Hej forumet! Står i begrepp att byta ut hemmets dimmers då de nuvarande är anpassade för glödljus och flimrar som attan med våra LED-lampor.

Inför inköp bestämde jag mig för att kika på hur nuvarande dimmer är kopplad. Jag väntade mig fas respektive tändtråd men hittade en extra ledare byglad till vad jag tolkar är utgående tändtråd, se bild (markerad med ett kurvigt "x") Rummet är ojordat och det finns den aktuella dimmern är enda punkt som styr takuttaget. Flerbostadshus byggt på 40-talet så ledarnas färgkodning vågar jag inte lita på över huvud taget. Dimmern i fråga är en GELIA EF700DA.

Någon som kan hjälpa mig att reda ut vad det är jag ser?

• Närbild av dimmerinstallation med ledare och en extra byglad tråd markerad med ett "x", visas i ett ojordat rum från 40-talet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en monterad dimmer, med ledningar synliga i väggen och en hand som håller dimmern. En ledning är markerad med ett "x".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Dom två trådar som sitter tillsammans är högst troligt två tändtrådar som går/har gått till ett kronuttag. Det innebär att det var möjligt att tända två separata lampor i armaturen. När brytaren byttes ut så lade man ihop tändtrådarna och fick i princip en tändtråd i stället för som tidigare två.
Ps
Du behöver troligen dra fram en nolla till den nya dimmern för att få en bra funktion.

• Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Tack för svar. Du hade helt rätt, jag kunde sedermera följa den bruna ledaren som låg blint och oisolerad i takuttaget. Kopplade in den nya dimmern med bara fas och den aktuella tändtråden.

Jag har sedermera upptäckt liknande "extra ledare" inkopplad i kökets dimmer och som i väggkopplingsdosan går upp tillsammans med neutralledare i ett rör till okänd destination - min gissning är att det någonstans i taket finns ytterligare ett takuttag som är igenstängt och övermålat.

I ovan nämnda rum valde jag att lämna kvar ledaren oinkopplad och isolerad med eltejp i båda ändar. Spontant skulle man ju vilja dra ut dem men då känns det som om man kommer in på behörighetskrävande arbete iom ändring av fast installation (som ju dock känns felaktig). Vad är korrekt hantering av dessa "döda ledare"?

Man brukar "demontera" det som inte ska användas, i det här fallet spelar det ingen roll men är det en lite mer omfattande ombyggnation kan installationen bli riktigt svåröverskådlig med en massa trådar som inte har någon funktion och som kan vara svåra att spåra i framtiden.

Mikael_L
E elmont skrev:
Du behöver troligen dra fram en nolla till den nya dimmern för att få en bra funktion.
Det finns flera olika som inte kräver nolla.
Jag har alltid sagt att det blir säkrare bra funktion (men aldrig helt säkert, så fort man blandar dimmers och LED) ifall dimmern har nolla, och just LED-dimmers har oftare krav på nolla ...
Men Vadsbo har LED-dimmer som jag har tyckt fungerat förvånansvärt bra trots att de är utan nolla.

Det är inte alla Vadsbo som saknar nolla, kolla innan köp.
(men nu tog jag en snabb kik på deras hemsida, de har ändrat och utvecklat sitt sortiment, jag har för mig att vriddimmern jag brukade köra på hette VD200, men den verkar inte längre finnas, och kanske är det ingen som kräver nolla längre)

Öht är installation av dimmers ingen större del i min verksamhet, då jag arbetar ganska lite mot privatpersoner, och dessutom har Plejd (till sist, även jag ...) seglat upp lite som favorit, och även om kunden inte alls ska köra det minsta trådlöst, så funkar Plejd utmärkt som en helt vanlig dimmer, funkar bra, och är typ billigast ändå ...
Så idag är det nästan endast om jag vill slippa greja fram en nolla i en gammal befintlig installation som jag väljer Vadsbo, men då väljer jag det, för de brukar som sagt fungera rätt bra.

S
Mikael_L Mikael_L skrev:
Plejd (till sist, även jag ...) seglat upp lite som favorit,
🤔

E elmont skrev:
Kan rapportera att flimrandet avhjälptes med installation av ELKO LED Dimmer utan nolla i vår lägenhet i alla fall om någon med samma problem ramlar över denna tråd ✌️

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
Det är ju nu så att det finns unika kombinationer av dimmer och lampa som funkar bra, och likaså unika kombinationer av dimmer och lampa som funkar dåligt.
Dvs byter man lampa på ett ställe där det funkar bra så kanske det slutar att funka bra.

Med det sagt, så finns det ju fortfarande dimmers som generellt sett oftare fungerar bra än andra.

Men det är ingen sanning längre att dimmern måste ha nolla för att fungera bra med LED-lampor, utvecklingen har gått framåt.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.