27 274 läst ·
97 svar
27k läst
97 svar
Köpt bostadsrätt – misstänker bristfällig badrumsrenovering
Att du såg bristerna i lägenheten under visningen innebär att andra mer erfarna köpare också såg bristerna under visningen. De tog naturligtvis hänsyn till det i sin budgivning, så du kanske har fått bostadsrätten 100 000 kr billigare än annars. Eller 500 000 kr billigare, vad vet jag. I vilket fall som helst kan du inte begära någon ytterligare rabatt eller ersättning för felen som var synliga på visningen eller felen som kunde misstänkas utifrån det som du kunde se på visningen, utan den rabatten har du redan fått tack vare att du betalat ett lägre pris för bostadsrätten.M Marko Polo1 skrev:
Ok men för det första, den enda "skadan" som skett är att du stör dig på utseendet. Badrummet fungerar och läcker inte.M Marko Polo1 skrev:Jag tror att du har misstolkat situationen. Säljaren har inte nämnt några dokument, utan har bara sagt att vi borde ha påpekat bristerna under visningen och att han på inget sätt har försökt dölja något.
Det var inte säljaren som renoverade badrummet, utan en byggfirma. Säljaren begärde ingen dokumentation från firman eftersom han litade på att de kunde sitt jobb.
Nu när jag har bott in mig har jag lagt märke till bristerna. Det handlar inte om dolda fel, eftersom jag såg dem redan under visningen, men efter att ha stört mig på utseendet har jag börjat undersöka saken närmare.
För det andra är det inte något fel att inte renovera fackmannamässigt. Jag tror säkert de flesta hus och lägenheter har saker som ett proffs hade gjort annorlunda.
Du måste släppa detta nu. Det finns ingen skada att ersätta. Vad hade du själv betalt om nån du sålt till klagade på nåt som dom inte gillade utseendet på men som var synligt när du sålde det?
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 1 647 inlägg
Ju mer jag tänker på det desto säkrare blir jag att du bara trollar oss. Eller menar du att du vill kräva säljaren på ersättning för något som kanske inte är fackmannamässigt utfört och kanske är fel?M Marko Polo1 skrev:
Inser du inte själv hur jävla snurrigt det är?
M Marko Polo1 skrev:Enligt säljaren hade byggfirman alla certifikat – åtminstone var det vad de påstod för honom. Men när jag kollade upp firman visade det sig att de inte verkar ha några certifikat alls.
När jag påpekade detta för säljaren svarade han att han litar på folk och aldrig brydde sig om att kontrollera. Det var också då han sa att vem som helst har rätt att renovera ett badrum – att även om Kalle Anka hade gjort det utan certifikat, finns det ingen lag som förbjuder det, så länge reglerna för tätskikt följs.
När det gäller de uppstickande rören från golvet förklarade han att firman valde att inte åtgärda dem eftersom de inte ville göra för stora ändringar i bostadsrätten och riskera problem med föreningen.
Jag har redan varit i kontakt med firman. De sa att de inte tänker åtgärda något och hänvisade mig tillbaka till säljaren. Säljaren svarade i princip att jag visste vad jag köpte och att han inte försökt dölja något.
Jag ger upp, eftersom jag ändå inte kommer någon vart, och ett stambyte verkar vara på gång inom en snar framtid. Det jag framför allt undrar är om jag, oavsett byggfirman, kan kräva ersättning från säljaren eftersom arbetet inte verkar vara fackmannamässigt utfört.
Det är sådana köpare som du man verkligen inte vill råka ut för när man säljer lägenhet.M Marko Polo1 skrev:Jag tror att du har misstolkat situationen. Säljaren har inte nämnt några dokument, utan har bara sagt att vi borde ha påpekat bristerna under visningen och att han på inget sätt har försökt dölja något.
Det var inte säljaren som renoverade badrummet, utan en byggfirma. Säljaren begärde ingen dokumentation från firman eftersom han litade på att de kunde sitt jobb.
Nu när jag har bott in mig har jag lagt märke till bristerna. Det handlar inte om dolda fel, eftersom jag såg dem redan under visningen, men efter att ha stört mig på utseendet har jag börjat undersöka saken närmare.
