När jag bodde i bostadsrätt för 20+ år sedan så renoverade vi badrummet några år innan föreningen tog snabbbeslut att göra halvakut stambyte.
Vice ordförande han knappt renovera sitt badrum innan föreningen gick igenom alla lägenheter för att kolla statusen, då visade det sig att drygt hälften hade originalbadrummen, då tog föreningen snabbbeslut att stambyte behöver göras "omgående". 2,5-3 år efter att vi renoverat vårt badrum så påbörjades stambyterna, vi flyttade ca halvåret innan stambyterna påbörjades.
 
  • Gilla
Kardan79
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
vi flyttade ca halvåret innan stambyterna påbörjades.
😉
 
  • Gilla
Hankerella
  • Laddar…
K
M Marko Polo1 skrev:
Du hade inte fått samtalen om du gjort rätt ifrån början. Ni måste ju förstå mig också. Ett badrum är dyrt och renovera. Föreningen diskuterar stambyte i närtid. Den har han också blåst mig på säljaren. Frågade säljaren ifall föreningen skulle göra större renoveringar han svara att han inte visste.
Vad skulle jag ha gjort - följt med alla presumtiva köpare runt i lägenheten vid visningarna, för att säkerställa att de fullgjorde sin undersökningsplikt?

Jag förutsätter att du visste att det är dyrt att renovera badrum även vid tidpunkten för förvärvet. Trots det tyckte du inte att det var värt att ens ta en ordentlig titt på badrummet. Än mindre kräva att få se dokumentation.

Du har uppenbart inte ställt några frågor till föreningen. Åtminstone inte om större framtida renoveringar - vilka kan påverka din boendekostnad och i övrigt innebära en massa besvär.

Som köpare har du en undersökningsplikt enligt köplagen. Det innebär att du noggrant måste undersöka lägenhetens skick för att säkerställa att allt fungerar som det ska innan affären slutförs. Det finns inte någon generell upplysningsplikt för säljaren.

Du verkar tyvärr ha blåst dig själv.
 
  • Gilla
  • Ledsen
orutti och 24 till
  • Laddar…
M
K Kardan79 skrev:
Vad skulle jag ha gjort - följt med alla presumtiva köpare runt i lägenheten vid visningarna, för att säkerställa att de fullgjorde sin undersökningsplikt?

Jag förutsätter att du visste att det är dyrt att renovera badrum även vid tidpunkten för förvärvet. Trots det tyckte du inte att det var värt att ens ta en ordentlig titt på badrummet. Än mindre kräva att få se dokumentation.

Du har uppenbart inte ställt några frågor till föreningen. Åtminstone inte om större framtida renoveringar - vilka kan påverka din boendekostnad och i övrigt innebära en massa besvär.

Som köpare har du en undersökningsplikt enligt köplagen. Det innebär att du noggrant måste undersöka lägenhetens skick för att säkerställa att allt fungerar som det ska innan affären slutförs. Det finns inte någon generell upplysningsplikt för säljaren.

Du verkar tyvärr ha blåst dig själv.
Förlåt för mitt klumpiga svar till dig – jag bugar och ber om ursäkt! Jag inser nu att jag borde ha tagit mitt detektivuppdrag på större allvar och grävt djupare i saken. Säljaren fick mig att se rött när han nonchalant viftade bort allt med att det kvittar om renoveringen gjorts av honom själv, en bilmekaniker, en gatusupare eller självaste Kalle Anka – bara för att han inte försökt mörka något. Snacka om att känna sig lurad ända in i kaklet!

Men har säljaren verkligen noll ansvar? Om det, mot förmodan, skulle börja droppa vatten någonstans och renoveringen gjordes för fyra år sen, borde väl inte jag få skiten i knät? Samtidigt, om inget hänt medan säljaren bodde där, kan man ju tycka att det inte är renoveringsfusket som spökar. Grannen under borde väl ha skrikit högt vid det här laget om taket börjat regna efter fyra år, eller hur? Äh, jag är egentligen inte så nojig över det, men jag blir galen på att byggarna säljaren hyrt in verkar ha klantat sig så oprofessionellt. Säljaren borde sätta ner foten och kräva att de gör om skiten enligt konstens alla regler – det är väl ändå hans jobb att inte lämna mig med en renoveringsröra värre än en ankdamm!
 
  • Wow
  • Haha
lemurenswe och 1 till
  • Laddar…
M Marko Polo1 skrev:
Säljaren fick mig att se rött när han nonchalant viftade bort allt med att det kvittar om renoveringen gjorts av honom själv, en bilmekaniker, en gatusupare eller självaste Kalle Anka
Det stämmer, det väsentliga är hur det är utför å inte av vem.
M Marko Polo1 skrev:
Men har säljaren verkligen noll ansvar?
När det gäller bostadsrätt så har säljaren noll ansvar, det är en av de stora skillnaderna mellan bostadsrättsköp och fastighetsköp.
M Marko Polo1 skrev:
Säljaren borde sätta ner foten och kräva att de gör om skiten enligt konstens alla regler
Det beror bl.a. på hur beställningen är gjord och vad som är avtalat.
Sedan kan man inte begära att få arbetet omgjort om kostnaden överstiger nyttan.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 8 till
  • Laddar…
M
Demmpa Demmpa skrev:
Det stämmer, det väsentliga är hur det är utför å inte av vem.

När det gäller bostadsrätt så har säljaren noll ansvar, det är en av de stora skillnaderna mellan bostadsrättsköp och fastighetsköp.

Det beror bl.a. på hur beställningen är gjord och vad som är avtalat.
Sedan kan man inte begära att få arbetet omgjort om kostnaden överstiger nyttan.
Med andra ord är jag rökt. Föreningen kommer ändå genomföra stambyte så ingen idé göra om och göra rätt.
 
Många svar här där det nästan känns som folk gottar sig i att sätta trådskaparen på plats...

Jag har inget att tillägga i sakfrågan men för att nyansera lite i de inlägg där folk menar på att säljaren har 0 ansvar vid försäljning av Brf så kan jag bidra med en anekdot där vi blev krävda på pengar i efterhand när det visade sig att lägenheten vi sålt var några kvadrat mindre än utfäst i kontrakt / prospekt. Vi fick efter att ha pratat med jurister komma överens om en förlikning med köparen.
 
S sistanamnetsomfungerade skrev:
Jag har inget att tillägga i sakfrågan men för att nyansera lite i de inlägg där folk menar på att säljaren har 0 ansvar vid försäljning av Brf så kan jag bidra med en anekdot där vi blev krävda på pengar i efterhand när det visade sig att lägenheten vi sålt var några kvadrat mindre än utfäst i kontrakt / prospekt. Vi fick efter att ha pratat med jurister komma överens om en förlikning med köparen.
Vilken storlek stod det i prospektet/köpekontraktet?
Exakt hur stod det angående ytan i prospektet/köpekontraktet?

Vilken storlek var det registrerat gällande andelstal mm i föreningens register?
 
  • Gilla
Hankerella
  • Laddar…
S sistanamnetsomfungerade skrev:
Många svar här där det nästan känns som folk gottar sig i att sätta trådskaparen på plats...

Jag har inget att tillägga i sakfrågan men för att nyansera lite i de inlägg där folk menar på att säljaren har 0 ansvar vid försäljning av Brf så kan jag bidra med en anekdot där vi blev krävda på pengar i efterhand när det visade sig att lägenheten vi sålt var några kvadrat mindre än utfäst i kontrakt / prospekt. Vi fick efter att ha pratat med jurister komma överens om en förlikning med köparen.
Det tycker jag absolut inte. TS frågar men verkar inte ta till sig saker eller förstå sin egen roll i allt. När hen t.o.m. vill lägga ansvaret för att inte kollat föreningens underhållsplan på säljaren så blir det på gränsen till parodiskt.

I ett sånt läge finns det egentligen inget annat att göra än att vara väldigt väldigt tydlig. Nu ska TS tydligen kontakta jurist, då är det bara att hoppas att hen får tag på en vettig sådan som inte har sitt eget fakturerande som huvudfokus.

