Såhär har vi på några ställen, visserligen infällt men går precis lika bra utanpåliggande,
Infällt vägguttag med skyddslock och europeisk eluttagsdesign.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Demmpa Demmpa skrev:
Ja du kan ha en strömbrytare och ett enkeluttag i en tvåfacksram, men det går inta ha verkan strömbrytare eller uttag i den kopplingsdosa du har idag.
Jag tänker att jag vill sätta strömbrytaren med förhöjningsram där dosan sitter nu, och att jag vill ha uttaget lite längre bort allstå inte i en 2 facksram. Hur går jag tillväga då?
 
  • Enkel jordad vägguttag med vit förhöjningsram på en produktinformationsida.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Enkel vit strömbrytare med förhöjningsram mot vit bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit förhöjningsram 21mm för elektrisk installation mot vit bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skippa Biltemas elmaterial, plasten är hård och skör, ibland är gängorna sämre så att gängorna går sönder när man skruvar fast kabeln.

Om du vill ha ”Eljo Trend”-stuket så gå på ABB Jussi om du inte hittar originalet.

Exakt hur du ska koppla tycker jag vi tar när du har materialet så vi vet hur mycket utrymme du har runt/i strömbrytaren.
Handritad skiss som illustrerar koppling av elledningar till en strömbrytare, med märkning L och N.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I grova drag ska det kopplas såhär
 
  • Gilla
habib och 2 till
  • Laddar…
tommib
Håller med, skit i biltema. Om du ändå ska hempula sparar du så mycket pengar på elektrikern att det minsta du kan göra är att använda vettig materiel.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Skippa Biltemas elmaterial, plasten är hård och skör, ibland är gängorna sämre så att gängorna går sönder när man skruvar fast kabeln.

Om du vill ha ”Eljo Trend”-stuket så gå på ABB Jussi om du inte hittar originalet.

Exakt hur du ska koppla tycker jag vi tar när du har materialet så vi vet hur mycket utrymme du har runt/i strömbrytaren.
[bild]
I grova drag ska det kopplas såhär
Den nya strömbrytaren är på plats och är kopplad (se bild) nu vill jag vidarekoppla till ett eluttag längre bort. Kabeln som går från eluttagen har blå,gul/grön och brun. Sätter jag den blå i samma som den svarta (L) och den bruna i en utav pilarna?
 
F Fredrikalteblad skrev:
Den nya strömbrytaren är på plats och är kopplad (se bild) nu vill jag vidarekoppla till ett eluttag längre bort. Kabeln som går från eluttagen har blå,gul/grön och brun. Sätter jag den blå i samma som den svarta (L) och den bruna i en utav pilarna?
 
  • Baksidan av en eluttag utan täckplatta som visar ledningarna och skruvanslutningarna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kopplingsdosan är kvar, strömbrytaren får inte plats där!
FK-trådarna till transformatorn (lampan) är inte utbytta än.

Skaffa några Wago (eller liknande) så att du kan skarva nollan och skyddsjorden rätt.

Ingen mer info förrän ovanstående är utbytt till rätt material.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Kopplingsdosan är kvar, strömbrytaren får inte plats där!
FK-trådarna till transformatorn (lampan) är inte utbytta än.

Skaffa några Wago (eller liknande) så att du kan skarva nollan och skyddsjorden rätt.

Ingen mer info förrän ovanstående är utbytt till rätt material.

Nu är rätt dosa på plats. Vilka ingångar ska dom tre kablarna som inte sitter någonstans in? Dom är till eluttaget.
 
  • Elektrisk dosa med lösa kablar redo att anslutas: blå, brun, grön/gul och bar koppartråd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skall man verkligen hålla på med el när man inte har en aning om hur det skall göras ?
 
  • Gilla
Fadai och 6 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Kopplingsdosan är kvar, strömbrytaren får inte plats där!
FK-trådarna till transformatorn (lampan) är inte utbytta än.

Skaffa några Wago (eller liknande) så att du kan skarva nollan och skyddsjorden rätt.

Ingen mer info förrän ovanstående är utbytt till rätt material.
Nu är rätt dosa på plats. Vilka ingångar ska dom tre kablarna som inte sitter någonstans in? Dom är till eluttaget.
 
Om du själv skulle resonera lite, var tror du då att du har obruten fas, nolla och skyddsjord? Du lär dig ingenting om vi skulle beskriva precis vart du ska sätta trådarna.

Sedan tillkommer en annan fråga som du behöver titta på - hur kontrollerar du att skyddsjorden är intakt och i funktion i uttaget?
 
  • Gilla
RoBo och 4 till
  • Laddar…
Håller med Bo, du måste tänka själv och komma med eget kopplingsschema innan du börjar koppla.
Läs igenom sida två i tråden.

När du kopplar så gäller det att följa materialets monteringsanvisningar gällande bla skallängd, åtdragningsmoment, antal ledare i varje anslutningspunkt.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Om du själv skulle resonera lite, var tror du då att du har obruten fas, nolla och skyddsjord? Du lär dig ingenting om vi skulle beskriva precis vart du ska sätta trådarna.

Sedan tillkommer en annan fråga som du behöver titta på - hur kontrollerar du att skyddsjorden är intakt och i funktion i uttaget?
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Om du själv skulle resonera lite, var tror du då att du har obruten fas, nolla och skyddsjord? Du lär dig ingenting om vi skulle beskriva precis vart du ska sätta trådarna.

Sedan tillkommer en annan fråga som du behöver titta på - hur kontrollerar du att skyddsjorden är intakt och i funktion i uttaget?
Svart obruten fas, blå nolla, gulgrön jord? Jorden ska väl va i funktion om jag har kopplat i den i uttaget och kopplat ihop den med jorden som kommer från väggen.
 
F Fredrikalteblad skrev:
Nu är rätt dosa på plats. Vilka ingångar ska dom tre kablarna som inte sitter någonstans in? Dom är till eluttaget.
Kopplingschema finns ju redan i inlägg 18
 
snaggletooth snaggletooth skrev:
Kopplingschema finns ju redan i inlägg 18
Ajo är inget snille i sånt. På min strömbrytare finn 2 st pilar ut 2 st x och ett L. Svart,blå och gulgrön kommer från vägg och där sitter svart i L, blå i x med blå från trafon, brun från trafo sitter i pil ut. Min fråga är bara vart uttagstrådarna ska in. Min spontana tanke är blå i andra x och den bruna i andra pil ut? Fel ute då?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.