37 695 läst ·
75 svar
38k läst
75 svar
Koppla vägguttag från strömbrytare
Inte säkert, det kan vara som så att den inte är kopplad i nästa kopplingspunkt eller i centralen.F Fredrikalteblad skrev:
Du kan inte bara utgå från att det fungerar bara för att det tidigare har suttit en armatur med jordat uttag på kabeln från väggen.
Följande text är från verkligheten:
På vinden i mitt barndomshem så satt det ett jordat vägguttag bredvid lampan, det var jordtråd dragen till lampan & uttaget från strömbrytaren som satt en meter innan, kommer inte ihåg om det var någon jordtråd dragen till strömbrytaren från kopplingsdosan i taklisten nedanför vindsluckan, men det var inte någon jordtråd dragen från elcentralen till kopplingsdosan i taklisten vid vindsluckan.
Med andra ord var inte uttaget jordat.
Det var så från huset byggdes tills vi skulle utöka elen på vinden tjugo år senare.
Redigerat:
Om du kopplar så så kommer inte uttaget att fungera.F Fredrikalteblad skrev:
Plintarna som är märkta ”X” har ingen koppling med varandra, det är blindplintar.
Den X-plinten du har två blå i är nu full, det får bara sitta en tråd på vardera sidan om skruven.
Läs sida två i tråden igen.
Rita, rita, rita, sedan koppla när du väl förstår hur det ska kopplas.
Ja men det finns 2 st x med 2 skruv varav ett x är upptaget med två st blå trådar. Så då är ju andra x ledigt? Eftersom trafon får ström genom pil ut så borde väl uttaget få ström ut om jag sätter den bruna på andra pilen?Demmpa skrev:
Om du kopplar så så kommer inte uttaget att fungera.
Plintarna som är märkta ”X” har ingen koppling med varandra, det är blindplintar.
Den X-plinten du har två blå i är nu full, det får bara sitta en tråd på vardera sidan om skruven.
Läs sida två i tråden igen.
Rita, rita, rita, sedan koppla när du väl förstår hur det ska kopplas.
Plintarna märkta x har inte kontakt med varandra. Du behöver något annat att koppla ihop dem med. Kopplingsklämmor av något slag.F Fredrikalteblad skrev:
Om du lägger uttaget och belysningen på varsin pil kommer uttaget att fungera när brytaren står i ena läget medan lampan är tänd i andra läget. Du kan då inte använda uttaget när lampan är tänd. Fasen till uttaget skall kopplas ihop med obruten fas in till brytaren.
Ja det finns två X men dessa har ingen kontakt med varandra, i varje X kan du bara ha två trådar, den/dom tråd(ar) du sätter i ena X har ingen kontakt med den/dom tråd(ar) du sätter i den andra X.
För nollan och absolut för skyddsjorden bör man inte använda X för vidarekoppling, anledningen är att det kan uppstå livsfarliga fenomen om det blir fel. Nollan och skyddsjorden bör kopplas via extern kopplingspunkt tex Wago.
Den strömbrytare du har köpt är en trappströmbrytare, den växlar utgång.
För nollan och absolut för skyddsjorden bör man inte använda X för vidarekoppling, anledningen är att det kan uppstå livsfarliga fenomen om det blir fel. Nollan och skyddsjorden bör kopplas via extern kopplingspunkt tex Wago.
Den strömbrytare du har köpt är en trappströmbrytare, den växlar utgång.
Är det lättare om man kopplar separata delar. Kopplingsdosa som jag utgår ifrån och drar kabel till strömbrytare och en annan kabel från kopplingsdosa till eluttaget.Demmpa skrev:
Ja det finns två X men dessa har ingen kontakt med varandra, i varje X kan du bara ha två trådar, den/dom tråd(ar) du sätter i ena X har ingen kontakt med den/dom tråd(ar) du sätter i den andra X.
För nollan och absolut för skyddsjorden bör man inte använda X för vidarekoppling, anledningen är att det kan uppstå livsfarliga fenomen om det blir fel. Nollan och skyddsjorden bör kopplas via extern kopplingspunkt tex Wago.
Den strömbrytare du har köpt är en trappströmbrytare, den växlar utgång.
Den ser kanske stor ut men det fick precis plats med trådarna och en wago. får inte plats med mer wagos i den så därför tänkte jag om det va lättare att koppla så.Demmpa skrev:
Vad är svårt med det sätt som du börjat på? Och varför tror du att det skulle bli enklare med en kopplingsdosa?
In i strömbrytaren kommer tre trådar. Fas, nolla och jord.
Fasen kopplas på ingången på strömbrytaren. Här kopplas även utgående fas till vägguttaget.
Nollan kopplas i en kopplingsklämma ihop med utgående nolla till lampan och vägguttaget. Alltså totalt tre trådar i samma kopplingsklämma.
Jorden kopplas i en annan kopplingsklämma ihop med utgående jord till uttaget. Om det finns jord till lampan så kopplas den i samma klämma.
På brytarens ena pil kopplar du utgående tändtråd till lampan.
Det är inte svårt och det blir inte enklare av att du lägger till en kopplingsdosa.
