24 969 läst ·
83 svar
25k läst
83 svar
kopplingsschema induktionshäll Bosch
Ok. Snodde en annan bild från en gammal tråd på byggahus som gäller en häll. Så såg det ut på min häll. Det står fortfarande 2N fast jag hade 3 att erbjuda.S Slugge skrev:
Jag ska sluta bråka
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tycker inte du bråkar, schemorna är ofta otydliga.
I ditt fall med 1-fas vs 3-fas är 2-fas den föredragna kopplingen till hällen. Även om du har tillgång till 9 faser accepterar hällen endast 2, den kör på max då.
Det hade såklart gått att skriva att man kan koppla hällen 1-fas också fast man har tillgång till 3-fas men detta hade känts förvirrande enligt mig och även lett till 17 inkopplingsalternativ.
Ja, som ovanstående schema hade man också kunnat ha, men då hade förvirringen blivit att spisen inte fungerar till 3-fassystemet - mindre sålda spisar till konkurrenterna som märker enligt 3-fas. Och inte nödvändigtsvis mer klarhet inför kopplingen, föredrar nog faktiskt den första då.
I ditt fall med 1-fas vs 3-fas är 2-fas den föredragna kopplingen till hällen. Även om du har tillgång till 9 faser accepterar hällen endast 2, den kör på max då.
Det hade såklart gått att skriva att man kan koppla hällen 1-fas också fast man har tillgång till 3-fas men detta hade känts förvirrande enligt mig och även lett till 17 inkopplingsalternativ.
Ja, som ovanstående schema hade man också kunnat ha, men då hade förvirringen blivit att spisen inte fungerar till 3-fassystemet - mindre sålda spisar till konkurrenterna som märker enligt 3-fas. Och inte nödvändigtsvis mer klarhet inför kopplingen, föredrar nog faktiskt den första då.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 144 inlägg
Helt rätt Lordi, så ska det se ut. Ingen förvirring i dina senaste exempel. Kan inte se att de som har tre faser skulle kunna missförstå detta. Anvisningen visar vad hällen vill ha utan några blindplintar. I Holland får dom väl montera en annan sladd och klistra på en ny lapp som visar inkopplingen såsom de är vana att se den.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 144 inlägg
Koppla som vadå? Jag hänger inte med på vad du vill få fram? Är det dubbla nollor du propagerar för?L Leif i Skåne skrev:Det finns minst 800’000 lägenheter i miljonprojektet hur många som inte converterat till 3-fas vet ja ej, antag att minst 500’000 har 1-fas. Många av diskussionerna på forumet har varit lägenheter och dessa matas den gamla spisen med 1-fas ,nolla, skyddsgjord säkrat 20A med 4 mm2 ledningar.
Visst, villor har alltid 3-fas att tillgå. Genom att koppla som i SpisBiblen så täcker man både 1-fas och 2-fas installationer utan att få för liten area i något fall.
Då den medlevererade kabeln är på 1,5 mm2 räcker inte det till 20A 1-fas som säkrinngar i lägenheter till spisen har, därför är nollan dubblera. Fram till dosan i väggen är det 4 mm2Bo.Siltberg skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 144 inlägg
Just därför ska man använda en 3G4 mm² i detta fall. Parallellkopplade ledare är ingenting man ska syssla med i hushållsapparater.L Leif i Skåne skrev:
Byggandet startade 1954 men namnet ”miljonprogrammet” myntades i riksdagen 1964 med ”en miljon lägenheter på tio år”.K Kane skrev:
Miljonprogrammet var ett program för bostadsbyggande i Sverige 1965–1975. Det antogs på Socialdemokraternaspartikongress 1964 som en revision av ett reformprogram, under namnet Samlat program för samhällets bostads- och markpolitik. Genomförandet av programmet sammanföll delvis med de så kallade rekordåren.[1] [2] [3]
Redigerat:
Jag tror inte man knölar in en 4x 4 mm2 i hällen då det redan sitter en kabel med parallellkopplade 1,5 mm2 = 3 mm2 vid inkoppling mot 1-fas. Så står det också i din SpisBibel.Bo.Siltberg skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 144 inlägg
Om terminalen är tillgänglig så går det, och det måste den ju vara då just denna häll inte levererades med en ansluten sladd. Dessutom räcker det med 2.5 mm² för 20 A som GK100 påpekade.
