Blir svårt hävda ersättning för något du kunde upptäckt innan kontrakt tyvärr kört skulle jag säga.

• Gilla
Hankerella och 1 till
  • Laddar…
H
M Marko Polo1 skrev:
Det finns en klack runt rören, men den sitter där man duschar. Så länge jag inte häller vatten direkt på den ser jag ingen risk för problem, men den är estetiskt störande. Golvbrunnen är ny och det finns inga problem med lutningen. Jag känner heller inga konstiga dofter.

Eftersom jag tidigare har haft hus, tror jag att tätskiktet är korrekt utfört. Jag ringde den förra ägaren, som sa att en firma hade utfört renoveringen. Enligt honom ska firman ha uppgett att de var behöriga, men när jag kollade upp dem kunde jag inte hitta någon information som bekräftar deras behörighet.
Dolt fel kan det aldrig bli. Renoverat badrum ska man fråga vidare på, vad menar de med renoverat badrum? Det kan ju bara vara ytskiktet som är bytt eller ännu mindre åtgärder till ett helt nytt badrum. Har en fackman gjort det och man inte har skrivit ett tillägg att man har frångått branschreglerna ang. rör genomföringar i golvet. Vet att badrum som gjordes 2010 där var branch reglerna att rör genomföring i golvet inte godkänt. När gjordes badrummet? Ta kontakt med BKR eller Säker vatten och fråga vad som gällde det året som badrummet gjordes. Har de gjort utfästelse att det har gjorts av en fackman och det inte är rätt utfört så kan du ha et case. Det borde finnas ett våtrums intyg om fackmannen är behörig. För råd att gå vidare om det har gjorts utfästelser som inte stämmer kan du få råd av Konsumentverket. Du har 10 års garanti/reklamtionsrätt på arbetet.

Redigerat:
M Marko Polo1 skrev:
Jag har flyttat in i en bostadsrätt där badrummet är renoverat, men jag misstänker att arbetet har utförts av tidigare ägare själva. När jag var på visningen lade jag märke till att det sticker upp rör från golvet och att inspektionsluckan till stammen är blockerad av kommoden. För att komma åt inspektionsluckan måste jag alltså skruva ner kommoden.

Kan jag kräva ersättning för att åtgärda dessa brister? Jag misstänker att rören som sticker upp från golvet innebär att hela badrummet kan behöva göras om. Det finns inga tecken på fukt eller dålig lukt, men rörarbetet verkar bristfälligt.

Jag inser att jag borde ha tagit upp detta redan vid visningen, eftersom det var synligt både då och på mäklarens bilder. Därför antar jag att det inte kan räknas som ett dolt fel.
Det är inte säkert att det är felgjort bara för att rör sticker upp ur golvet, det kanske inte fanns någon bättre lösning just då. I gamla lägenheter kan rören gå väldigt långt och hellre än att lägga en dold skarv så låter man rören gå upp ur golv.

• Gilla
DiscoDuck och 3 till
  • Laddar…
M Marko Polo1 skrev:
Jag har redan varit i kontakt med säljaren, men det samtalet var… intressant, minst sagt. Hans svar? “Du såg hur det såg ut innan du köpte, jag dolde inget.” Sedan blev han mer kreativ och förklarade att det spelar ingen roll om badrummet renoverades av honom, en bilmekaniker eller en alkoholist på en parkbänk(!).

Han tyckte att jag borde ha tagit upp det innan kontraktet skrevs och anklagade mig för att bara leta fel. “Du köpte en gammal lägenhet, även om den är renoverad får du räkna med jobb”, sa han – innan han klickade mig och blockade. Trevlig kille!
Förstår honom. Skulle också bli less till slut. Vad är det du vill få ut av allt detta? Vill du att han ska betala ett helt nytt badrum till dig? Gå vidare och inse att du inte kan göra så mycket eftetsom felet ej är dolt.

• Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
H
T tanker skrev:
Det är inte säkert att det är felgjort bara för att rör sticker upp ur golvet, det kanske inte fanns någon bättre lösning just då. I gamla lägenheter kan rören gå väldigt långt och hellre än att lägga en dold skarv så låter man rören gå upp ur golv.
Då skulle hantverkaren skrivit en avvikelserapport. 2010 gjorde vi badrummen och då fick man inte ha rör genomföring i golvet i våtrum.

