24 969 läst ·
83 svar
25k läst
83 svar
kopplingsschema induktionshäll Bosch
Nu är ju trådens ämne redan besvarat men jag kan ändå inte motstå frestelsen....
Om man nu ändå skickar med en lös kabel, ska det vara så svårt att skicka med en landsspecifik sådan? Det får man med massa annan elektronik man köper. En kabel med Schuko i ena änden och en IEC C13 i andra. Kan man då inte få motsvarande för en häll, dvs perilex i ena änden och lösa gafflar i andra som man kan koppla enligt en specifik anvisning. Man skulle till och med kunna tänka sig fyra varianter av kabel som man får ange vid beställning. Enfas resp trefas, med och utan stickpropp. Då skulle kunden tvingas att reda upp det elektriska innan man beställer.
Om man nu ändå skickar med en lös kabel, ska det vara så svårt att skicka med en landsspecifik sådan? Det får man med massa annan elektronik man köper. En kabel med Schuko i ena änden och en IEC C13 i andra. Kan man då inte få motsvarande för en häll, dvs perilex i ena änden och lösa gafflar i andra som man kan koppla enligt en specifik anvisning. Man skulle till och med kunna tänka sig fyra varianter av kabel som man får ange vid beställning. Enfas resp trefas, med och utan stickpropp. Då skulle kunden tvingas att reda upp det elektriska innan man beställer.
Det finns ju dock ingen garanti för att perilex-uttaget hemma hos Svensson är rätt kopplat.tommib skrev:
Nu är ju trådens ämne redan besvarat men jag kan ändå inte motstå frestelsen....
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Nej, men det finns inte heller någon garanti för att elsystemet i övrigt heller är rätt kopplat.torbeno skrev:
Förutom väldigt kreativa varianter så är det väl bara saknad nolla som är en realistisk "felkoppling". Om man då kopplar hällens kabel i en perilexkontakt så kommer det enda som händer vara att den inte startar. Inget farligt händer.
Huvudpoängen var också att om man besvärar sig med att lägga i en lös kabel i förpackningen kan den kabeln vara landsspecifik, tillsammans med inkopplingsanvisningen. Den kan till och med vara en separat liten påse som man får med...
Det finns ett fall när man skulle kunna använda denna koppling.Demmpa skrev:
I dom flesta av miljonprojekt från 1956-1961 är lägenheterna matade med en fas 25A , om man vill modernisera köket skulle man kunna mata hällens två sidor med var sin 16A säkring men då måste man ha separata nollor alltså samma koppling som i Holland 2L 2N Gr/Gu 2,5 mm2.
Om man uppgraderar lägenheten till 3 fas vid ett senare tillfälle, behöver man inte koppla om hällen.
En modern häll känner av fasläget mellan sina två halvor och begränsar totala effektuttaget vid lika fasläge.
Om man har 2 ytor på turbo och ställer en 3:e på turbo så minskar en av dom första ner till läge 7. Det är bara vid olika fasläge som man kan få ut 7,4 kW alltså turbo på 4 ytor samtidigt.
Medan vissa hällar kan man programmera max samtidigt effektuttag i förväg.
Har man en gång varit med om perilex-uttag där fas och nolla varit skiftade så mäter man noga framöver ...tommib skrev:
Nej, men det finns inte heller någon garanti för att elsystemet i övrigt heller är rätt kopplat.
Förutom väldigt kreativa varianter så är det väl bara saknad nolla som är en realistisk "felkoppling". Om man då kopplar hällens kabel i en perilexkontakt så kommer det enda som händer vara att den inte startar. Inget farligt händer.
Huvudpoängen var också att om man besvärar sig med att lägga i en lös kabel i förpackningen kan den kabeln vara landsspecifik, tillsammans med inkopplingsanvisningen. Den kan till och med vara en separat liten påse som man får med...
Jag har nu läst i Bo Siltbergs förträffliga "spisbibel". Han visar där ett fjärde alternativ, som jag tycker verkar mest logiskt när man har alla tre faserna, jord och nolla framdragna.
Detta alternativ är enligt bild 1 i figuren nedan, 3N~
Eftersom jag inte har någon ugn som skall kopplas in intill hällen, behöver ju inte den tredje fasen användas till en sådan. Den fasen skulle då kunna kopplas till plint 1 som i vänstra bilden (blindplint?).
Vad jag inte förstår är varför detta alternativ inte finns med i hällens bifogade inkopplingsmanual. Känns ju konstigt att bygla grå (GY) och brun (BN) ledare till en av faserna. Jag tycker att det första alternativet i bilden ovan borde vara det lämpligaste. Kan det bli fel om jag kopplar enligt detta? Jag behöver ju då inte bygla något i perilex-stickproppen (trångt) eller bygla i hällens anslutning (mer än nollan förstås). Vad tycker ni om detta alternativ?
Detta alternativ är enligt bild 1 i figuren nedan, 3N~
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Eftersom jag inte har någon ugn som skall kopplas in intill hällen, behöver ju inte den tredje fasen användas till en sådan. Den fasen skulle då kunna kopplas till plint 1 som i vänstra bilden (blindplint?).
Vad jag inte förstår är varför detta alternativ inte finns med i hällens bifogade inkopplingsmanual. Känns ju konstigt att bygla grå (GY) och brun (BN) ledare till en av faserna. Jag tycker att det första alternativet i bilden ovan borde vara det lämpligaste. Kan det bli fel om jag kopplar enligt detta? Jag behöver ju då inte bygla något i perilex-stickproppen (trångt) eller bygla i hällens anslutning (mer än nollan förstås). Vad tycker ni om detta alternativ?
Detta alternativ har inte din häll.Drönaren skrev:
Och öht är det ovanligt till några hällar alls. Detta är en full trefaskoppling, men din häll (alla IKEA's t.ex.) har två matningar för 230V vardera, som kan antingen avsäkras med en rejäl säkring och enfasmatas, eller kopplas till två olika faser.
På spisar hittar du ganska ofta denna fulla trefaskoppling, men sällan på hällar.
Tyvärr verkar en del spisar numera inte heller ha det alternativet sett till inre koppling men etiketten tar upp det i fallet spis. Bäst vore om anvisningen visade principen för hur det ligger kopplat internt och med angivna spänningar då går det åtminstone enkelt att själv välja väg utan att tveka kring kryptiska byglar tomplintar osv.