27 274 läst ·
97 svar
27k läst
97 svar
Köpt bostadsrätt – misstänker bristfällig badrumsrenovering
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 623 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 623 inlägg
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 880 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 880 inlägg
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 623 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 623 inlägg
Ring Konsumentverket för korrekta råd och svar. Här har du lite information så länge.M Marko Polo1 skrev:Enligt säljaren hade byggfirman alla certifikat – åtminstone var det vad de påstod för honom. Men när jag kollade upp firman visade det sig att de inte verkar ha några certifikat alls.
När jag påpekade detta för säljaren svarade han att han litar på folk och aldrig brydde sig om att kontrollera. Det var också då han sa att vem som helst har rätt att renovera ett badrum – att även om Kalle Anka hade gjort det utan certifikat, finns det ingen lag som förbjuder det, så länge reglerna för tätskikt följs.
När det gäller de uppstickande rören från golvet förklarade han att firman valde att inte åtgärda dem eftersom de inte ville göra för stora ändringar i bostadsrätten och riskera problem med föreningen.
Jag har redan varit i kontakt med firman. De sa att de inte tänker åtgärda något och hänvisade mig tillbaka till säljaren. Säljaren svarade i princip att jag visste vad jag köpte och att han inte försökt dölja något.
Jag ger upp, eftersom jag ändå inte kommer någon vart, och ett stambyte verkar vara på gång inom en snar framtid. Det jag framför allt undrar är om jag, oavsett byggfirman, kan kräva ersättning från säljaren eftersom arbetet inte verkar vara fackmannamässigt utfört.
Du fick inte vad säljaren utlovade, det fanns ingen dokumentation som han utlovade.
Det är det du ska ha bevis på i första hand. Ring och spela in, hänvisa till de utlovade dokumentationen.
https://www.konsumentverket.se/varor-och-tjanster-process/reklamera-hantverkare/
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 880 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 880 inlägg
Vad är poängen?H HEM2121 skrev:Först skulle jag ringa Konsument verket och få råd, sen skulle jag ringa säljaren och spela in samtalet, det har du rätt att gör utan att meddela säljaren så länge du själv deltar i samtalet. Säg att du ska försöka få tag i kvalitets dokumentationen som han hänvisade till vid försäljningen, fråga när badrummet var gjort om han minns några datum, (linda in det lite). Alt. maila. Det viktiga är att få du får bevis att uppvisa. Vad som är sagt muntligt gäller men svårt att bevisa.
TS köper en lägenhet med ett badrum i ett visst skick. Har säljaren hänvisat till några kvalitetsdokument vid försäljning? Jag tolkar det som att TS senare ringt säljaren och frågat vem som genomfört renoveringen.
TS har ju inte anlitat någon hantverkare så vad ska TS göra med det?H HEM2121 skrev:
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 623 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 623 inlägg
Att säljaren har hänvisat till ett kvalitetsdokument som inte finns, uppenbarligen har säljaren medvetet ljugit vid försäljningen. Det kan säljaren åka på att han har utlovat att det finns kvalitetsdokument. Sen är det 10 års garanti på arbetet oavsett om de är behöriga eller inte.Fairlane skrev:
Redigerat:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 880 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 880 inlägg
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 623 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 623 inlägg
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 880 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 880 inlägg
Ja?H HEM2121 skrev:
Var i det inlägget står det något om att detta skedde vid tidpunkten för försäljning?
Jag tolkar förloppet annorlunda.
1. TS köper en lägenhet
2. Lite senare börjar TS fundera på om badrummet är korrekt renoverat
3. TS ringer säljaren och frågar om vem som renoverat, får ett svar och också information om att firman sagt att de har certifiering
Om du inte har kompetensen själv att bedöma byggnadens/lägenhetens skick så skulle du ha tagit dit någon som har kompetensen att bedöma det, t.ex en besiktningsman.M Marko Polo1 skrev:Jag förstår, men jag reagerade inte på det under visningen, och han har ju faktiskt rätt i att han inte försökte dölja något.
Är det för sent att kräva intyg från honom via en jurist, nu när han har blockerat mitt nummer? Det känns minst sagt som ett barnsligt beteende att blockera någon istället för att hantera situationen som en vuxen.
Jag tror att du har misstolkat situationen. Säljaren har inte nämnt några dokument, utan har bara sagt att vi borde ha påpekat bristerna under visningen och att han på inget sätt har försökt dölja något.H HEM2121 skrev:
Det var inte säljaren som renoverade badrummet, utan en byggfirma. Säljaren begärde ingen dokumentation från firman eftersom han litade på att de kunde sitt jobb.
Nu när jag har bott in mig har jag lagt märke till bristerna. Det handlar inte om dolda fel, eftersom jag såg dem redan under visningen, men efter att ha stört mig på utseendet har jag börjat undersöka saken närmare.
Om TS vill få en bedömning är det lämpligt att göra en ordentlig besiktning av badrummet. Se till att välj någon som kan just badrum. Då får man en beskrivning av vad som gäller. Det är förstås bättre att göra detta före köp, men bättre sent än aldrig. Men även om det finns brister/avvikelser så har badrummet använts ett antal år och kan troligen användas ett bra tag framöver. Om det är aktuellt med ett stambyte så är det tveksamt om eventuella brister behöver åtgärdas.
När TS har ett underlag kan det vara läge att gå till en fastighetsjurist för en bedömning. Om köpet gjorts i befintligt skick beror möjligheterna att gå vidare på vilka utfästelser som säljaren gjort. Generella beskrivningar om renoveringar och gott skick har lågt värde, det bör vara tydliga utfästelser av typen att renovering gjorts där säkert vatten uppfylls och att dokumentation på detta finns. Jag tycker att det förefaller svårt för TS att komma vidare, men en jurist som har all fakta kan bedöma annorlunda. Om det inte går att gå vidare så får TS hoppas på att badrummet fungerar fram till kommande stamrenovering.
När TS har ett underlag kan det vara läge att gå till en fastighetsjurist för en bedömning. Om köpet gjorts i befintligt skick beror möjligheterna att gå vidare på vilka utfästelser som säljaren gjort. Generella beskrivningar om renoveringar och gott skick har lågt värde, det bör vara tydliga utfästelser av typen att renovering gjorts där säkert vatten uppfylls och att dokumentation på detta finns. Jag tycker att det förefaller svårt för TS att komma vidare, men en jurist som har all fakta kan bedöma annorlunda. Om det inte går att gå vidare så får TS hoppas på att badrummet fungerar fram till kommande stamrenovering.
Du säger ju att du såh det redan vid visningen. Det är ju som att du ska köpa en begnad bil, men när du tittar på den ser du rost i skärmkanterna samt att du ser att bromslampan lyser. Ändp betalar du fullt pris. Seb ringer du till bilsäljaren en vecka senare, och vill ha ersättning.
Jag är ledsen om jag låter hård. Men, syliga fel prutar man på. Gör man ibte det så har man ju accepterat felen.
SIst men inte minst, så är det ju inga fel i ditt badrum. Det finns inget att ersätta. Det som finns är riskkonstruktioner. Det innebär lite högre risk för skada, med rören upp i golvet. Detsamma gäller inspektionsluckan.
Jag är ledsen om jag låter hård. Men, syliga fel prutar man på. Gör man ibte det så har man ju accepterat felen.
SIst men inte minst, så är det ju inga fel i ditt badrum. Det finns inget att ersätta. Det som finns är riskkonstruktioner. Det innebär lite högre risk för skada, med rören upp i golvet. Detsamma gäller inspektionsluckan.