33 387 läst ·
95 svar
33k läst
95 svar
Köpråd: Ooni koda
Medlem
· Sverige
· 5 688 inlägg
Jag tänkte mest på hur de är att använda, är det bara riktigt varmt i bakre delen så krävs det ju en del aktivitet för att snurra runt pizzan och bevaka bakningsförloppet fortlöpande. Är tempen jämnt fördelad så är det en betydligt enklare process, hela pizzan blir klar efter viss tid utan att det behövs att vändas och vridas.
Bilder, videos vore mycket uppskattat så man kan få en uppfattning om vad det handlar om, när jag jämför med hur jag kör pizza idag där jag i princip bara lassar in pizzorna på stenarna och hämtar ut när de är färdiga - inget joxande alls.
Bilder, videos vore mycket uppskattat så man kan få en uppfattning om vad det handlar om, när jag jämför med hur jag kör pizza idag där jag i princip bara lassar in pizzorna på stenarna och hämtar ut när de är färdiga - inget joxande alls.
Fixar bilder imorgon!
Men det krävs lite jobb. Snurrrar pizzan 4 ggr under gräddningen.
De ugnar som jag sett har krävt att man på något sätt roterar pizzan för att få jämn gräddning.
Vissa kommersiella ugnar roterar per automatik.
Men det krävs lite jobb. Snurrrar pizzan 4 ggr under gräddningen.
De ugnar som jag sett har krävt att man på något sätt roterar pizzan för att få jämn gräddning.
Vissa kommersiella ugnar roterar per automatik.
Medlem
· Sverige
· 5 688 inlägg
Mycket värdefulla tips där för bearbetningen av degen, tycker man fick en bra känsla för hur det ska vara!fgo skrev:
Men en stark undring: ser att de lägger på mozarellan *efter* gräddning... detta är helt obekant för mig. Alltid trott det ska vara på under gräddningen. Vad tror ni om det? Själv får jag väl säga att det är halva upplevelsen av en bra pizza med den smälta mozarellan som trådar sig...
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 171 inlägg
Lite mer inspiration från en av pizzaauktoriteterna: Enzo Coccia
Notera att det inte är nödvändigt att lämna en tjock degkant för att den skall resas sig. Så länge man håller undan tomatsåsen 2 cm från kanten reser den sig ändå.
Notera att det inte är nödvändigt att lämna en tjock degkant för att den skall resas sig. Så länge man håller undan tomatsåsen 2 cm från kanten reser den sig ändå.
Amen! Gjort många bra pizzor i vanliga ugnen med en sån. Kör en Ooni också men ibland vill man bara köra inne i ugnen, blir lite annan typ av pizza helt enkelt. I mitt fall ofta mer likt dom vanliga flottiga svennepizzorna man får på pizzeriorna (får inte upp tempen nog tror jag) och inget fel med såna iblandJohan Gunverth skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Medlem
· Sverige
· 5 688 inlägg
Ja pizza i ugnen ska inte underskattas! Gjort väldigt många fenomenala pizzor på så vis, vanlig weber pizzasten men man kan säkert ha vad som helst som inte spricker i värmen. Våran når litet extra högt enligt spec, 300 grader men jag får nog kolla med IR-termometern vad det verkligen är. Även 250 grader bör funka fint men ju lägre temp desto längre tid och att pizzans kanter kan bli rätt hårda, iaf enligt min erfarenhet.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 171 inlägg
Om ni vill bräda kompisarna med pizzanörderi rekommenderas en ”korrekt” jäsback. Kör själv denna.
https://bakers.se/catalog/products/plastback-vit-600x400x100-mm-16868
https://bakers.se/catalog/products/plastback-vit-600x400x100-mm-16868
Logga in
Skapa konto
Nu kommer det lite bilder som jag lovat innan.
Efter ca 20 min
Pizzan: (har inte fått till den perfekta rundheten än)
Efter gräddning, ca 80 sek
Logga in
Skapa konto
Efter ca 20 min
Logga in
Skapa konto
Pizzan: (har inte fått till den perfekta rundheten än)
Logga in
Skapa konto
Efter gräddning, ca 80 sek
Logga in
Skapa konto
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 615 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 615 inlägg
Lite sent kanske, men såg på Benjamins på fyran när kocken Thomas Sjögren gästade, han tipsade om att köra på grill och sätta en uppochnervänd bakplåt högst upp i ugnen vid pizzabakning!13th Marine skrev:
Så är planen här imorgon, testade det i veckan med barnen och det funkade helt ok.richardtenggren skrev:
Har man sen teleskopiska ugnsskenor är det smidigt att dra ut plåten med pizzan på och lyfta av, och på med nästa.
<edit>
Och säga vad man vill om Wahlgens/Ingrossos, men jag gillade programmet.
Bra upplägg, massa god mat, en hel del roliga gäster och lite musik.
Blev alltid småsugen fast man nyss ätit när matlagningen drog igång i programmet.
Redigerat: