2 712 läst ·
39 svar
3k läst
39 svar
Kopplingsdosa - var är jorden?
Moderator
· Stockholm
· 57 747 inlägg
Exakt hur mäter du? Låter lite osannolikt.Z zingo skrev:
Kabeln från trädgården, vilken av dem är det, vilka trådar finns i den kabeln?
Du skriver att den kommer från trädgården, jag tolkar att den kommer från någon huvudcentral, ex. i huvudbyggnaden?
Kan dne även driva någon lampa eller annat i trädgården? Med brytare i garaget?
Så är det visserligen. Men att den högra plinten skulle vara nolla tror jag inte alls på.
Moderator
· Stockholm
· 57 747 inlägg
Om vi antar att inkommande ledning är den svarta som kommer nerifrån är min gissning följande:
Skärmen är jord. Den går upp i den gula slangen till högraste plinten.
Svart och grå/vit är nolla resp fas, givet att den vita kabeln som utgår nedåt är ansluten till dem samt det jag tror är skyddsjord. Det vore märkligt att ansluta till två fasledare.
Röd är antingen en till fasledare eller en bruten fasledare (tändtråd).
Baserat på att den utgående högra svartkabeln, med vad som förefaller vara svart, blå och gulgrön ledare, är ansluten till vit/grå, röd och skärm/skyddsjord så gissar jag att vit/grå på den nedre svarta är nollan och att man tagit blå ledare som antingen tändtråd eller fas.
Jag tror inte att inkommande röd är nolla, då skulle inte lampan som är fulansluten fungera.
Övre vänstra svartkabeln skulle då vara ansluten grå->svart (fas), svart->vit/grå (nolla), grön till röd (tändtråd eller fas) samt röd->skärm/skyddsjord. Detta är kongruent med en äldre installation med både gulgrön och röd jord.
En annan fullt tänkbar gissning är att det är en trappkoppling inblandad och då blir det svårare att reda ut vad som är vad.
För att ha en bättre chans att reda ut denna röra behöver man veta vart de utgående kablarna tar vägen.
Är just denna grupp ansluten över JFB eller är den undantagen?
Skärmen är jord. Den går upp i den gula slangen till högraste plinten.
Svart och grå/vit är nolla resp fas, givet att den vita kabeln som utgår nedåt är ansluten till dem samt det jag tror är skyddsjord. Det vore märkligt att ansluta till två fasledare.
Röd är antingen en till fasledare eller en bruten fasledare (tändtråd).
Baserat på att den utgående högra svartkabeln, med vad som förefaller vara svart, blå och gulgrön ledare, är ansluten till vit/grå, röd och skärm/skyddsjord så gissar jag att vit/grå på den nedre svarta är nollan och att man tagit blå ledare som antingen tändtråd eller fas.
Jag tror inte att inkommande röd är nolla, då skulle inte lampan som är fulansluten fungera.
Övre vänstra svartkabeln skulle då vara ansluten grå->svart (fas), svart->vit/grå (nolla), grön till röd (tändtråd eller fas) samt röd->skärm/skyddsjord. Detta är kongruent med en äldre installation med både gulgrön och röd jord.
En annan fullt tänkbar gissning är att det är en trappkoppling inblandad och då blir det svårare att reda ut vad som är vad.
För att ha en bättre chans att reda ut denna röra behöver man veta vart de utgående kablarna tar vägen.
Är just denna grupp ansluten över JFB eller är den undantagen?
Redigerat:
Medlem
· Västernorrland
· 12 009 inlägg
inkommande är troligen bara äldre markkabel med tre ledare och jord.
Fastighetens huvudcentral revs och en helt ny installerades i höstas, med jordfelsbrytare. När det gjordes visste jag inte ens att detta utrymme fanns. Den sitter i ett minimalt toalettutrymne som var dolt bakom bråte i en carport.A AndersS skrev:
Frågan kvarstår dock, matas dosan av säkring via jordfelsbrytaren?Z zingo skrev:
Du bör verifiera hur det är kopplat från kopplingsdosan och till elcentralen och även i den nya centralen.
Jomen, lampsladden är inkopplad på 3 och 4. Brytaren till lampan sitter dessutom på lampan. Då måste det vara 230 V mellan 3 och 4, för det fungerar ju.... och JFB går inte... så nolla på 4:an (längst till höger) och fas på 3:an.... skärmen är isåfall fuljordad till nollanD Daniel 109 skrev: