364 läst ·
9 svar
364 läst
9 svar
Grov brist på ansvar och kommunikation efter husbrand - Eksjöhus
Vi byggde med Eksjöhus 2021–2023 efter en husbrand. I en redan extremt sårbar situation för vår familj, med ett litet barn och tillfälliga boenden, brast Eksjöhus totalt i sin omsorgsplikt och kommunikation mot oss som kunder.
Under processens gång drabbades projektet av fördröjningar, prischocker efter Ukrainakriget och oväntade kostnader vilket medförde att entreprenören drog sig ur, vilket Eksjöhus berättade långt senare. Mitt i denna enorma ekonomiska press valde Eksjöhus att pussla med kalkyler bakom stängda dörrar, vilket ledde till att kritisk information missades helt i övergången när de tvingades ta in en ny entreprenör.
Det visade sig att borrning för bergvärme inte alls var inkluderad i kalkylen som utlovat till entreprenören, vilket var en av orsakerna till dolda extrakostnader för oss på runt 100 000 kr - på grund av Eksjöhus bristande kommunikation. Så fort dessa ekonomiska felaktigheter upptäcktes blev Eksjöhus sura och Eksjöhus slutade sedan helt att kommunicera med mig och sköt ifrån sig allt ansvar.
Detta var Eksjöhus i Eksjö. Jag har accepterat läget och kommer inte älta det mer, men ville dels berätta om min upplevelse med dom och dels höra om andra också haft dåliga erfarenheter av dom?
Under processens gång drabbades projektet av fördröjningar, prischocker efter Ukrainakriget och oväntade kostnader vilket medförde att entreprenören drog sig ur, vilket Eksjöhus berättade långt senare. Mitt i denna enorma ekonomiska press valde Eksjöhus att pussla med kalkyler bakom stängda dörrar, vilket ledde till att kritisk information missades helt i övergången när de tvingades ta in en ny entreprenör.
Det visade sig att borrning för bergvärme inte alls var inkluderad i kalkylen som utlovat till entreprenören, vilket var en av orsakerna till dolda extrakostnader för oss på runt 100 000 kr - på grund av Eksjöhus bristande kommunikation. Så fort dessa ekonomiska felaktigheter upptäcktes blev Eksjöhus sura och Eksjöhus slutade sedan helt att kommunicera med mig och sköt ifrån sig allt ansvar.
Detta var Eksjöhus i Eksjö. Jag har accepterat läget och kommer inte älta det mer, men ville dels berätta om min upplevelse med dom och dels höra om andra också haft dåliga erfarenheter av dom?
Du har ju rätt att ventilera din frustration men din text har stora brister i kommunikationen och kritiska detaljer utelämnas.. vilket ironiskt nog är det du är sur över mot Eksjöhus.
”.. pussla med kalkyler bakom stängda dörrar, vilket ledde till att kritisk information missades helt i övergången när de tvingades ta in en ny entreprenör.” - kan du utveckla detta? Du nämner bergvärme lite kort, skulle alltså Eksjöhus som i en del av husbygget även omse borrning för bergvärme, stod det med i ert kontrakt?
”.. pussla med kalkyler bakom stängda dörrar, vilket ledde till att kritisk information missades helt i övergången när de tvingades ta in en ny entreprenör.” - kan du utveckla detta? Du nämner bergvärme lite kort, skulle alltså Eksjöhus som i en del av husbygget även omse borrning för bergvärme, stod det med i ert kontrakt?
Lite raljerande pik, men ok. Jag är trött och varit trött i många år och min kommunikation brister ibland, men jag försöker alltid rätta till mina egna fel och tillkortakommanden så gott jag kan.T TypRätt skrev:Du har ju rätt att ventilera din frustration men din text har stora brister i kommunikationen och kritiska detaljer utelämnas.. vilket ironiskt nog är det du är sur över mot Eksjöhus.
Vårt hus brann ner helt till grunden.
K Kasken skrev:
Det stämmer att detaljerna är komplicerade, och det är svårt att få med allt i en kort sammanfattning. Men här är bakgrunden:
Från början fanns det en skriftlig budgetuppställning framtagen från Eksjöhus där 55 000 kr var öronmärkta specifikt till bergvärme/borrning. Det var utifrån de dokumenten och den kalkylen som Försäkringsbolagets budget för bygget fastställdes.
När den första entreprenören hoppade av tog Eksjöhus fram en ny entreprenör. Det var i denna övergång som Eksjöhus pusslade med siffrorna bakom ryggen på mig. De missade helt att lägga in borrningen i kontraktet till den nya entreprenören, trots att det låg i den ursprungliga kalkylen och att de visste att det behövdes för huset.
