?
Förutom att man inte får använda byggnaden så får man betala en byggsanktionsavgift.:

Beräkning av sanktionsavgift för byggnad utan slutbesked, exempel på nybyggnad med en avgift på 3 822 kr baserat på prisbasbelopp och sanktionsarea.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
  • Wow
karlmb
  • Laddar…
useless useless skrev:
Förutom att man inte får använda byggnaden så får man ett vite:

[bild]
Billigare om det var flera år sen? Och till sist preskriberat?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.