Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Ett försök till.

009.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
klorena och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
RiktigaGräjjer.
Det är helt uppenbart att nivån på ditt elkunnande är oerhört mycket för lågt för att du egentligen ska ge dig på detta själv.
Trots detta skulle jag gärna hjälpa till, men då vill jag se till att det blir lite koll på att allt blir rätt gjort, så kan du inte lägga upp lite bilder som vi kan prata om. Det är så stor risk för missförstånd annars, som i slutänden kan bli farliga.

Om vi utväxlar lite bilder över de olika momenten så kan det bli nästan lika bra som om jag stod där bredvid dig och hjälpte till.
Detta är verkligen inget svårt, men jag vill gärna att det bl.a. används rätt kopplingsmaterial och att saker som sekundärskydd osv blir bra gjort.

...som sagt, du har inte minus/plus när det gäller växelström! (LGG-01)

Mikael_L
LGG-01 skrev:
Ett försök till.

[bild]
Plus & Minus ... :D :D :thumbup:

• Gilla
LGG-01
  • Laddar…
hakaner skrev:
Nå hur vare, fick man använda humor eller inte?
Förtydligande: TS pratar i dessa temer.:cool:

Redigerat:
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Odjuret skrev:
Nackdelen med elforumet är att det i nästan varje tråd är någon skriver ring en elektriker.... Det börjar bli lite tjatigt...
Vi måste förstå att alla inte vill ringa en elektriker, utan hellre försöker själv tills h*n lyckas eller huset brinner ner.... är det inte bättre då att ge de råd som behövs för att det skall bli korrekt? Då slipper vi riskera liv och hem för att de ändå vill göra allt själv!
Det är inte rocket science att koppla el.

Det är inte vårat ansvar att leka poliser. Det är bättre att hjälpa till istället. polisen har ändå inte tid att jaga folk vars brott är att hjälpa någon att koppla el.... Polisen har fullt upp med att jaga ännu värre brotslingar, såna som laddar ner filmer olagligt... :D
Jag är kluven, håller med dig men ändå inte. Vi vill ju inte medverka till att någon kopplar ihop något helt livsfarligt som gör att någon dör eller blir illa skadad (att huset brinner ner får väl ses som rätt lindrigt i jämförelse). Att på distans tala om för någon som uppenbart saknar elkunskaper hur de ska göra KAN vara vanskligt. Men det är ändå bättre än att lämna dem helt utan hjälp, för då vet man aldrig vad de kopplar ihop!

Det bästa är väl att få den helt elokunnige att komma till insikt att det är ett ämne man kanske inte behärskar och inte heller bör "testa sig fram" på.

Däremot kan jag tycka att för de som HAR grundläggande kunskaper i el (men inte formell behörighet) så borde det inte vara olagligt att koppla för husbehov. Jag skulle gärna se att det gick att gå en kvällskurs för att få "hemmabehörighet", en sån kurs skulle jag verkligen vilja ha så att jag kunde få förbereda med att dra slang och FK själv åtminstone.

Steamboy skrev:
Jag är av samma åsikt. Dessutom tycker jag ärligt talat det är dags att moderatorerna sätter ned foten ordentligt här i elforumet. Alla som ställer frågor skall alltid tas på allvar och behandlas med respekt. Tycker man att någon ställer korkade frågor och inte orkar, eller inte är intresserad, av att svara seriöst skall man inte svara alls. Misstänker man att någon är ett "troll" skall man inte heller svara. Om någon skriver något helt galet skall man givetvis påpeka detta men göra det på ett sakligt och respektfullt sätt. Som det är nu hänger den lilla "inneklicken" här och fördriver tiden genom att mobba andra forumdeltagare och göra sig lustiga på deras bekostnad. Det tycker jag inte är acceptabelt och det skapar en ogästvänlig miljö för nya medlemmar.
Tja, både och. Det är klart att seriöst menade frågor skall tas på allvar, men *lite* ansvar ligger det faktiskt på frågeställaren också. Dvs att beskriva problem, begränsningar, kunskaper samt fotografera, förklara, svara på frågor osv. För att inte tala om att börja med att göra en sökning och se om något matnyttigt dyker upp. Det finns mycket man både kan och bör göra som frågeställare också för att öka sina chanser att få ett bra svar.

Och jag hjälper gärna till med det lilla jag vet, men jag vill att min hjälp åtminstone skall ha en chans att falla i god jord, dvs kunna användas på ett bra sätt. Annars så håller jag mig borta. Om de ändå väljer att koppla sig sönder och samman så OK då, men då vill inte jag ha något med det att göra. Man får ta ansvar för sina egna handlingar och kopplingar.

Sedan så tycker jag verkligen inte att vi är så farliga här, långtifrån. Men det kanske beror på att jag hänger och hängt på nätet sedan 1988 och har sett *mycket* värre. Det här forumet är ett *under* av hövlighet och korrekt bemötande IMHO.

• Gilla
Bo.Siltberg och 2 till
  • Laddar…
hakaner skrev:
Det har man visst det. Fast de byter ju plats förbaskat ofta... :D

OBS. Ett försök till humor.

lars_stefan_axelsson skrev:
Sedan så tycker jag verkligen inte att vi är så farliga här, långtifrån. Men det kanske beror på att jag hänger och hängt på nätet sedan 1988 och har sett *mycket* värre. Det här forumet är ett *under* av hövlighet och korrekt bemötande IMHO.
Jag kan bara hålla med. Och när det gäller den så kallade "inneklicken" så kan jag bara förundras över vilket tålamod de visar med att gång på gång besvara samma/likartade frågor som olika TS lätt hade kunnat hitta svar på om de bara bemödat sig om att söka lite.

RiktigaGräjjer skrev:
Spelar det ingen roll om det är minus eller plus, menar du?
Är det ett Aprilskämt?

Alfredo skrev:
Det har man visst det. Fast de byter ju plats förbaskat ofta... :D

OBS. Ett försök till humor.
Ett försök att vara allvarlig:

Jaså.
Är det inte snarare fasen som byter polaritet jätteofta :cool:

O
falukorv skrev:
Är det ett Aprilskämt?
Kom igen nu falukorn. Folk har redan ifrågasatt TS och dragit precis den där diskussionen i långbänk. Det har urartat och folk har börjat skämta om det hela. Det är precis den här typen av inlägg jag vände mig mot tidigare i tråden. Att det alltid finns plats för en till som vill ifrågasätta eller göra sig lustig över frågan och trådskaparen. Det tillför ingenting och är farligt nära nätmobbning. Det var även det här jag avsåg med "inneklicken". Visst finns det som Alfredo skriver en liten kärna av människor här i forumet som faktiskt anstränger sig för att hjälpa andra och som gång på gång med stort tålamod svarar på samma frågor om och om igen. Sen finns det "inneklicken"; En massa hang-arounds som likt flugor dras till alla potentiella gnäll och pekpinnetrådar. Sedan ältas det om och om igen; Ring elektriker, ge fan i kopplingen, du fattar inte, är det ett skämt, vill du döda dina närma och kära, osv. Jag tycker det är väldigt onödigt och moderatorerna borde sätta ned foten ordentligt.

Redigerat:
Steamboy skrev:
Ring elektriker, ge fan i kopplingen, du fattar inte, är det ett skämt, vill du döda dina närma och kära, osv. Jag tycker det är väldigt onödigt och moderatorerna borde sätta ned foten ordentligt.
Är du inte lite väl hård nu? Jag, menar, det kan ju i det här fallet faktiskt vara på sin plats att TS inser att han ligger i minoritet bland gruppen som faktiskt inte kan i närheten av tillräckligt och ändå kopplar? Kampen mot nätmobbning i all ära, men här kan man ju både ta livet av sig och elda upp huset, så att vara lite skarp/tydlig/raljant i sina formuleringar kan ju ändå vara på sin plats. Det är ju problemet med Dunning-Kruger-effekten (http://en.wikipedia.org/wiki/Dunning-Kruger_effect), man får inte tillräcklig återkoppling, tillräcklig tydligt, för att förstå hur illa ute man faktiskt är (ja, om det inte är frågan om trollning så tycker jag faktiskt att det finns anledning för att varna för just Dunning-Kruger i det här fallet).

Naturligtvis därmed inte sagt att det skall gå över i trakaserier, men det tycker jag vi är ganska långt ifrån.

• Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Nu är mitt förslag att vi väntar på vad TS har att säga och hur det blev med kopplingarna.

O
nu känns det som att denna tråd börjar spåra ur till ännu en av dessa behörighetstrådarna....
TS får komma tillbaks om (han törs) han har fler frågor...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.