Jag tror det blir väldigt svårt om inte omöjligt att få någon ersättning om du inte medvetet blivit lurad, att de alltså skulle ha kommit med direkta lögner som du inte haft möjlighet att undersöka. Som köpare har man väl ändå alltid någon form av undersökningsplikt (och man kan ju anlita en besikningsman även för lägenheter- det har vi gjort). Sedan behöver ju en bristfällig renovering inte per automatik innebära att det blir en skada. Håller tummarna för att inget händer.
Han har ju rätt, många gånger lyckas nog en bilmekaniker eller alkis få till bra resultat dessutom.M Marko Polo1 skrev:Jag har redan varit i kontakt med säljaren, men det samtalet var… intressant, minst sagt. Hans svar? “Du såg hur det såg ut innan du köpte, jag dolde inget.” Sedan blev han mer kreativ och förklarade att det spelar ingen roll om badrummet renoverades av honom, en bilmekaniker eller en alkoholist på en parkbänk(!).
Han tyckte att jag borde ha tagit upp det innan kontraktet skrevs och anklagade mig för att bara leta fel. “Du köpte en gammal lägenhet, även om den är renoverad får du räkna med jobb”, sa han – innan han klickade mig och blockade. Trevlig kille!
Helt seriöst skulle jag också klicka och blocka om en köpare kommer och kommenterar fullt synliga lösningar i efterhand pga att det inte är estetiskt. Plus hinta om saker som gör att denne känner sig ännu mer osäker och sover sämre.
Det är ju på grund av att ni i ett sånt fall ljugit för köparen, om än inte med vilje. Alltså, köpet avser en bostadsrätt på X kvadratmeter men efteråt visar det sig att ni sålt en bostadsrätt på X-Y kvadratmeter.S sistanamnetsomfungerade skrev:Många svar här där det nästan känns som folk gottar sig i att sätta trådskaparen på plats...
Jag har inget att tillägga i sakfrågan men för att nyansera lite i de inlägg där folk menar på att säljaren har 0 ansvar vid försäljning av Brf så kan jag bidra med en anekdot där vi blev krävda på pengar i efterhand när det visade sig att lägenheten vi sålt var några kvadrat mindre än utfäst i kontrakt / prospekt. Vi fick efter att ha pratat med jurister komma överens om en förlikning med köparen.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Låter som en väldigt rimlig gång: Säljaren har alltså gjort rätt, ur dennes synvinkel. Personen tyckte inte det var viktigt med certifikat eller papper, och blev uppenbarligen nöjd med arbetet då,M Marko Polo1 skrev:Enligt säljaren hade byggfirman alla certifikat – åtminstone var det vad de påstod för honom. Men när jag kollade upp firman visade det sig att de inte verkar ha några certifikat alls.
När jag påpekade detta för säljaren svarade han att han litar på folk och aldrig brydde sig om att kontrollera. Det var också då han sa att vem som helst har rätt att renovera ett badrum – att även om Kalle Anka hade gjort det utan certifikat, finns det ingen lag som förbjuder det, så länge reglerna för tätskikt följs.
När det gäller de uppstickande rören från golvet förklarade han att firman valde att inte åtgärda dem eftersom de inte ville göra för stora ändringar i bostadsrätten och riskera problem med föreningen.
Jag har redan varit i kontakt med firman. De sa att de inte tänker åtgärda något och hänvisade mig tillbaka till säljaren. Säljaren svarade i princip att jag visste vad jag köpte och att han inte försökt dölja något.
Jag ger upp, eftersom jag ändå inte kommer någon vart, och ett stambyte verkar vara på gång inom en snar framtid. Det jag framför allt undrar är om jag, oavsett byggfirman, kan kräva ersättning från säljaren eftersom arbetet inte verkar vara fackmannamässigt utfört.
Firman vill inte göra om något, vilket troligen också är helt rätt: Det kanske inte ens var dom som monterade kommoden - och i övrigt har väl inga fel konstaterats ?
Rören, som många påpekar, är kanske inte helt "by the book", men inte ovanligt vid renoveringar eftersom det blir ett mycket större arbete att ta bort dom, som också kan kräva Brf-godkännande osv
Är det nu ett stambyte på gång så är det ju kanon för dig: Då behöver du inte oroa dig för framtida problem pga denna reonvering eftersom det troligen kommer göras om inom ett par år.
