- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Och du tror att TS har lämpligt material för att skarva tändtråden i dosan?oceanis skrev:
Edit: Eller för att alls skarva i dosan kanske jag borde skriva. Fast dosan kan ju vara en med plintar så detta inlägg kanske bör förpassas till skräphinken... Fast då kanske det passar in i tråden IOFS...
Redigerat:
En stilla undran, HUR hantera en fullständigt hopplös tråd?morsan skrev:
1. När konkret information och tips ej når ända fram.
2. Att vara viktigpetter är helt klart fel.
3. Vi som jobbar/har jobbat med el-installationer och vet vad som gäller och förstår det hopplösa i tråden.
Det som finns kvar är (rums-ren) humor, så att de inblandade kanske får lite distans till det hele.
P.S. har ej läst tråden sen i går kväll KL_ 19:00 D.S.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 192 inlägg
Precis jag vill ju tro att det rör sig om ett troll (i den ursprungliga bemärkelsen att TS alltså inte är allvarlig, utan bara skriver för chock-effekten), och då *behöver* man ju inte ta det på allvar.LGG-01 skrev:
Och för den skull det faktiskt är allvarligt menat så har vi ju från början tydligt påpekat att det är ordentligt fel och att TS bör söka kompetent hjälp. Mer kan vi ju inte göra.
Moderator
· Stockholm
· 57 816 inlägg
Vi försöker hålla tråden till ämnet. Jag kan tillägga att jag tror TS ärligen vill ha hjälp med det här.
Bild behövs...
Kan det vara så att det inte finns någon nolla i dosan heller? .....kanske bara fas och tändtråd.....
Kan det vara så att det inte finns någon nolla i dosan heller? .....kanske bara fas och tändtråd.....
Moderator
· Stockholm
· 57 816 inlägg
Tyckte jag läste att lampan lyser, så nolla borde finnas.
Jag är av samma åsikt. Dessutom tycker jag ärligt talat det är dags att moderatorerna sätter ned foten ordentligt här i elforumet. Alla som ställer frågor skall alltid tas på allvar och behandlas med respekt. Tycker man att någon ställer korkade frågor och inte orkar, eller inte är intresserad, av att svara seriöst skall man inte svara alls. Misstänker man att någon är ett "troll" skall man inte heller svara. Om någon skriver något helt galet skall man givetvis påpeka detta men göra det på ett sakligt och respektfullt sätt. Som det är nu hänger den lilla "inneklicken" här och fördriver tiden genom att mobba andra forumdeltagare och göra sig lustiga på deras bekostnad. Det tycker jag inte är acceptabelt och det skapar en ogästvänlig miljö för nya medlemmar.hempularen skrev:
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "fördriver"
Penselpaket med moddlare & anstrykare
Paket med tre anstrykare/moddlare
500 kr inkl moms
617 kr
Läs mer
Nackdelen med elforumet är att det i nästan varje tråd är någon skriver ring en elektriker.... Det börjar bli lite tjatigt...
Vi måste förstå att alla inte vill ringa en elektriker, utan hellre försöker själv tills h*n lyckas eller huset brinner ner.... är det inte bättre då att ge de råd som behövs för att det skall bli korrekt? Då slipper vi riskera liv och hem för att de ändå vill göra allt själv!
Det är inte rocket science att koppla el.
Det är inte vårat ansvar att leka poliser. Det är bättre att hjälpa till istället. polisen har ändå inte tid att jaga folk vars brott är att hjälpa någon att koppla el.... Polisen har fullt upp med att jaga ännu värre brotslingar, såna som laddar ner filmer olagligt...
Vi måste förstå att alla inte vill ringa en elektriker, utan hellre försöker själv tills h*n lyckas eller huset brinner ner.... är det inte bättre då att ge de råd som behövs för att det skall bli korrekt? Då slipper vi riskera liv och hem för att de ändå vill göra allt själv!
Det är inte rocket science att koppla el.
Det är inte vårat ansvar att leka poliser. Det är bättre att hjälpa till istället. polisen har ändå inte tid att jaga folk vars brott är att hjälpa någon att koppla el.... Polisen har fullt upp med att jaga ännu värre brotslingar, såna som laddar ner filmer olagligt...
Men för att försöka hjälpa TS lite.... från dosan i väggen låter du nollan gå direkt till lampan sedan låter du fas gå ner till strömbrytaren och därifrån drar du tändtråden( den brutna fasen) till lampan. Det är alltså bara fasen som skall dras vidare till strömbrytaren.
Kolla även denna länk till Kjell och Co
http://www.kjell.com/fraga-kjell/hur-funkar-det/elelektronik/starkstrom/belysningsinstallationer
Kolla även denna länk till Kjell och Co
http://www.kjell.com/fraga-kjell/hur-funkar-det/elelektronik/starkstrom/belysningsinstallationer