H HEM2121 skrev:
Då skulle hantverkaren skrivit en avvikelserapport. 2010 gjorde vi badrummen och då fick man inte ha rör genomföring i golvet i våtrum.
Avvikelserapport är bara nått hittepå som säkervatten kräver om vvsfirman är anslutna till säkervatten. Är igentligen ett papper som säger att arbetet inte gick utföra fackmanamässigt och att kunden är informerad om detta.

Just vid renoveringar är det nästan omöjligt att följa byggreglerna.
Antingen gör man som reglerna säger vilket kan innebära att tex golvet i hall måste sågas upp och sätta vattensäkert skåp i någon vägg eller så skarvar man på de gamla rören. Därav avvikelserapporten.

• Gilla
DiscoDuck och 3 till
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
Fick och fick, det finns exakt INGA lagar som reglerar detta, du får göra ditt eget våtrum i wellpapp och tapetlim om du känner för det.

Nu var ju detta en bostadsrätt, så möjligen kan föreningen ha regler, men det är inte lagar för det.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 5 till
  • Laddar…
H
D docboy skrev:
Avvikelserapport är bara nått hittepå som säkervatten kräver om vvsfirman är anslutna till säkervatten. Är igentligen ett papper som säger att arbetet inte gick utföra fackmanamässigt och att kunden är informerad om detta.

Just vid renoveringar är det nästan omöjligt att följa byggreglerna.
Antingen gör man som reglerna säger vilket kan innebära att tex golvet i hall måste sågas upp och sätta vattensäkert skåp i någon vägg eller så skarvar man på de gamla rören. Därav avvikelserapporten.
Eller BKR. Men det skulle ju ha utförts av en behörig fackman. Fackman i min värld när det gäller badrum är att de kan skriva ut ett kvalitets dokument. Fackman/klant kan ju vem som helt kalla sig.

GlennB GlennB skrev:
Fick och fick, det finns exakt INGA lagar som reglerar detta, du får göra ditt eget våtrum i wellpapp och tapetlim om du känner för det.

Nu var ju detta en bostadsrätt, så möjligen kan föreningen ha regler, men det är inte lagar för det.
Mycket riktigt. När det gäller nyproduktion kan det ställas krav på att vvs firman SKA ha montörer som är certificerade enligt säkervatten. Mot privatpersoner finns inget sådant krav.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
M
H HEM2121 skrev:
Dolt fel kan det aldrig bli. Renoverat badrum ska man fråga vidare på, vad menar de med renoverat badrum? Det kan ju bara vara ytskiktet som är bytt eller ännu mindre åtgärder till ett helt nytt badrum. Har en fackman gjort det och man inte har skrivit ett tillägg att man har frångått branschreglerna ang. rör genomföringar i golvet. Vet att badrum som gjordes 2010 där var branch reglerna att rör genomföring i golvet inte godkänt. När gjordes badrummet? Ta kontakt med BKR eller Säker vatten och fråga vad som gällde det året som badrummet gjordes. Har de gjort utfästelse att det har gjorts av en fackman och det inte är rätt utfört så kan du ha et case. Det borde finnas ett våtrums intyg om fackmannen är behörig. För råd att gå vidare om det har gjorts utfästelser som inte stämmer kan du få råd av Konsumentverket. Du har 10 års garanti/reklamtionsrätt på arbetet.
Enligt säljaren hade byggfirman alla certifikat – åtminstone var det vad de påstod för honom. Men när jag kollade upp firman visade det sig att de inte verkar ha några certifikat alls.

När jag påpekade detta för säljaren svarade han att han litar på folk och aldrig brydde sig om att kontrollera. Det var också då han sa att vem som helst har rätt att renovera ett badrum – att även om Kalle Anka hade gjort det utan certifikat, finns det ingen lag som förbjuder det, så länge reglerna för tätskikt följs.

När det gäller de uppstickande rören från golvet förklarade han att firman valde att inte åtgärda dem eftersom de inte ville göra för stora ändringar i bostadsrätten och riskera problem med föreningen.

• Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
GlennB GlennB skrev:
Fel. Boverkets byggregler, som är en bindande föreskrift, säger bl a detta:

Risk för skador på omgivande byggnadsdelar eller andra olägenheter på grund av frysning,
kondensering eller till följd av utströmmande vatten ska begränsas.

H HEM2121 skrev:
Eller BKR. Men det skulle ju ha utförts av en behörig fackman. Fackman i min värld när det gäller badrum är att de kan skriva ut ett kvalitets dokument. Fackman/klant kan ju vem som helt kalla sig.
Absolut. Säljaren borde ju ha kvitto på arbetet som utförts. Sen är det upp till kunden att begära att få se att vvs montören har yrkesbevis.
Har jobbat med detta i över 20 år och väntar fortfarande att få visa mitt yrkesbevis för en privatperson för första gången.

• Gilla
Urban R och 1 till
  • Laddar…
H
M Marko Polo1 skrev:
Enligt säljaren hade byggfirman alla certifikat – åtminstone var det vad de påstod för honom. Men när jag kollade upp firman visade det sig att de inte verkar ha några certifikat alls.

När jag påpekade detta för säljaren svarade han att han litar på folk och aldrig brydde sig om att kontrollera. Det var också då han sa att vem som helst har rätt att renovera ett badrum – att även om Kalle Anka hade gjort det utan certifikat, finns det ingen lag som förbjuder det, så länge reglerna för tätskikt följs.

När det gäller de uppstickande rören från golvet förklarade han att firman valde att inte åtgärda dem eftersom de inte ville göra för stora ändringar i bostadsrätten och riskera Först skulle jag maila till säljaren så att du har det skriftligt, skriv att du tänker försöka få tag i kvalitetsdokumentationen som han hänvisar till ska finnas. Du kan ju även ringa säljaren och spela in samtalet. Du har rätt att spela in samtalet utan att meddela säljaren att du spelar in så länge du själv deltar i samtalet. Först skulle jag ta kontakt med Konsumentverket för att få mer råd.
Först skulle jag ringa Konsument verket och få råd, sen skulle jag ringa säljaren och spela in samtalet, det har du rätt att gör utan att meddela säljaren så länge du själv deltar i samtalet. Säg att du ska försöka få tag i kvalitets dokumentationen som han hänvisade till vid försäljningen, fråga när badrummet var gjort om han minns några datum, (linda in det lite). Alt. maila. Det viktiga är att få du får bevis att uppvisa. Vad som är sagt muntligt gäller men svårt att bevisa.

Redigerat:
H HEM2121 skrev:
Ring förtaget och efterlys dokumentationen, kvalitetintygen som enl. Säljaren ska finnas. Först skulle jag maila till säljaren så att du har det skriftligt, skriv att du tänker försöka få tag i kvalitetsdokumentationen som han hänvisar till ska finnas. Först skulle jag ta kontakt med Konsumentverket för att få mer råd.
Tror inte det ger något eftersom ett köp av en tjänst har 3 års garanti. Om nu badrumet är äldre än 3 år dvs.

M
H HEM2121 skrev:

När det gäller de uppstickande rören från golvet förklarade han att firman valde att inte åtgärda dem eftersom de inte ville göra för stora ändringar i bostadsrätten och riskera problem med föreningen.
H HEM2121 skrev:
Ring förtaget och efterlys dokumentationen, kvalitetintygen som enl. Säljaren ska finnas. Först skulle jag maila till säljaren så att du har det skriftligt, skriv att du tänker försöka få tag i kvalitetsdokumentationen som han hänvisar till ska finnas. Först skulle jag ta kontakt med Konsumentverket för att få mer råd.
Jag har redan varit i kontakt med firman. De sa att de inte tänker åtgärda något och hänvisade mig tillbaka till säljaren. Säljaren svarade i princip att jag visste vad jag köpte och att han inte försökt dölja något.

Jag ger upp, eftersom jag ändå inte kommer någon vart, och ett stambyte verkar vara på gång inom en snar framtid. Det jag framför allt undrar är om jag, oavsett byggfirman, kan kräva ersättning från säljaren eftersom arbetet inte verkar vara fackmannamässigt utfört.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.