37 694 läst ·
75 svar
38k läst
75 svar
Koppla vägguttag från strömbrytare
Jag tänker att jag vill sätta strömbrytaren med förhöjningsram där dosan sitter nu, och att jag vill ha uttaget lite längre bort allstå inte i en 2 facksram. Hur går jag tillväga då?Demmpa skrev:
Skippa Biltemas elmaterial, plasten är hård och skör, ibland är gängorna sämre så att gängorna går sönder när man skruvar fast kabeln.
Om du vill ha ”Eljo Trend”-stuket så gå på ABB Jussi om du inte hittar originalet.
Exakt hur du ska koppla tycker jag vi tar när du har materialet så vi vet hur mycket utrymme du har runt/i strömbrytaren.
I grova drag ska det kopplas såhär
Om du vill ha ”Eljo Trend”-stuket så gå på ABB Jussi om du inte hittar originalet.
Exakt hur du ska koppla tycker jag vi tar när du har materialet så vi vet hur mycket utrymme du har runt/i strömbrytaren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
I grova drag ska det kopplas såhär
Den nya strömbrytaren är på plats och är kopplad (se bild) nu vill jag vidarekoppla till ett eluttag längre bort. Kabeln som går från eluttagen har blå,gul/grön och brun. Sätter jag den blå i samma som den svarta (L) och den bruna i en utav pilarna?Demmpa skrev:
Skippa Biltemas elmaterial, plasten är hård och skör, ibland är gängorna sämre så att gängorna går sönder när man skruvar fast kabeln.
Om du vill ha ”Eljo Trend”-stuket så gå på ABB Jussi om du inte hittar originalet.
Exakt hur du ska koppla tycker jag vi tar när du har materialet så vi vet hur mycket utrymme du har runt/i strömbrytaren.
[bild]
I grova drag ska det kopplas såhär
F Fredrikalteblad skrev:
Kopplingsdosan är kvar, strömbrytaren får inte plats där!
FK-trådarna till transformatorn (lampan) är inte utbytta än.
Skaffa några Wago (eller liknande) så att du kan skarva nollan och skyddsjorden rätt.
Ingen mer info förrän ovanstående är utbytt till rätt material.
FK-trådarna till transformatorn (lampan) är inte utbytta än.
Skaffa några Wago (eller liknande) så att du kan skarva nollan och skyddsjorden rätt.
Ingen mer info förrän ovanstående är utbytt till rätt material.
Demmpa skrev:
Nu är rätt dosa på plats. Vilka ingångar ska dom tre kablarna som inte sitter någonstans in? Dom är till eluttaget.
Nu är rätt dosa på plats. Vilka ingångar ska dom tre kablarna som inte sitter någonstans in? Dom är till eluttaget.Demmpa skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 839 inlägg
Om du själv skulle resonera lite, var tror du då att du har obruten fas, nolla och skyddsjord? Du lär dig ingenting om vi skulle beskriva precis vart du ska sätta trådarna.
Sedan tillkommer en annan fråga som du behöver titta på - hur kontrollerar du att skyddsjorden är intakt och i funktion i uttaget?
Sedan tillkommer en annan fråga som du behöver titta på - hur kontrollerar du att skyddsjorden är intakt och i funktion i uttaget?
Håller med Bo, du måste tänka själv och komma med eget kopplingsschema innan du börjar koppla.
Läs igenom sida två i tråden.
När du kopplar så gäller det att följa materialets monteringsanvisningar gällande bla skallängd, åtdragningsmoment, antal ledare i varje anslutningspunkt.
Läs igenom sida två i tråden.
När du kopplar så gäller det att följa materialets monteringsanvisningar gällande bla skallängd, åtdragningsmoment, antal ledare i varje anslutningspunkt.
Bo.Siltberg skrev:
Om du själv skulle resonera lite, var tror du då att du har obruten fas, nolla och skyddsjord? Du lär dig ingenting om vi skulle beskriva precis vart du ska sätta trådarna.
Sedan tillkommer en annan fråga som du behöver titta på - hur kontrollerar du att skyddsjorden är intakt och i funktion i uttaget?
Svart obruten fas, blå nolla, gulgrön jord? Jorden ska väl va i funktion om jag har kopplat i den i uttaget och kopplat ihop den med jorden som kommer från väggen.Bo.Siltberg skrev:
Om du själv skulle resonera lite, var tror du då att du har obruten fas, nolla och skyddsjord? Du lär dig ingenting om vi skulle beskriva precis vart du ska sätta trådarna.
Sedan tillkommer en annan fråga som du behöver titta på - hur kontrollerar du att skyddsjorden är intakt och i funktion i uttaget?
Ajo är inget snille i sånt. På min strömbrytare finn 2 st pilar ut 2 st x och ett L. Svart,blå och gulgrön kommer från vägg och där sitter svart i L, blå i x med blå från trafon, brun från trafo sitter i pil ut. Min fråga är bara vart uttagstrådarna ska in. Min spontana tanke är blå i andra x och den bruna i andra pil ut? Fel ute då?snaggletooth skrev:






