37 695 läst ·
75 svar
38k läst
75 svar
Koppla vägguttag från strömbrytare
Tack @Avemo @Demmpa @Bo.Siltberg för alla svar ni gett mig!A Avemo skrev:Vad är svårt med det sätt som du börjat på? Och varför tror du att det skulle bli enklare med en kopplingsdosa?
In i strömbrytaren kommer tre trådar. Fas, nolla och jord.
Fasen kopplas på ingången på strömbrytaren. Här kopplas även utgående fas till vägguttaget.
Nollan kopplas i en kopplingsklämma ihop med utgående nolla till lampan och vägguttaget. Alltså totalt tre trådar i samma kopplingsklämma.
Jorden kopplas i en annan kopplingsklämma ihop med utgående jord till uttaget. Om det finns jord till lampan så kopplas den i samma klämma.
På brytarens ena pil kopplar du utgående tändtråd till lampan.
Det är inte svårt och det blir inte enklare av att du lägger till en kopplingsdosa.
Jag fick koppla allt i kopplingsdosa och sen gå vidare därifrån, det fick inte plats i strömbrytaren.
Nu fattas bara klammer till kablarna!
Kan du öppna strömbrytaren och kopplingsdosan så att vi ser hur du har kopplat bla.
Ytterhöljet på kabeln till transformatorn måste avslutad innanför höljet till transformatorn.
Hade blivit snyggare om du hade vridit både kopplingsdosan & strömbrytaren, sedan dragit två trådar mellan strömbrytaren utan att trådarna går synligt, sedan utgår alla tre kablarna från kopplingsdosan.
Ytterhöljet på kabeln till transformatorn måste avslutad innanför höljet till transformatorn.
Hade blivit snyggare om du hade vridit både kopplingsdosan & strömbrytaren, sedan dragit två trådar mellan strömbrytaren utan att trådarna går synligt, sedan utgår alla tre kablarna från kopplingsdosan.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Jag skulle rekommendera att du river ned detta och gör om från början. Gör som Demmpa säger och placera dosa och strömbrytare i kloss mot varandra så att du kan dra FK direkt mellan dem. Flytta även transformatorn så att den ligger intill kopplingsdosan, för den är inte bra placerad där den är på bild pga kabelingången så nära foten till kroklisten. De enda kablar som blir synliga är då en kabel in i kopplingsdosan och en kabel ut från densamma (plus sekundärkabeln från transformatorn). Du kommer att tjäna i längden på att det blir prydligt och proffsigt.
Håller med om att det blir snyggare men det va det sättet som fick plats.Demmpa skrev:
Kan du öppna strömbrytaren och kopplingsdosan så att vi ser hur du har kopplat bla.
Ytterhöljet på kabeln till transformatorn måste avslutad innanför höljet till transformatorn.
Hade blivit snyggare om du hade vridit både kopplingsdosan & strömbrytaren, sedan dragit två trådar mellan strömbrytaren utan att trådarna går synligt, sedan utgår alla tre kablarna från kopplingsdosan.
Ehhh, jag blir faktiskt ganska ledsen i ögat när jag ser de där bilderna.F Fredrikalteblad skrev:
Det ser inget vidare ut, eller ja faktiskt väldigt hemskt ... Jag är ledsen ...
Det finns också flera rent formella fel, dvs det är en felaktig elinstallation.
De formella felen är:
1. Kabelmantel saknas utanför transformatorn.
2. Kabel 1 är oklamrad
3. Kabel 2 är oklamrad
4. Kabel 3 är oklamrad
5. Kabel 4 är oklamrad
6. Jag misstänker att det är antingen för snäv böjradie eller kabelmantel utanför uttaget, bakom uttaget.
1. Kabelmantel saknas utanför transformatorn.
2. Kabel 1 är oklamrad
3. Kabel 2 är oklamrad
4. Kabel 3 är oklamrad
5. Kabel 4 är oklamrad
6. Jag misstänker att det är antingen för snäv böjradie eller kabelmantel utanför uttaget, bakom uttaget.
Och förutom de formella felen så ser det skitfult ut.
Antingen lyckas man få in det som behövs i strömbrytaren, köper en lämplig brytare om det behövs, eller om man löser det med dosa sådär så går naturligtvis inte kabeln i en böj runt sådär. Utan lämpligtvis rakt in till strömbrytaren så den inte alls syns, eller varför inte den tvåfacksram i förhöjningsram och koppla bakom blindlock, eller kanske ett envägsuttag där som samtidigt medger lite kopplingsutrymme.
Antingen lyckas man få in det som behövs i strömbrytaren, köper en lämplig brytare om det behövs, eller om man löser det med dosa sådär så går naturligtvis inte kabeln i en böj runt sådär. Utan lämpligtvis rakt in till strömbrytaren så den inte alls syns, eller varför inte den tvåfacksram i förhöjningsram och koppla bakom blindlock, eller kanske ett envägsuttag där som samtidigt medger lite kopplingsutrymme.
Innan du lägger dig i så kan du läsa vad jag skrev. ”nu fattas bara klammer till kablarna”Mikael_L skrev:
Så det kommer.
Kabel ej snäv, det går att böja mer om man nu vill.
Kabeltillverkaren anger en min tillåten böjradie.
Vanligt är det med 3-5 gånger kabeldiametern, som innebär en radie på ca 3-5 cm för de vanligaste installationskablarna.
Nu är det där väl på undersidan av väggköksskåp, dvs det syns inte så mycket.
Då kan man väl ha lite större tolerans över ett småtaskigt utseende. Min egen yrkesstolthet skulle förbjuda mig att lämna det där efter mig. Men såsom hempulare är det viktigast att det är säkert och att man själv är nöjd.
Så ta och fixa de formella felen, så blir det bra om du tycker det räcker i övrigt.
Du har åtminstone fixat det hela bra rent funktionsmässigt, så det är ju ett stort steg framåt jämfört med när du startade tråden, det ska du ha med dig i alla fall.
Vanligt är det med 3-5 gånger kabeldiametern, som innebär en radie på ca 3-5 cm för de vanligaste installationskablarna.
Nu är det där väl på undersidan av väggköksskåp, dvs det syns inte så mycket.
Då kan man väl ha lite större tolerans över ett småtaskigt utseende. Min egen yrkesstolthet skulle förbjuda mig att lämna det där efter mig. Men såsom hempulare är det viktigast att det är säkert och att man själv är nöjd.
Så ta och fixa de formella felen, så blir det bra om du tycker det räcker i övrigt.
Du har åtminstone fixat det hela bra rent funktionsmässigt, så det är ju ett stort steg framåt jämfört med när du startade tråden, det ska du ha med dig i alla fall.
Genom bra planering och placering samt lagom långa trådar och att ytterhöljet slutar några mm innanför genomföringen så hade alla tre kablarna fått plats i strömbrytaren.
Flera av trådarna i kopplingsdosan är lite väl korta.
Läs detta datablad från Rutab gällande deras RKK-kabel,
https://www.rutab.se/produkter/kabe...ingskabel/rkk-(h05vv-f)-product?printPDF=true
”Böjradie fast förläggning 6 x kabeldiametern
Böjradie rörlig förläggning 6 x kabeldiametern”
Flera av trådarna i kopplingsdosan är lite väl korta.
Jo böjradien är alldeles för snäv.F Fredrikalteblad skrev:
Läs detta datablad från Rutab gällande deras RKK-kabel,
https://www.rutab.se/produkter/kabe...ingskabel/rkk-(h05vv-f)-product?printPDF=true
”Böjradie fast förläggning 6 x kabeldiametern
Böjradie rörlig förläggning 6 x kabeldiametern”
Ska tänka på det OM det blir mer, ska läsa om böjradie!Demmpa skrev:
Genom bra planering och placering samt lagom långa trådar och att ytterhöljet slutar några mm innanför genomföringen så hade alla tre kablarna fått plats i strömbrytaren.
Flera av trådarna i kopplingsdosan är lite väl korta.
Jo böjradien är alldeles för snäv.
Läs detta datablad från Rutab gällande deras RKK-kabel,
[länk]
”Böjradie fast förläggning 6 x kabeldiametern
Böjradie rörlig förläggning 6 x kabeldiametern”
Tack.
Anledningen till min tillåten böjradie är att plasten i kabeln kallflyter om den blir utsatt för ett för kraftigt tryck, och det innebär i klartext att efter några år så går kopparledaren plötsligt genom isoleringen, och det är ju naturligtvis inte bra.
Den rekommenderade min böjradien är den som kabeltillverkaren garanterar att deras kabel klarar av.
Ärligt talat fuskar jag och nog väldigt många fler elektriker lite när vi klamrar runt in och utvändiga hörn i hus, för att få det snyggt är det ganska omöjligt att hålla en radie på 4-5 cm. Men de flesta kunniga elektriker vet dock om detta med böjradie och försöker hålla böjradien så stor som möjligt, jag brukar t.ex. hacka ut lite i ett utvändigt hörn, en 90° knick är big NO NO.
Den rekommenderade min böjradien är den som kabeltillverkaren garanterar att deras kabel klarar av.
Ärligt talat fuskar jag och nog väldigt många fler elektriker lite när vi klamrar runt in och utvändiga hörn i hus, för att få det snyggt är det ganska omöjligt att hålla en radie på 4-5 cm. Men de flesta kunniga elektriker vet dock om detta med böjradie och försöker hålla böjradien så stor som möjligt, jag brukar t.ex. hacka ut lite i ett utvändigt hörn, en 90° knick är big NO NO.
Okej får bli att flytta ner uttaget lite bara då, tacksam för hjälpen.Mikael_L skrev:
Anledningen till min tillåten böjradie är att plasten i kabeln kallflyter om den blir utsatt för ett för kraftigt tryck, och det innebär i klartext att efter några år så går kopparledaren plötsligt genom isoleringen, och det är ju naturligtvis inte bra.
Den rekommenderade min böjradien är den som kabeltillverkaren garanterar att deras kabel klarar av.
Ärligt talat fuskar jag och nog väldigt många fler elektriker lite när vi klamrar runt in och utvändiga hörn i hus, för att få det snyggt är det ganska omöjligt att hålla en radie på 4-5 cm. Men de flesta kunniga elektriker vet dock om detta med böjradie och försöker hålla böjradien så stor som möjligt, jag brukar t.ex. hacka ut lite i ett utvändigt hörn, en 90° knick är big NO NO.
Och visst kan du sätta dosan och brytaren tät emot varandra och därmed slippa "kroken" mellan brytare och dosa. Det kan du enkelt göra genom att sätta brytaren före dosan och då slipper du även Wagon i brytaren.



