37 696 läst ·
75 svar
38k läst
75 svar
Koppla vägguttag från strömbrytare
Tillbyggare
· Hallands län
· 414 inlägg
Strongt jobbat av dig Fredrik att ge dig på något som du inte har koll på. Bästa sättet att lära sig är att ta tjuren vid hornen!F Fredrikalteblad skrev:
Skillnaden mellan en expert och en amatör är, att experten har misslyckats fler gånger än en amatör försökt.Mikael_L skrev:
Kinesiskt ordspråk.
Tillbyggare
· Hallands län
· 414 inlägg
"Bättre lyss till den sträng som brast än att aldrig spänna en båge."
-- Verner von Heidenstam
-- Verner von Heidenstam
Friskt kopplat hälften brunnet
Här är ett exempel på lite tveksamt utfört jobb vad gäller att böja kablar, som jag har precis framför näsan min nu.
Gjort av någon elektriker något av de senaste åren.
Kablarna är ganska tydligt deformerade i böjen.
Gjort av någon elektriker något av de senaste åren.
Kablarna är ganska tydligt deformerade i böjen.
Det har kanske kommit ut små snusdosor nu, man kan nästan tro att dom är fyrkantiga.Mikael_L skrev:
(För så lärdes det ut att kabel skulle böjas runt en snusdosa för godkänd böj.)
Det är så att jag blir mörkrädd när jag läser tråden. Jag är oerhört tacksam för den hjälp jag har fått detta forumet och tar till mig av de tips och råd jag får, något som jag även rekommenderar TS att göra.
Jag försöker själv bidra med den kunskap jag har och tillsammans kan vi lära oss mycket om man följer råden och inte tar massa genvägar.
Jag försöker själv bidra med den kunskap jag har och tillsammans kan vi lära oss mycket om man följer råden och inte tar massa genvägar.
Jag hoppas du Mikael L agerar på samma sätt som här på forumet då nån av dina kollegor gör ett snedsteg, tar genvägar eller monterar en dosa snett.
Jag efterfrågar bara generellt lite diplomati, men det är förmodligen bara jag.
Och nej, jag bidrar inte med något på forumet.
Jag efterfrågar bara generellt lite diplomati, men det är förmodligen bara jag.
Och nej, jag bidrar inte med något på forumet.
Citera gärna det du kommenterar för jag fattar absolut inget av ditt inlägg.M mortirolo skrev:
Jag tyckte nog att det var rätt snällt skrivet av Mikael_L, själv har jag inga problem med att säga att jag skulle skämts ögonen ur mig om det såg ut sådär under mina köksskåp.
För att komma med något konstruktivt så skulle jag använt en kulodosa och tagit bort stången för att kunna montera den mot bakväggen. Trafon hade fått gömma sig i skåpet ovanför och jag hade använt en nätt utanpåliggande brytare. När allt var på plats hade jag återmonterat stången, ev på små distanser om det krävs för att klara kulodosans höjd.
För att komma med något konstruktivt så skulle jag använt en kulodosa och tagit bort stången för att kunna montera den mot bakväggen. Trafon hade fått gömma sig i skåpet ovanför och jag hade använt en nätt utanpåliggande brytare. När allt var på plats hade jag återmonterat stången, ev på små distanser om det krävs för att klara kulodosans höjd.
Ja nog är vi bra mycket grymmare i våra kommentarer av fula eller felaktiga installationskontroller, oss kollegor emellan.M mortirolo skrev:
Lärlingar och praktikanter har lite smekmånad dock, då låter det ungefär som jag skrev.
Jag var själv ny på det ställe jag är nu, chefen och jag stressade iväg till ett jobb i en butik, vi skulle dra några extra datauttag och ett vägguttag för en dator som skulle stå i de bakre regionerna, vid varuintaget.
Vi delade upp oss, jag satt plastkanaler och drog cat5, sen kom chefen, kollade och utbrast "Du kan väl inte själv tycka att det där blev snyggt!"
Och då var vår yrkesmässiga relation faktiskt väldigt ny...


