20 370 läst ·
36 svar
20k läst
36 svar
koppla undercentral
Kapar tråden lite..
Ja, skjut mej nu, men jag har just lagt ihop N och PE till undercentralen på PE skenan i den matande centralen. Kan faktiskt inte inse vad som skulle vara fel med det.
Helst skulle jag velat mata kabeln via en existerande 300 mA brandskyddsautomat, men var lägger man tidsselektiviteten, i den överordnade eller underordnade JFBn?
Här är fö en bild på undercentralen, komplett med "cementblandaruttag"
i Hustruns blivade fingarderob. Hon blinkade inte ens. God Bless Her! d^_^b
(All kabeldragning är temporär så skäll inte på klamringen!!)
Ja, skjut mej nu, men jag har just lagt ihop N och PE till undercentralen på PE skenan i den matande centralen. Kan faktiskt inte inse vad som skulle vara fel med det.
Helst skulle jag velat mata kabeln via en existerande 300 mA brandskyddsautomat, men var lägger man tidsselektiviteten, i den överordnade eller underordnade JFBn?
Här är fö en bild på undercentralen, komplett med "cementblandaruttag"
(All kabeldragning är temporär så skäll inte på klamringen!!)
Om möjligt undvikerman fyrledarsystem. Femledarsystem har måga fördelar som är avhandlade på andra ställen.
Om trådskaparen har 5-ledarsystem inkommande till sin matande central är 4-ledarsystem direkt olagligt. ¤-ledarsystem mellan centralerna är bara möjligt om den första centralen är matad med PEN och inte PE+N.
Bästa kopplingen för trådskaparen är att koppla PE till PE, N till en 300mA tidsselektiv jordfelsbrytare. Om han inte har en sådan JFB för stigaren till undercentralen så ansluter man stigarens N-ledare till en N-skena som inte går över jordfelsbrytaren.Om han har inkommande 4-ledarsystem är detta en N-skena som är elektroskt kopplad till PE-skenan. Vid inkommande 5-ledarsystem är den kopplad till inkommande N.
Om trådskaparen har 5-ledarsystem inkommande till sin matande central är 4-ledarsystem direkt olagligt. ¤-ledarsystem mellan centralerna är bara möjligt om den första centralen är matad med PEN och inte PE+N.
Bästa kopplingen för trådskaparen är att koppla PE till PE, N till en 300mA tidsselektiv jordfelsbrytare. Om han inte har en sådan JFB för stigaren till undercentralen så ansluter man stigarens N-ledare till en N-skena som inte går över jordfelsbrytaren.Om han har inkommande 4-ledarsystem är detta en N-skena som är elektroskt kopplad till PE-skenan. Vid inkommande 5-ledarsystem är den kopplad till inkommande N.
mycke_nu skrev:Kapar tråden lite..
Ja, skjut mej nu, men jag har just lagt ihop N och PE till undercentralen på PE skenan i den matande centralen. Kan faktiskt inte inse vad som skulle vara fel med det.
Helst skulle jag velat mata kabeln via en existerande 300 mA brandskyddsautomat, men var lägger man tidsselektiviteten, i den överordnade eller underordnade JFBn?
Här är fö en bild på undercentralen, komplett med "cementblandaruttag"i Hustruns blivade fingarderob. Hon blinkade inte ens. God Bless Her! d^_^b
(All kabeldragning är temporär så skäll inte på klamringen!!)
precis så har jag också gjort, ser inget fel med det jag heller.
har huvudcentral som matas med 4-ledare och har gått ut med en enfas 3-ledar-stigare, L genom en säkring utanför HC's JFB, PE bland de andra PE på PEN skenan, och N bredvid de andra N ledarna på PEN skenan.
på skruven längst till vänster kommer inkommande PEN, bredvid den en utgående N till HC's JFB, och sedan denna utgående N till stigaren, sedan ytterligare 2 lediga skruvar till innan PE-ledarna börjar.
Till TS. Jag ser inte riktigt nödvändigheten att skydda stigarledningen till UC med JFB ???
Ledningen skyddas med säkringen, dvs kabelskyddet.
Är ledningen så förlagd att du misstänker skada på denna och att någon person kan komma åt fasledare så är ledningen för det första felaktigt förlagd och borde rättas till.