Eftersom jag mitt i allt detta stod utan hem efter en total husbrand, flyttade fem gånger på två år med ett litet barn, hundar och skötte ett jobb, litade jag på att Eksjöhus hade överfört den överenskomna kalkylen till den nya entreprenörens kontrakt. Det upptäcktes först två veckor innan installationen att ingen borrning ens var beställd.
När felet upptäcktes vägrade Eksjöhus ta ansvar för att de missat att kommunicera detta till den nya byggaren, och de vägrar än idag att lämna ut kommunikationen mellan dem och entreprenören eller ens diskutera det. Det är det jag menar med att de pusslade med kalkyler och stängde mig ute från kommunikationen, vilket kostade mig 100 000 kr, då de även lovade den nya entreprenören mer än budgeten de och försäkringsbolaget kommit överens om, och utan att berätta det för mig och försäkringsbolaget. Jag tar också på mig en del av det hela, då jag borde ha lusläst allt, men jag var i en extremt pressad och stressad sits, var inte förberedd på detta "uppdrag" och kände mig genom hela processen inte särskilt vägledd eller stöttad.
Ändå svarar du inte på de frågor som @TypRätt ställde.O oddrun skrev:
55,000:- räcker knappast till att installera en bergvärmeanläggning.
Både borrningen och pumpen kostar mer än så var för sig.
Du skriver att "Eksjöhus tog in en ny entreprenör", det får mig att anta att bygget drevs som totalentreprenad.
Varför bryr du dig då alls vad din avtalspart har för för avtal med sina underleverantörer?
Ställ krav mot din avtalspart att leverera det som är avtalat, till den kontrakterade kostnaden.
Du skriver att "Eksjöhus tog in en ny entreprenör", det får mig att anta att bygget drevs som totalentreprenad.
Varför bryr du dig då alls vad din avtalspart har för för avtal med sina underleverantörer?
Ställ krav mot din avtalspart att leverera det som är avtalat, till den kontrakterade kostnaden.
Det är här skon klämmer. Från eksjöhus webbsida:K Kasken skrev:55,000:- räcker knappast till att installera en bergvärmeanläggning.
"Totalentreprenad är en entreprenadform som vi inte tillämpar."
https://www.eksjohus.se/att-bygga-hus/entreprenadformer/
Budget =/= avtal
Det stämmer, hela borrningen kostade ca 80k. Men försäkringsbolaget betalade mellanskillnaden mellan de 55k som fanns i budgeten och slutsumman.K Kasken skrev:55,000:- räcker knappast till att installera en bergvärmeanläggning.
Nej, det var inte totalentreprenad. Inte för att jag hade så bra koll på sånt då, eftersom jag aldrig ens tänkt tanken att behöva bygga ett nytt hus. Jag gick runt och tänkte att det var en totalentreprenad. Jag var t.ex inte bjuden in till möten när en entreprenör skulle ordnas m.m. Så jag tog det för givet att "det där ordnar Eksjöhus" medan mitt jobb är att göra alla val med planlösning, el m.m.
Det är lite det som jag blev besviken på, att de förklarade väldigt lite, säljaren kom nån enstaka gång, arkitekten såg jag inte en enda gång och han kom inte till platsen en enda gång och vidarebefordrade alla mina frågor till säljaren, som svarade på en tredjedel av frågorna. Och här är jag i en sån situation från en dag till en annan. Och det är först nu jag har ork att ens skriva detta inlägg då jag undrar om jag bara hade otur eller om andra också haft dåliga erfarenheter av dom.
Den som hade ärendet på försäkringsbolaget sa att det var det värsta han varit med om av alla de hundratals storskador han hanterat. Han hade beviljat extra utgifter som de hade begärt pga ukrainakriget, efter att kontraktet var påskrivet. Sen gick väl summan upp i maxtaket hos försäkringsbolaget och de försökte hjälpa mig att prata med Eksjöhus. Det slutade med att han också blev ovän med Eksjöhus och sa att han inte tänkte rekommendera dom till andra försäkringstagare.
Det hela var bara så onödigt. Eksjöhus hade rätt juridiskt sett, men jag är ändå fortfarande väldigt besviken över hur det hanterades från deras sida. Jag blev också less på mig själv, men kan inte se hur jag hade kunnat hantera den situationen bättre under en så oväntad och stressig period.
Det är även min erfarenhet av husleverantörer. De bygger hus i fabrik. Allt som händer efter bilarna lämnat lastkajen sköts motvilligt och med vänsterhanden, helst av lokala konsultsäljare/upphandlare. De är inte den trygga erfarna guiden man önskar och tror som förstagångshusbyggare.
Klicka här för att svara