Håller på med att byta ut vår gamla köksspis mot en induktionshäll. (Bosch PVS775FC1E)
I anvisningarna för elanslutningen finns det 3 alternativa inkopplingsmöjligheter. (se bild).
Tre schematiska elanslutningsdiagram för en induktionshäll, märkta för olika spänningsalternativ.
Jag är lite tveksam om det skall kopplas som i vänstra eller högra bilden. Vår gamla spis är kopplad med fem ledare (3 faser om vardera 16A, jord och nolla) i ett så kallat perilex-uttag.

(Den mittersta bilden kan ju knappast gälla mig, eftersom den visar enfasinkoppling).
Hällen som skall kopplas in drar enligt typskylten en effekt av 6900W och skall ha en spänning på 220-240V.

Min fråga är alltså: Skall den kopplas enligt figur 1 eller figur 3 för att klara effekten 7kW?
Vet att en av de tre faserna inte behövs. Ingen ugn skall kopplas in på samma säkring.

Figur 1 vänstra skulle jag använda den högra gäller ett fåtal områden längre ner i EU. Anslutningen där grå sitter är inte använd vidare som du redan verkar veta.

Mikael_L
Figur 1, till vänster tycker jag också är korrekt.

Man kan ju dock fundera på varför plint 1 (med grå (GY grey)) ska anslutas parallellt till L1 i denna inkoppling, men kan utelämnas helt i fig 2 och 3.
Vad går detta till egentligen, internt i hällen?

Grunnade lite till.
Kan plint 1 vara en ren blindplint, där man parkerar en oanvänd ledare?

• Gilla
Drönaren och 1 till
  • Laddar…
Skönt att höra att ni delar min åsikt om att figuren till vänster bör gälla i mitt fall. Även jag tycker att det är konstigt att den grå (GY) och bruna (BN) ledaren i vänstra figuren är hopkopplade till fasen (L1) men inte i högra figuren. Någon annan som vet? Dessutom skall tydligen plint 4 och 5 byglas för nollan (BU).

Mikael_L
Ja 4 och 5 måste byglas.

För egentligen har du st separata 230V hällar i samma enhet.
Den ena har sin matning mellan plint 2, och troligen 5
Den andra mellan plint 3 och 4.

• Gilla
Drönaren
  • Laddar…
Om du tittar och mäter på plinten märker du ju snart om GY-anslutningen är något annat än en blindplint för den tredje, oanvända fasen.

• Gilla
Drönaren
  • Laddar…
Bos eminenta SpisBibel
Ger svar på allt!

https://docs.google.com/file/d/0BzKxVP7gn2uTNVVlcWh5Z1MtZEE/edit
Stycke 1.4.3 bläddra till 9-11 sidorna.

Levereras hällen med kabel? Då är den kopplad för Europa , här i Sverige delar vi i så fall på Brun o Svart och lägger dom på var sin fas .

Att kablar är parallellkopplade gäller när man kör med en fas, då blir arean dubblerad till 3mm2
Det gör inget att nollan är dubblerad i anslutningskabeln.
Se i SpisBiblen !

• Gilla
Drönaren och 1 till
  • Laddar…
Det högra kopplingsschemat (2L/2N~) är nästan bara för Nederländerna om jag mins rätt.

tack för bra svar! Nu känner jag mig tryggare vid inkopplingen av hällen. Vill ju inte bränna sönder den direkt. :)
Kommer ju självklart att mäta spänningar och kolla faserna mot nollan och att de ligger omkring 220-240V innan jag ansluter.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag har gjort ett inlägg i spisbibeln som beskriver detta fall då det verkar vara en ny standard för alla nya spisar och hällar.

[länk]
Bra länk för mig. Den ger svar på flera frågor som jag ställt mig om inkopplingen.
Skall studera denna "spisbibel" snarast. Tack Bo Siltberg.

L Leif i Skåne skrev:
Bos eminenta SpisBibel
Ger svar på allt!

[länk]
Stycke 1.4.3 bläddra till 9-11 sidorna.

Levereras hällen med kabel? Då är den kopplad för Europa , här i Sverige delar vi i så fall på Brun o Svart och lägger dom på var sin fas .

Att kablar är parallellkopplade gäller när man kör med en fas, då blir arean dubblerad till 3mm2
Det gör inget att nollan är dubblerad i anslutningskabeln.
Se i SpisBiblen !
ja, hällen levererades med en lös kabel (5-ledare)

Drönaren Drönaren skrev:
ja, hällen levererades med en lös kabel (5-ledare)
Lös? Var den inte inkopplad i hällen menar du?

Nej, kabeln var bara medskickad. Eftersom det fanns flera inkopplingsalternativ (beroende på antalet faser) kunde de inte koppla in den i hällen vid leverans. Men detta är inga problem för mig, när jag nu vet vilket kopplingsschema som jag skall använda

Drönaren Drönaren skrev:
Nej, kabeln var bara medskickad. Eftersom det fanns flera inkopplingsalternativ (beroende på antalet faser) kunde de inte koppla in den i hällen vid leverans. Men detta är inga problem för mig, när jag nu vet vilket kopplingsschema som jag skall använda
Aha, intressant! Säkerligen en konsekvens av allför många inskickade hällar som fått smaka på 400V istället för mer aptitliga 230V..

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.