Vi har ett badrum som man inte gjort något åt sedan mitten av 90-talet skulle vi tro. Detta i en bostadsrätt precis som hos dig. Där har vi rör som kommer upp från golvet i badrummet direkt till elementet samt till kranarna.M Marko Polo1 skrev:Det finns en klack runt rören, men den sitter där man duschar. Så länge jag inte häller vatten direkt på den ser jag ingen risk för problem, men den är estetiskt störande. Golvbrunnen är ny och det finns inga problem med lutningen. Jag känner heller inga konstiga dofter.
Eftersom jag tidigare har haft hus, tror jag att tätskiktet är korrekt utfört. Jag ringde den förra ägaren, som sa att en firma hade utfört renoveringen. Enligt honom ska firman ha uppgett att de var behöriga, men när jag kollade upp dem kunde jag inte hitta någon information som bekräftar deras behörighet.
När vi begärde in offerter så påpekade firmorna att man med de regler som gällde vid aktuellt tillfälle var tvungna att bygga en klack/låda runt rören nere vid golvet. Påpekade att detta lär se för gräsligt ut, men det var den enda möjligheten då man inte får skarva rör varken i golv eller vägg. Jag hade helst velat haft rören så att de kommer ut från väggen, men det gick inte enligt dem.
Vi får se vad reglerna säger när det väl blir dags att fixa till det.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det första lägenhetsköpet?M Marko Polo1 skrev:
Grattis till läropengarna, hoppas att det inte blir allt för dyrt.
Men, med det sagt så verkar du ha gjort lika mycket förarbete inför ett av dina dyraste köp någonsin som om du hade köpt en begagnad byrå på Blocket...
Det förvånar mig hur många som genomför bostadsköp så lättvindigt och precis som du inte undersöker saker närmare *innan* man beslutar sig för att köpa objektet.
Du såg det hela på visningen, utan att ställa närmare frågor då.
Du har inte pratat med föreningen angående stambyte etc. Dvs du har inte pratat med de som äger din bostad.
Har du kollat upp föreningens stadgar, ekonomi, belåningsgrad, vilka större projekt som planeras i framtiden?
Du har ju som sagt köpt rättigheten att bo i en av deras lägenheter.
Tyvärr är du i gott sällskap, många gör samma sak som du, köper grisen i säcken.
Ibland går det bra, i bland går det *riktigt* illa.
Men det är inget som du kan beskylla säljaren eller någon annan för.
Du har gjort vad jag misstänker ett av ditt livs största affärer utan att undersöka vad du gav dig in på. Vilka rättigheter och skyldigheter du hade inför den affären, vad du egentligen köpte och från vem.
Det här är inte skrivet med minsta uns av skadeglädje.
Det är skrivet med en skeppslast uppgivenhet.
Spelar det någon roll då? Finns säkert massa saker som skrivs här som inte är sanna... Eller bara delar av sanningen... Ibland kanske för att nån vill provocera och ibland av något annat skäl. Jag tycker inte det spelar så stor roll... 🤔B Bästerortarn skrev:
Jag förstår och inser att diskussionen börjar spåra ur. Jag har också blivit klokare – säljaren har rätt i att det inte är ett dolt fel. Dessutom kommer vår förening att genomföra stambyten, så jag ser ingen anledning att driva ärendet vidare. Säljaren har varit transparent, och jag accepterar situationen.B Bästerortarn skrev:
Helt korrekt – allt fungerar som det ska. Det som stör mig är utseendet och att det inte följer branschreglerna. Enligt dessa ska inga rör sticka upp när en renovering genomförs, och golvbrunnen ska bytas ut, vilket den har blivit i mitt fall.Farstatjej90 skrev:
Ok men för det första, den enda "skadan" som skett är att du stör dig på utseendet. Badrummet fungerar och läcker inte.
För det andra är det inte något fel att inte renovera fackmannamässigt. Jag tror säkert de flesta hus och lägenheter har saker som ett proffs hade gjort annorlunda.
Du måste släppa detta nu. Det finns ingen skada att ersätta. Vad hade du själv betalt om nån du sålt till klagade på nåt som dom inte gillade utseendet på men som var synligt när du sålde det?