Det fungerar att koppla mellan fas och jord, så länge man lastar väldigt lite eller ligger utanför jordfelsbrytaren.

Det jag funderar på är vad det är i dosan, fas-nolla-jord-tändtråd eller tre faser och PEN...? Isf är det ju det alternativet vi ser om man vill tjyva in en lampa med egen brytare, liksom...?

Z zingo skrev:
Huset har jordfelsbrytare men allt fungerar ändå
Slocknar lampan om du slår av jordfelsbrytaren?

A AndersS skrev:
Om det är kopplat via jfb som ts anger borde den bryta då!
Det beror på. Om det är en LED lampa på max ca. 6W så blir "felströmmen" mot jord under 30 mA. Så det är inte säkert att lampan skulle lösa ut jordflesbrytaren trots felkopplingen.

Kan givetvis vara en annan lamptyp än LED på under 6W, men då skulle det vara mer av signallampa än belysning.

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Om vi antar att inkommande ledning är den svarta som kommer nerifrån är min gissning följande:

Skärmen är jord. Den går upp i den gula slangen till högraste plinten.
Svart och grå/vit är nolla resp fas, givet att den vita kabeln som utgår nedåt är ansluten till dem samt det jag tror är skyddsjord. Det vore märkligt att ansluta till två fasledare.
Röd är antingen en till fasledare eller en bruten fasledare (tändtråd).
Baserat på att den utgående högra svartkabeln, med vad som förefaller vara svart, blå och gulgrön ledare, är ansluten till vit/grå, röd och skärm/skyddsjord så gissar jag att vit/grå på den nedre svarta är nollan och att man tagit blå ledare som antingen tändtråd eller fas.
Jag tror inte att inkommande röd är nolla, då skulle inte lampan som är fulansluten fungera.
Övre vänstra svartkabeln skulle då vara ansluten grå->svart (fas), svart->vit/grå (nolla), grön till röd (tändtråd eller fas) samt röd->skärm/skyddsjord. Detta är kongruent med en äldre installation med både gulgrön och röd jord.

En annan fullt tänkbar gissning är att det är en trappkoppling inblandad och då blir det svårare att reda ut vad som är vad.

För att ha en bättre chans att reda ut denna röra behöver man veta vart de utgående kablarna tar vägen.

Är just denna grupp ansluten över JFB eller är den undantagen?
Ja, håller med. 1 och 3 fas. 2 noll och 4 noll/jord. Det som rör till det är vad som TS menade med "slinga". Isåfall är dosan "bara" en förgreningspunkt.

Nu har jag mätt mer noggrant:

1 2 3 4: punkterna från vänster till höger.

1-2: 400
1-3: 400
1-4: 230
2-3: 400
2-4: 230
3-4: 230

Med "slinga" menar jag den (mark)kabel som förser garaget med el, bl.a till gamla trefasuttag. På väg in sitter denna dosa.

Matningen sitter i det nyinstallerade skåpet där jordfelsbrytaren sitter (direkt efter skåpet med huvudsäkringarna)

• Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
Z zingo skrev:

Med "slinga" menar jag den (mark)kabel som förser garaget med el, bl.a till gamla trefasuttag. På väg in sitter denna dosa.

Matningen sitter i det nyinstallerade skåpet där jordfelsbrytaren sitter (direkt efter skåpet med huvudsäkringarna)
Yes!! min första gissning gick in...

• Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Z zingo skrev:

Anade nästan det, en trefas "stigare" med PEN, eller möjligen en trefasgrupp med trefas och jord.

Lägg ur lampan och snygga till det hela. Jag hade bytt dosa. Håll reda på fasföljder. Möjligen kan man behöva snygga till i andra ändar av kablarna också.
Hur mycket är det som får sin ström genom denna dosa?

tommib
Vart går den vita kabeln nedåt vänster? Två faser och jord är ju lite udda för annat än rena värmeapparater.

De där gamla trefasuttagen kan vara lite luriga vad gäller nolla och jord. Öppna och kolla hur det ser ut. Antingen byta till nya eller ta bort (som en del av uppstädningen)

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.