F Fredrikalteblad skrev:
Jorden ska väl va i funktion om jag har kopplat i den i uttaget och kopplat ihop den med jorden som kommer från väggen.
Inte säkert, det kan vara som så att den inte är kopplad i nästa kopplingspunkt eller i centralen.
Du kan inte bara utgå från att det fungerar bara för att det tidigare har suttit en armatur med jordat uttag på kabeln från väggen.




Följande text är från verkligheten:

På vinden i mitt barndomshem så satt det ett jordat vägguttag bredvid lampan, det var jordtråd dragen till lampan & uttaget från strömbrytaren som satt en meter innan, kommer inte ihåg om det var någon jordtråd dragen till strömbrytaren från kopplingsdosan i taklisten nedanför vindsluckan, men det var inte någon jordtråd dragen från elcentralen till kopplingsdosan i taklisten vid vindsluckan.
Med andra ord var inte uttaget jordat.
Det var så från huset byggdes tills vi skulle utöka elen på vinden tjugo år senare.
 
Redigerat:
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
F Fredrikalteblad skrev:
Min spontana tanke är blå i andra x och den bruna i andra pil ut? Fel ute då?
Om du kopplar så så kommer inte uttaget att fungera.


Plintarna som är märkta ”X” har ingen koppling med varandra, det är blindplintar.

Den X-plinten du har två blå i är nu full, det får bara sitta en tråd på vardera sidan om skruven.

Läs sida två i tråden igen.

Rita, rita, rita, sedan koppla när du väl förstår hur det ska kopplas.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Om du kopplar så så kommer inte uttaget att fungera.


Plintarna som är märkta ”X” har ingen koppling med varandra, det är blindplintar.

Den X-plinten du har två blå i är nu full, det får bara sitta en tråd på vardera sidan om skruven.

Läs sida två i tråden igen.

Rita, rita, rita, sedan koppla när du väl förstår hur det ska kopplas.
Ja men det finns 2 st x med 2 skruv varav ett x är upptaget med två st blå trådar. Så då är ju andra x ledigt? Eftersom trafon får ström genom pil ut så borde väl uttaget få ström ut om jag sätter den bruna på andra pilen?
 
F Fredrikalteblad skrev:
Ja men det finns 2 st x med 2 skruv varav ett x är upptaget med två st blå trådar. Så då är ju andra x ledigt? Eftersom trafon får ström genom pil ut så borde väl uttaget få ström ut om jag sätter den bruna på andra pilen?
Plintarna märkta x har inte kontakt med varandra. Du behöver något annat att koppla ihop dem med. Kopplingsklämmor av något slag.

Om du lägger uttaget och belysningen på varsin pil kommer uttaget att fungera när brytaren står i ena läget medan lampan är tänd i andra läget. Du kan då inte använda uttaget när lampan är tänd. Fasen till uttaget skall kopplas ihop med obruten fas in till brytaren.
 
Ja det finns två X men dessa har ingen kontakt med varandra, i varje X kan du bara ha två trådar, den/dom tråd(ar) du sätter i ena X har ingen kontakt med den/dom tråd(ar) du sätter i den andra X.

För nollan och absolut för skyddsjorden bör man inte använda X för vidarekoppling, anledningen är att det kan uppstå livsfarliga fenomen om det blir fel. Nollan och skyddsjorden bör kopplas via extern kopplingspunkt tex Wago.

Den strömbrytare du har köpt är en trappströmbrytare, den växlar utgång.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Ja det finns två X men dessa har ingen kontakt med varandra, i varje X kan du bara ha två trådar, den/dom tråd(ar) du sätter i ena X har ingen kontakt med den/dom tråd(ar) du sätter i den andra X.

För nollan och absolut för skyddsjorden bör man inte använda X för vidarekoppling, anledningen är att det kan uppstå livsfarliga fenomen om det blir fel. Nollan och skyddsjorden bör kopplas via extern kopplingspunkt tex Wago.

Den strömbrytare du har köpt är en trappströmbrytare, den växlar utgång.
Är det lättare om man kopplar separata delar. Kopplingsdosa som jag utgår ifrån och drar kabel till strömbrytare och en annan kabel från kopplingsdosa till eluttaget.
 
  • Handritad schematisk bild som visar kabeldragning från en dosa till ett eluttag och en strömbrytare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är lika lätt att koppla i strömbrytarens utrymme som det är att koppla i en extern dosa.
I din strömbrytardosa så är det gott om utrymme för ”externa” kopplingspunkter.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Det är lika lätt att koppla i strömbrytarens utrymme som det är att koppla i en extern dosa.
I din strömbrytardosa så är det gott om utrymme för ”externa” kopplingspunkter.
Den ser kanske stor ut men det fick precis plats med trådarna och en wago. får inte plats med mer wagos i den så därför tänkte jag om det va lättare att koppla så.
 
Vad är svårt med det sätt som du börjat på? Och varför tror du att det skulle bli enklare med en kopplingsdosa?

In i strömbrytaren kommer tre trådar. Fas, nolla och jord.

Fasen kopplas på ingången på strömbrytaren. Här kopplas även utgående fas till vägguttaget.

Nollan kopplas i en kopplingsklämma ihop med utgående nolla till lampan och vägguttaget. Alltså totalt tre trådar i samma kopplingsklämma.

Jorden kopplas i en annan kopplingsklämma ihop med utgående jord till uttaget. Om det finns jord till lampan så kopplas den i samma klämma.

På brytarens ena pil kopplar du utgående tändtråd till lampan.

Det är inte svårt och det blir inte enklare av att du lägger till en kopplingsdosa.
 
@Avemo nu sabbar du Bo’s & min undervisning.
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 2 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Vad är svårt med det sätt som du börjat på? Och varför tror du att det skulle bli enklare med en kopplingsdosa?

In i strömbrytaren kommer tre trådar. Fas, nolla och jord.

Fasen kopplas på ingången på strömbrytaren. Här kopplas även utgående fas till vägguttaget.

Nollan kopplas i en kopplingsklämma ihop med utgående nolla till lampan och vägguttaget. Alltså totalt tre trådar i samma kopplingsklämma.

Jorden kopplas i en annan kopplingsklämma ihop med utgående jord till uttaget. Om det finns jord till lampan så kopplas den i samma klämma.

På brytarens ena pil kopplar du utgående tändtråd till lampan.

Det är inte svårt och det blir inte enklare av att du lägger till en kopplingsdosa.
Tack för bra svar! Ska testas imorgon.
 
Demmpa Demmpa skrev:
@Avemo nu sabbar du Bo’s & min undervisning.
Haha, ni har att lärt mig en hel del ändå
 
Nej du ska inte "testa" någonting. Du behöver förstå hur en sluten krets ser ut så att du själv förstår hur du ska koppla. Du har fått hjälp med hur en strömbrytare fungerar, hur X-terminalerna kan och bör användas etc. Det bör räcka. Du är ju väldigt nära annars med vad du beskriver i #28:

F Fredrikalteblad skrev:
Svart obruten fas, blå nolla, gulgrön jord? Jorden ska väl va i funktion om jag har kopplat i den i uttaget och kopplat ihop den med jorden som kommer från väggen.
Obruten fas är vad du vill ha till uttaget, för det ska inte styras via strömbrytaren. Man kan styra ett uttag via en strömbrytare men då får du i så fall installera en dubbel så att du kan styra uttag och transformator separat.

Nollan har du också identifierat. Som nämnt så ska du köpa en Wago 222 (eller dylik, dock ej från biltema) och koppla ihop de tre nollorna där istället för i X-plinten på strömbrytaren. Den har inte plats för tre.

Skyddsjorden är ju inte heller svår att identifiera. Den skarvar du också med en Wago 222. Men det duger inte med några "väl" här. Visserligen behöver man inte misstänka några fel på skyddsjorden då du haft ett jordat uttag i den gamla bänkarmaturen. Men det finns samtidigt inga skäl till att inte kontrollera denna viktiga funktion så att du inte gjort nån dundertabbe vid skarvningen till uttaget. Så inhandla en uttagsprovare på Kjell.
 
Men då återstår frågan: Hur tänker du kontrollera att gulgrön verkligen är jord? Gör du fel där så blir ditt uttag livsfarligt (det du sedan kopplar i uttaget blir strömförande på höljet). Sådana olyckor har hänt.
 
  • Gilla
Superv
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Nej du ska inte "testa" någonting. Du behöver förstå hur en sluten krets ser ut så att du själv förstår hur du ska koppla. Du har fått hjälp med hur en strömbrytare fungerar, hur X-terminalerna kan och bör användas etc. Det bör räcka. Du är ju väldigt nära annars med vad du beskriver i #28:



Obruten fas är vad du vill ha till uttaget, för det ska inte styras via strömbrytaren. Man kan styra ett uttag via en strömbrytare men då får du i så fall installera en dubbel så att du kan styra uttag och transformator separat.

Nollan har du också identifierat. Som nämnt så ska du köpa en Wago 222 (eller dylik, dock ej från biltema) och koppla ihop de tre nollorna där istället för i X-plinten på strömbrytaren. Den har inte plats för tre.

Skyddsjorden är ju inte heller svår att identifiera. Den skarvar du också med en Wago 222. Men det duger inte med några "väl" här. Visserligen behöver man inte misstänka några fel på skyddsjorden då du haft ett jordat uttag i den gamla bänkarmaturen. Men det finns samtidigt inga skäl till att inte kontrollera denna viktiga funktion så att du inte gjort nån dundertabbe vid skarvningen till uttaget. Så inhandla en uttagsprovare på Kjell.
Förstår att ja måste veta och inte bara testa mig fram. Har massa wago 221 hemma om dom duger?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.