Hej!

Jag vill installera frikyla i mitt hus och behöver dra rör på vinden där kall brine kommer att cirkulera till min fläktkonvektor.

Ni som har gjort liknande, vad har ni gjort för rördragning på vinden och hur funkar det ur kondenssynpunkt? Jag läser att armaflex och metallrör är rätt väg att gå men finns det andra metoder (t.ex. isolerad alupex RiR eller liknande)?

Beskriv gärna hur er installation ser ut (rörtyp, diameter, tjocklek armaflex mm) och bifoga gärna lite bilder som inspiration :)

Redigerat:
  • Gilla
Snubblare
  • Laddar…
Jag står inför samma problematik. Kul att fler väljer frikyla! Med facit i hand efter att ha haft bergvärmepump i 20 år skulle jag säga att Armaflex är bra men inte felfritt. Man kan helt enkelt inte få helt tätt. Risken är då att den lilla fukt som kommer in med luften kondenseras och ackumuleras. Hade jag gjort det själv nu (firma gjorde det då) så hade jag haft ett liiitet fall på rören och haft en pip av något slag på lägsta punkten för att kunna dränera kondensvattnet, eventuellt kontinuerligt.

Jag överväger att använda PEM-slang för detta. 25 meter 40 mm-slang kostar 745 kr på Rinkaby. Kopplingar finns i metall och plast och jag föreställer mig att slangen och plastkopplingarna inte kondenserar vid de temperaturer som är aktuella här.

• Gilla
Ante35
  • Laddar…
Håller på o installerar 2st innova takkonvektorer på min vind. Kör med 25mm isolerad pex i skorstenschaktet som grenas upp till 20mm till vardera konvektor. Håller mest på o funderar på om jag ska köra slang eller rör för dräneringar.

F fb35523 skrev:
Jag står inför samma problematik. Kul att fler väljer frikyla! Med facit i hand efter att ha haft bergvärmepump i 20 år skulle jag säga att Armaflex är bra men inte felfritt. Man kan helt enkelt inte få helt tätt. Risken är då att den lilla fukt som kommer in med luften kondenseras och ackumuleras. Hade jag gjort det själv nu (firma gjorde det då) så hade jag haft ett liiitet fall på rören och haft en pip av något slag på lägsta punkten för att kunna dränera kondensvattnet, eventuellt kontinuerligt.

Jag överväger att använda PEM-slang för detta. 25 meter 40 mm-slang kostar 745 kr på Rinkaby. Kopplingar finns i metall och plast och jag föreställer mig att slangen och plastkopplingarna inte kondenserar vid de temperaturer som är aktuella här.
Klart att man kan få det tätt.
Det gäller bara att göra saker och ting korrekt.

F fb35523 skrev:
Jag överväger att använda PEM-slang för detta. 25 meter 40 mm-slang
Det kondenserar även friskt på pemslang, 40 mm pem? Hur stora flöden behöver du egentligen, den är inte lätt att jobba med.

I InsidersUnited skrev:
Det kondenserar även friskt på pemslang, 40 mm pem? Hur stora flöden behöver du egentligen, den är inte lätt att jobba med.
40 m var kanske att ta i men mina AC-experter i bekantskapskretsen tycker att 22 mm är alldeles för lite, proffs som de är :) Jag blev mest förvånad över prisskillnaden mellan PEM och andra alternativ och tog ett exempel på den dyraste slangen, som i sig är mycket billigare än många andra, klenare alternativ. Realistiskt kanske 28 mm är lagom men eftersom det inte är några egentliga tryckfall i en krets som har värmeväxlare kanske man kan gå ner ytterligare och låta cirkulationspumpen gå på högvarv. I sista änden är det ju växlaren och radiatorn som kommer att bestämma flödet p.g.a. de dimensioner de har och att överdriva matningen ger ingen stor förbättring i flöde. Min primära köldkrets (med brine) består av 28 mm kopparrör, men den är 20 år nu och det var inte jag som installerade den.

Inkommande vattenledning i källaren är 32 mm PEM hos mig. Den vill jag påstå sällan kondenserar. Där är ju vattentemperaturen mycket högre än i en kylkrets så jämförelsen håller inte riktigt. Ursprungsfrågan var dock hur man löser kondensfrågan på en vind. Vinden är förhoppningsvis ventilerad och eventuell kondensation blir ju bara aktuell när kylan används, alltså varma dagar. Då är också temperaturen hög på vinden och den relativa fuktigheten låg. Tyvärr OP så har jag inget svar men om du vill testa så fyll en stump med PEM-slang med iskallt vatten, kanske med isbitar i och se om det kondenserar på din vind en varm sommardag.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.