Flera av er har ju svarat att den högra figuren (med två noll-ledare) används t.ex. i Nederländerna. Men jag förstår då inte skillnaden mellan detta kopplingsschema med två nollor och det schema där nollan är byglad. (Plintarna 5 och 6 är redan byglade på min häll vid leverans). Den grå ledaren är ju enligt många av er bara "parkerad" på plint 1 utan att påverka hällens elektriska funktion. Plötsligt verkar en variant (med nollan byglad) av den högra "NL-figuren" mest riktig för mig. Ersätter också perilex-uttag och stickpropp med en kopplingsdosa på väggen i underskåpet under hällen. Får ju bättre utrymme i en kopplingsdosa än i dessa. Kopplar då inte heller in den tredje fasen från kopplingsdosan till hällen. Åsikter om detta?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 144 inlägg
I holland använder man en gruppledning med dubbla faser och dubbla nollor från elcentralen för att öka kapaciteten. Eftersom de har enfas så är det alltså samma fas i de båda fasledarna. Därför måste nollan dubbleras om faserna dubbleras, även ända in i hällen. En gemensam neutralledare skulle där annars bli överbelastad. Plint 4-5 (inte 5-6) kan vara byglad i detta fall, det spelar ingen roll då det är den ökade arean i sladden som man är ute efter.
Sverige har vi trefas, så fasledarna innehåller olika faser vars ström kompenseras av varandra så att nollan normalt aldrig kan föra en ström som är högre än strömmen i någon enskild fasledare. Vi använder därför en gemensam nolla i gruppledningen från centralen. Så bör det också vara ända in i spisen/hällen för att inte orsaka onödig förvirring. Vi dubblerar inga nollor här. Här måste då 4-5 vara byglad i hällen. Så glömt alternativet för Holland.
För en häll är det nog nästan utan undantag så att plint 1 är en blindplint ja. Så det spelar ingen roll vad som är anslutet där. Man kan välja vad som är mest praktiskt. Finns en ugn med på samma trefasiga gruppledning kan man t.ex lägga L3 på denna blindplint så att den blir "ledig" till ugnen. Så mest lämpligt är att koppla enligt trefasalternativet längst till vänster.
Lite synd att välja bort perilex, men har du ont om plats så får det bli så.
Sverige har vi trefas, så fasledarna innehåller olika faser vars ström kompenseras av varandra så att nollan normalt aldrig kan föra en ström som är högre än strömmen i någon enskild fasledare. Vi använder därför en gemensam nolla i gruppledningen från centralen. Så bör det också vara ända in i spisen/hällen för att inte orsaka onödig förvirring. Vi dubblerar inga nollor här. Här måste då 4-5 vara byglad i hällen. Så glömt alternativet för Holland.
För en häll är det nog nästan utan undantag så att plint 1 är en blindplint ja. Så det spelar ingen roll vad som är anslutet där. Man kan välja vad som är mest praktiskt. Finns en ugn med på samma trefasiga gruppledning kan man t.ex lägga L3 på denna blindplint så att den blir "ledig" till ugnen. Så mest lämpligt är att koppla enligt trefasalternativet längst till vänster.
Lite synd att välja bort perilex, men har du ont om plats så får det bli så.
Tack Bo.
Skrev ju fel om plintarnas numrering. Menade förstås att bygla 4+5 för nollan. Får skylla på att jag inte hade läsglasögonen på
Räcker FK 1,5 mm2 för 16A säkringar eller bör jag ha 2,5 mm2 area på faser och nolla?
Märkte att nollan inte var framdragen från gruppcentralen (bara 3 faser och skyddsjord). Måste därför komplettera med en nolla, och då är frågan om jag samtidigt skall ersätta dessa ledare med större areor. Den gamla spisen hade tydligen ingen nolla inkopplad utan gick på 3-fas med elementspänningen 400V.
Skrev ju fel om plintarnas numrering. Menade förstås att bygla 4+5 för nollan. Får skylla på att jag inte hade läsglasögonen på
Räcker FK 1,5 mm2 för 16A säkringar eller bör jag ha 2,5 mm2 area på faser och nolla?
Märkte att nollan inte var framdragen från gruppcentralen (bara 3 faser och skyddsjord). Måste därför komplettera med en nolla, och då är frågan om jag samtidigt skall ersätta dessa ledare med större areor. Den gamla spisen hade tydligen ingen nolla inkopplad utan gick på 3-fas med elementspänningen 400V.