Intressant i allt är att det inte ens har konstaterats något fel än.

Sammanfattningsvis så har TS intte ens varit i närheten av att fullgöra sin undersökningsplikt och har inte ens något bevis för att det finns något fel på badrummet OCH vägrar konsekvent att ta till sig råden och påpekanden i tråden att hen sannolikt INTE har något att hämta juridiskt.

Det absolut bästa rådet någon kan ge TS i detta fallet är att inte måla fan på väggen och försöka släppa detta, annars kommer hen aldrig kunna slappna av och njuta av sitt boende. Tycker du verkligen fortfarande att vi gottar oss?
 
  • Gilla
  • Älska
Newgolds och 19 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
K Kardan79 skrev:
Som köpare har du en undersökningsplikt enligt köplagen. Det innebär att du noggrant måste undersöka lägenhetens skick för att säkerställa att allt fungerar som det ska innan affären slutförs. Det finns inte någon generell upplysningsplikt för säljaren.
Det ska ju sägas att det inte finna en undersökningsplikt i köplagen i grunden men om köparen har uppmanats av säljaren att undersöka varan så finns en sådan. Eller om säljaren faktiskt har undersökt varan. Och alla mäklare ser noga till att skriva in i överlåtelseavtalet att köparen avtalar om att ha undersökt bostadsrätten, alltså en undersökningsplikt.

Till detta så står det alltid (?) i avtalet att bostadsrätten köps i befintligt skick och det minskar ju köparens möjligheter att reklamera efter köpet ännu mer. Det blir då bara tre möjliga kategorier av fel. Felkategorierna enligt lagtexten:

1. varan inte överensstämmer med sådana uppgifter om dess egenskaper eller användning som säljaren har lämnat före köpet och som kan antas ha inverkat på köpet,

2. säljaren före köpet har underlåtit att upplysa köparen om ett sådant väsentligt förhållande rörande varans egenskaper eller användning som han måste antas ha känt till och som köparen med fog kunde räkna med att bli upplyst om, under förutsättning att underlåtenheten kan antas ha inverkat på köpet, eller

3. varan är i väsentligt sämre skick än köparen med hänsyn till varans pris och övriga omständigheter med fog har kunnat förutsätta.
 
  • Gilla
boschkenta och 9 till
  • Laddar…
H
Du skrev att det är som en klack runt rören på golvet.
Är inte det så dom gör för att inte rören ska komma genom golvet direkt?
 
Grannens Häck
M Marko Polo1 skrev:
På mäklarens annons stod det topp renoverad lägenhet i toppskick, kan jag gå på det ?
KBK, kämpa, du kan ta hem det, in med bollen i mål.

Är det vad du vill höra eller sanningen?
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
P
H Hallerudsbo skrev:
Du skrev att det är som en klack runt rören på golvet.
Är inte det så dom gör för att inte rören ska komma genom golvet direkt?
Det görs ofta i tron om att det blir en godkänd lösning då, vilket är felaktigt
 
H
ACME skrev:
Det görs ofta i tron om att det blir en godkänd lösning då, vilket är
Var väl godkänt till runt 2015-2016 någonstans.
 
Fairlane
M Marko Polo1 skrev:
Säljaren fick mig att se rött när han nonchalant viftade bort allt med att det kvittar om renoveringen gjorts av honom själv, en bilmekaniker, en gatusupare eller självaste Kalle Anka – bara för att han inte försökt mörka något. Snacka om att känna sig lurad ända in i kaklet!
Säljaren har faktiskt helt rätt i det.
Om du köper en begagnad bil och det står att bilen servades nyligen så säger det inget om att den är korrekt servad vid den servicen. Det säger inget om eventuella andra servicear genomförts och om dem genomförs korrekt. Det säger inte heller något om ifall det är en auktoriserad firma, en icke auktoriserad firma, tidigare ägare eller en konditor som genomfört servicen.

Du kan inte senare komma och säga att du vill ha garantier och papper på att alla servicearbeten utförts av auktoriserad firma. Det kan såklart kännas orättvist om motorn skär, men det är så världen är.
 
  • Gilla
vcx och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.