In i strömbrytaren kommer tre trådar. Fas, nolla och jord.
Fasen kopplas på ingången på strömbrytaren. Här kopplas även utgående fas till vägguttaget.
Nollan kopplas i en kopplingsklämma ihop med utgående nolla till lampan och vägguttaget. Alltså totalt tre trådar i samma kopplingsklämma.
Jorden kopplas i en annan kopplingsklämma ihop med utgående jord till uttaget. Om det finns jord till lampan så kopplas den i samma klämma.
På brytarens ena pil kopplar du utgående tändtråd till lampan.
Det är inte svårt och det blir inte enklare av att du lägger till en kopplingsdosa.
Tack för bra svar! Ska testas imorgon.A Avemo skrev:Vad är svårt med det sätt som du börjat på? Och varför tror du att det skulle bli enklare med en kopplingsdosa?
In i strömbrytaren kommer tre trådar. Fas, nolla och jord.
Fasen kopplas på ingången på strömbrytaren. Här kopplas även utgående fas till vägguttaget.
Nollan kopplas i en kopplingsklämma ihop med utgående nolla till lampan och vägguttaget. Alltså totalt tre trådar i samma kopplingsklämma.
Jorden kopplas i en annan kopplingsklämma ihop med utgående jord till uttaget. Om det finns jord till lampan så kopplas den i samma klämma.
På brytarens ena pil kopplar du utgående tändtråd till lampan.
Det är inte svårt och det blir inte enklare av att du lägger till en kopplingsdosa.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Nej du ska inte "testa" någonting. Du behöver förstå hur en sluten krets ser ut så att du själv förstår hur du ska koppla. Du har fått hjälp med hur en strömbrytare fungerar, hur X-terminalerna kan och bör användas etc. Det bör räcka. Du är ju väldigt nära annars med vad du beskriver i #28:
Nollan har du också identifierat. Som nämnt så ska du köpa en Wago 222 (eller dylik, dock ej från biltema) och koppla ihop de tre nollorna där istället för i X-plinten på strömbrytaren. Den har inte plats för tre.
Skyddsjorden är ju inte heller svår att identifiera. Den skarvar du också med en Wago 222. Men det duger inte med några "väl" här. Visserligen behöver man inte misstänka några fel på skyddsjorden då du haft ett jordat uttag i den gamla bänkarmaturen. Men det finns samtidigt inga skäl till att inte kontrollera denna viktiga funktion så att du inte gjort nån dundertabbe vid skarvningen till uttaget. Så inhandla en uttagsprovare på Kjell.
Obruten fas är vad du vill ha till uttaget, för det ska inte styras via strömbrytaren. Man kan styra ett uttag via en strömbrytare men då får du i så fall installera en dubbel så att du kan styra uttag och transformator separat.F Fredrikalteblad skrev:
Nollan har du också identifierat. Som nämnt så ska du köpa en Wago 222 (eller dylik, dock ej från biltema) och koppla ihop de tre nollorna där istället för i X-plinten på strömbrytaren. Den har inte plats för tre.
Skyddsjorden är ju inte heller svår att identifiera. Den skarvar du också med en Wago 222. Men det duger inte med några "väl" här. Visserligen behöver man inte misstänka några fel på skyddsjorden då du haft ett jordat uttag i den gamla bänkarmaturen. Men det finns samtidigt inga skäl till att inte kontrollera denna viktiga funktion så att du inte gjort nån dundertabbe vid skarvningen till uttaget. Så inhandla en uttagsprovare på Kjell.
Moderator
· Stockholm
· 57 801 inlägg
Men då återstår frågan: Hur tänker du kontrollera att gulgrön verkligen är jord? Gör du fel där så blir ditt uttag livsfarligt (det du sedan kopplar i uttaget blir strömförande på höljet). Sådana olyckor har hänt.
Förstår att ja måste veta och inte bara testa mig fram. Har massa wago 221 hemma om dom duger?Bo.Siltberg skrev:
Nej du ska inte "testa" någonting. Du behöver förstå hur en sluten krets ser ut så att du själv förstår hur du ska koppla. Du har fått hjälp med hur en strömbrytare fungerar, hur X-terminalerna kan och bör användas etc. Det bör räcka. Du är ju väldigt nära annars med vad du beskriver i #28:
Obruten fas är vad du vill ha till uttaget, för det ska inte styras via strömbrytaren. Man kan styra ett uttag via en strömbrytare men då får du i så fall installera en dubbel så att du kan styra uttag och transformator separat.
Nollan har du också identifierat. Som nämnt så ska du köpa en Wago 222 (eller dylik, dock ej från biltema) och koppla ihop de tre nollorna där istället för i X-plinten på strömbrytaren. Den har inte plats för tre.
Skyddsjorden är ju inte heller svår att identifiera. Den skarvar du också med en Wago 222. Men det duger inte med några "väl" här. Visserligen behöver man inte misstänka några fel på skyddsjorden då du haft ett jordat uttag i den gamla bänkarmaturen. Men det finns samtidigt inga skäl till att inte kontrollera denna viktiga funktion så att du inte gjort nån dundertabbe vid skarvningen till uttaget. Så inhandla en uttagsprovare på Kjell.

