F Fredrikalteblad skrev:
Hej, skulle vilja ha ett uttag till kaffebryggaren, hur vidarekopplar jag från strömbrytare som har en trafo inkopplad oxå. Om ni förstår vad ja menar?
Strongt jobbat av dig Fredrik att ge dig på något som du inte har koll på. Bästa sättet att lära sig är att ta tjuren vid hornen! (y)
 
  • Gilla
Fredrikalteblad
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
De formella felen är:
1. Kabelmantel saknas utanför transformatorn.
2. Kabel 1 är oklamrad
3. Kabel 2 är oklamrad
4. Kabel 3 är oklamrad
5. Kabel 4 är oklamrad
6. Jag misstänker att det är antingen för snäv böjradie eller kabelmantel utanför uttaget, bakom uttaget.
Skillnaden mellan en expert och en amatör är, att experten har misslyckats fler gånger än en amatör försökt.

;)
Kinesiskt ordspråk.
 
  • Gilla
Panor82 och 2 till
  • Laddar…
"Bättre lyss till den sträng som brast än att aldrig spänna en båge."

-- Verner von Heidenstam
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Friskt kopplat hälften brunnet
 
  • Gilla
Eurotester
  • Laddar…
Mikael_L
Här är ett exempel på lite tveksamt utfört jobb vad gäller att böja kablar, som jag har precis framför näsan min nu.
Gjort av någon elektriker något av de senaste åren.

Kablarna är ganska tydligt deformerade i böjen.
 
  • Deformerade kabelskyddsrör böjda kring en elektrisk installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Fredrikalteblad
  • Laddar…
Det är inte Nexans EQLQ den brukar vara lite "rymlig" och tenderar att bli "platt" om man böjer den lite oförsiktigt?
 
  • Gilla
Eurotester
  • Laddar…
Det gäller även Drakas Q-kablar. Jag vet inte om det är nåt med den nya plasten som gör att den inte går att gjuta på plats eller nåt?
 
  • Gilla
Eurotester
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Här är ett exempel på lite tveksamt utfört jobb vad gäller att böja kablar, som jag har precis framför näsan min nu.
Gjort av någon elektriker något av de senaste åren.

Kablarna är ganska tydligt deformerade i böjen.
Det har kanske kommit ut små snusdosor nu, man kan nästan tro att dom är fyrkantiga. ;)

(För så lärdes det ut att kabel skulle böjas runt en snusdosa för godkänd böj.)
 
Det är så att jag blir mörkrädd när jag läser tråden. Jag är oerhört tacksam för den hjälp jag har fått detta forumet och tar till mig av de tips och råd jag får, något som jag även rekommenderar TS att göra.

Jag försöker själv bidra med den kunskap jag har och tillsammans kan vi lära oss mycket om man följer råden och inte tar massa genvägar.
 
Jag hoppas du Mikael L agerar på samma sätt som här på forumet då nån av dina kollegor gör ett snedsteg, tar genvägar eller monterar en dosa snett.
Jag efterfrågar bara generellt lite diplomati, men det är förmodligen bara jag.

Och nej, jag bidrar inte med något på forumet.
 
M mortirolo skrev:
Jag hoppas du Mikael L agerar på samma sätt som här på forumet då nån av dina kollegor gör ett snedsteg, tar genvägar eller monterar en dosa snett.
Jag efterfrågar bara generellt lite diplomati, men det är förmodligen bara jag.

Och nej, jag bidrar inte med något på forumet.
Citera gärna det du kommenterar för jag fattar absolut inget av ditt inlägg. :thinking:
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Jag tror att h*n tycker att man inte ska säga sanningen (för den kan ju svida lite) utan göra en mängd omskrivningar och hoppas att den som är ute och cyklar inte tar illa upp. ;)
 
  • Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
tommib
Jag tyckte nog att det var rätt snällt skrivet av Mikael_L, själv har jag inga problem med att säga att jag skulle skämts ögonen ur mig om det såg ut sådär under mina köksskåp.

För att komma med något konstruktivt så skulle jag använt en kulodosa och tagit bort stången för att kunna montera den mot bakväggen. Trafon hade fått gömma sig i skåpet ovanför och jag hade använt en nätt utanpåliggande brytare. När allt var på plats hade jag återmonterat stången, ev på små distanser om det krävs för att klara kulodosans höjd.
 
  • Gilla
elmont
  • Laddar…
Mikael_L
M mortirolo skrev:
Jag hoppas du Mikael L agerar på samma sätt som här på forumet då nån av dina kollegor gör ett snedsteg, tar genvägar eller monterar en dosa snett.
Jag efterfrågar bara generellt lite diplomati, men det är förmodligen bara jag.

Och nej, jag bidrar inte med något på forumet.
Ja nog är vi bra mycket grymmare i våra kommentarer av fula eller felaktiga installationskontroller, oss kollegor emellan. :)

Lärlingar och praktikanter har lite smekmånad dock, då låter det ungefär som jag skrev.


Jag var själv ny på det ställe jag är nu, chefen och jag stressade iväg till ett jobb i en butik, vi skulle dra några extra datauttag och ett vägguttag för en dator som skulle stå i de bakre regionerna, vid varuintaget.

Vi delade upp oss, jag satt plastkanaler och drog cat5, sen kom chefen, kollade och utbrast "Du kan väl inte själv tycka att det där blev snyggt!"

Och då var vår yrkesmässiga relation faktiskt väldigt ny... :)
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
sen kom chefen, kollade och utbrast "Du kan väl inte själv tycka att det där blev snyggt!"
Illustration av en person som håller en kamera med texten "Pics or it didn't happen".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

:D
 
  • Gilla
AndersOhrt
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.