Se till att öva med pizzaspaden innan för du vill inte ha halva fyllningen utanför och less is more.

• Gilla
Johan Gunverth och 2 till
  • Laddar…
7ender 7ender skrev:
Det receptet verkar ganska avancerat, får testa det när jag blivit lite varm i kläderna.
...och så försvinnande lite jäst att man behöver en "knarkvåg" 😂
Noterar att man inte kör i degblandare
Avancerat?
4 ingredienser och minimal med effort.
Rekommenderar starkt Napolis iaf. Mina är klara om en stund, siktar på runt 240g bollen.

• Gilla
Anonymiserad 23608
  • Laddar…
A
7ender 7ender skrev:
Det receptet verkar ganska avancerat, får testa det när jag blivit lite varm i kläderna.
...och så försvinnande lite jäst att man behöver en "knarkvåg" 😂
Noterar att man inte kör i degblandare
Inte speciellt svårt egentligen, men det underlättar om man har lite prylar. But then again, pizzabakande är ju en prylsport..
Degen blir i alla fall skitgod och lätt att baka ut. De flesta andra degar jag har provat är som ett gammalt tuggummi i jämförelse. Den sista var nog Jesper Blomqvists recept, men där orsakade oljan brinn på stenen. Dåligt.
Baka ut och var snabb från att tomatsåsen åker på tills pizzan är i ugnen. Ta hjälp av någon och sträck ut den genom att dra samtidigt i varsitt hörn när den ligger på spaden. Jag använder rismjöl på spaden -bra glid och ingen bränd smak.
Om det var min första gång så hade jag nog inte byggt hela middagen för gäster på min prestation. Jag hade nöjt mig med mindre pizzor till välkomstdrickat och en efterrättspizza med mascarpone och Nutella som serveras med jordgubbar, glass och kanske lite limezest. Då fallerar varken drink eller efterrätt om det skiter sig, men förhöjs om du lyckas.

• Gilla
  • Älska
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
7ender
P PlanMi skrev:
Avancerat?
4 ingredienser och minimal med effort.
Rekommenderar starkt Napolis iaf. Mina är klara om en stund, siktar på runt 240g bollen.
ska kolla på det igen, men när jag snabbt skummade igenom verkade det som degen kräver en del uppmärsamhet...kommer inte ha tid..temp-kontroll och utrustning.

7ender
ACME skrev:
Om det var min första gång så hade jag nog inte byggt hela middagen för gäster på min prestation. Jag hade nöjt mig med mindre pizzor till välkomstdrickat och en efterrättspizza med mascarpone och Nutella som serveras med jordgubbar, glass och kanske lite limezest. Då fallerar varken drink eller efterrätt om det skiter sig, men förhöjs om du lyckas.
Det blir en sen, stadig traditionell midsommarlunch...så pizzan blir typ en kvällssupé, för fortfaranade ganska mätta magar antagligen

7ender 7ender skrev:
ska kolla på det igen, men när jag snabbt skummade igenom verkade det som degen kräver en del uppmärsamhet...kommer inte ha tid..temp-kontroll och utrustning.
jästiden är ju väldigt viktig på napelitanska degar

det är ju någon pizza som bara tar beställningar för en viss tid och ringer dig när det blir dax
missar de jästiden med en minut så slänger de degen

Så här gör jag (recept och tips från napoletansk bagare)
  1. Ca ett dygn innan du ska grädda så blanda: 500 ml vatten, 5 gram torrjäst, 5 gram honung, 500 gram mjöl. OBS: mjölet kör du "tipo 00". "Caputo tipo 00" är bra, fins på ica / coop
  2. Blanda allt i en degblandare (eller för hand). Lägg i en bunke och täck över med lock /plast folie. Låt stå 1h i rumstemp
  3. Ställ in degen i kylen i 16-24 h
  4. Dagen efter: ta fram bunken och allt i den blandas med 500 gram mjöl, 200 ml vatten 25 gr salt. Kör i degblandaren i ca 10 min
  5. Plocka ut degen och dela upp den i bollar / rulla den i bollar a' 250-280 gram
  6. Lägg på plåt eller liknande med lite olivolja på toppen. Täck med plast.
  7. Låt bollarna vila i rumstemp i ca 1h. Har du tid / möjlighet så rullar du om bollarna ett par gånger under den vilande timmen
Efter detta är det klart att baka ut och grädda. Som tidigare nämnts. Baka ut med rismjöl eller mannagrynsmjöl eller med tipo 00. Absolut inte vanligt mjöl för det bränns.

Ost: Köp riktig mozzarella som bara innehåller detta. Vissa ostar / ostpåsar innehåller potatis och annat jox som kommer bränna osten
Som tidigare: lassa inte på för blöta saker på pizzan. Tips är att bara köra tomatsås och mozzarella. Övriga ingredienser läggs på när pizzan är klar alt i slutet av gräddningen.
Och ja: en pizzaspade är ett måste. Likaså att ugnen är varm. Så starta ugnen på fullt blås ca 30 min innan du ska grädda. När du gräddar pizzan så dra ner lågan så att det inte bränns på toppen

Lycka till!

PS. mängden vatten ovan ger en viss typ av pizza. Sen kan vattenmängden anpassas för att få olika typer av slutresultat men detta är mer överkurs

• Gilla
7ender
  • Laddar…
Victor Waltersson Victor Waltersson skrev:
Se till att öva med pizzaspaden innan för du vill inte ha halva fyllningen utanför och less is more.
Man vill inte heller ploga in hela pizzan över brännarna längst in när man försöker få in spaden under pizzan. Ask me how I know.

Min känsla är att en mjölad träspade är det bästa för att få in pizzan snitsigt i ugnen och en tunn metallspade är bäst för att få in spaden när pizzan ska snurras. Därför har jag två!

• Gilla
returen och 1 till
  • Laddar…
J jahallåja skrev:
Man vill inte heller ploga in hela pizzan över brännarna längst in när man försöker få in spaden under pizzan. Ask me how I know.

Min känsla är att en mjölad träspade är det bästa för att få in pizzan snitsigt i ugnen och en tunn metallspade är bäst för att få in spaden när pizzan ska snurras. Därför har jag två!
Oonis perforerade alu spade funkar väldigt bra.
Glider lätt på och av.

• Gilla
claym och 1 till
  • Laddar…
Handlar inte om vilken ugn man använder utan hur man gör degen!

• Älska
returen
  • Laddar…
Storsockret
AXS AXS skrev:
Värm upp ugnen ordentligt, låt degen vila och bli rumstempurerad och se till att inte lägga på för mycket blött.

Det blir gott hur som med deg och ost :)
Personligen tycker jag att en lite kallare deg kan vara lite mer förlåtande, men det är väl en smaksak kanske :)

Kvackatore Kvackatore skrev:
Handlar inte om vilken ugn man använder utan hur man gör degen!
Håller till viss del med dig. Degen är den viktigaste faktorn och där krävs det år av erfarenhet . Ugnen är dock viktig , funkar inte att köra i en vanlig ugn 😂

I Oonis app finns en bra degkalkylator. Fyll i antal pizzor, vilken vikt på pizzan, vilken typ av jäst o hur lång tid du vill/hinner jäsa plus mer detaljer så får du alla siffror på ett bräde. Funkar alla tiders.

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
7ender
Det blev till slut receptet från Lilla Napoli. Hittade YT-videor där de gick igenom alla moment; det övertygade mig. Degen blev inte lika slät som deras....kanske knådade för lite?

Degboll i metallskål, redo för jäsning. Användaren följde ett recept från Lilla Napoli, men degen blev inte lika slät.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Optimala temperaturen för jäsning hittade jag i tvättstugan i källaren (som värms upp lite).
Deg på jäsning i en täckt metallbunke bredvid en graderad cylinder på ett marmorbord. I bakgrunden en digital termometer.
Skapa konto

Ugnen levererades idag. Fick först inte igång den efter att ha följt instruktionerna, slocknade direkt. Fick trycka in reglaget lite längre och då höll lågan. Grabben ville testa att grädda sin basföda...Grandiosa fryspizza:
Utomhus gasugn med brinnande lågor, en pizza inuti på baksten, stående på ett träbord.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Litengubbe och 2 till
  • Laddar…
7ender
Resultat:
Jäsningen gick åt helskotta…på tok för överjäst. Dock blev det prima pizzor som uppskattades av gästerna…nån sa t o m att det var den godaste den ätit (jag använder inte hen) :)

Pizza med tomatsås, mozzarella och färska basilikablad på ett trähuggebord, lätt bränd kant.
Skapa konto

En nygräddad pizza med ost på en skärbräda vid en utomhusugn nära en pool, med solstolar i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
AXS och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.