Vill du fortfarande ha JFB-skydd på även ledningen så kan du väl sätta JFB för hela uthuset i den matande centralen istället för i undercentralen, då skyddar den ju allt.
Jag skulle definitivt inte krångla nåt.
Skydda ledningen mha säkringar, en JFB i UC.
Möjligen skulle jag kunna överväga uthusets JFB i HC, men det kan även styras av tillgången på lediga DIN-platser.
Kan den här hjälpa dig?
http://download.hager.com/Hager.se/files_download/jordfelsbrytare.pdf
Ledningen skyddas med säkringen, dvs kabelskyddet.
Är ledningen så förlagd att du misstänker skada på denna och att någon person kan komma åt fasledare så är ledningen för det första felaktigt förlagd och borde rättas till.
Vill du fortfarande ha JFB-skydd på även ledningen så kan du väl sätta JFB för hela uthuset i den matande centralen istället för i undercentralen, då skyddar den ju allt.
Jag skulle definitivt inte krångla nåt.
Skydda ledningen mha säkringar, en JFB i UC.
Möjligen skulle jag kunna överväga uthusets JFB i HC, men det kan även styras av tillgången på lediga DIN-platser.
Kan den här hjälpa dig?
http://download.hager.com/Hager.se/files_download/jordfelsbrytare.pdf
Gör man fel med dessa prylar (JFB, nollor och sånt) är risken överhängande för en massa trasig elektrisk utrustning, alla 230Vsaker som inte skulle tycka om 400V på sig lever farligt.
Brand är ett halvsannolikt scenario, övriga personskador ifrån elen är dock ej troliga. Men att brinna inne är ju en hyggligt allvarlig personskada.
Men troligen har man upptäckt sin blunder långt innan man gått och lagt sig.
T.ex. när man upptäcker att TVn pajat.
Brand är ett halvsannolikt scenario, övriga personskador ifrån elen är dock ej troliga. Men att brinna inne är ju en hyggligt allvarlig personskada.
Men troligen har man upptäckt sin blunder långt innan man gått och lagt sig.
T.ex. när man upptäcker att TVn pajat.
Tidsselevtiva brandskyddande jordfelsbrytare har man för att skydda elanläggningen före de personskyddande jordfelsbrytarna. Tidsselektiviteten har man i 300mA-brytaren.
De flesta tillverkare har bra datablad som berättar vilka kombinationer som finns och när de är lämpliga.
De flesta tillverkare har bra datablad som berättar vilka kombinationer som finns och när de är lämpliga.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Vad är för slags HC - gammal diazed? I så fall finns det väl helt enkelt ingen nollskena som inte går över JFB? Det närmaste man kommer är nolledaren mellan jordskenan och JFB, dvs ett alternativ skulle kunna vara den plinten på JFB om det går att koppla in två ledare på den.mycke_nu skrev:
Den dagen det blir TN-S fram till HC så får man väl byta HC samtidigt.
Före. Den närmaste ska lösa först. Men som sagt, man ska normalt inte behöva skydda huvudledningar.mycke_nu skrev:
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Ja JFB i matande ände är ju inte optimalt på något vis. Men lite beroende på uthusets användning samt att JFB egentligen aldrig ska lösa utRikard Ågren skrev:
Men framförallt har jag svårt att se något stort behov av att skydda ledningar mha JFB, så vi är väl ganska överens då.
Det är en modern normcentral med tre JFB monterade så det finns ingen ledig nollskena för inkommande matning. Enda möjligheten att ansluta PE och N på utgående matning till UC är på PE-skenanBo.Siltberg skrev:Vad är för slags HC - gammal diazed? I så fall finns det väl helt enkelt ingen nollskena som inte går över JFB? Det närmaste man kommer är nolledaren mellan jordskenan och JFB, dvs ett alternativ skulle kunna vara den plinten på JFB om det går att koppla in två ledare på den.
Den dagen det blir TN-S fram till HC så får man väl byta HC samtidigt.
Före. Den närmaste ska lösa först. Men som sagt, man ska normalt inte behöva skydda huvudledningar.
Jo, jag vet..:blushing:Rikard Ågren skrev:
Lite pinsamt med en Malmbergs intill dom fina Merlin Gerin dvärgarna, men den låg där i lådan.. köpt för typ 30 spänn när en elfirma kursade här för något år sedan.

