Status
Inte öppen för fler kommentarer.
TS. Om du inte trollar utan verkligen behöver hjälp på riktigt så är det nog bäst att du lägger in ett par bilder i alla fall. Annars kommer det här aldrig gå.
 
Jo om han kopplar som jag försökte beskriva. Det behövs varken bilder eller något om TS bara är läskunnig :)
 
oceanis skrev:
Jo om han kopplar som jag försökte beskriva. Det behövs varken bilder eller något om TS bara är läskunnig :)
Och du tror att TS har lämpligt material för att skarva tändtråden i dosan?

Edit: Eller för att alls skarva i dosan kanske jag borde skriva. Fast dosan kan ju vara en med plintar så detta inlägg kanske bör förpassas till skräphinken... Fast då kanske det passar in i tråden IOFS...
 
Redigerat:
TS: du har kopplat så här:

huohmd.png

Alltså lampan och brytaren på separata kretsar. När du sluter brytaren går säkringen eftersom du kortsluter kretsen.

Rätt koppling ser ut så här:


1goeoo.png
 
  • Gilla
Oldfart
  • Laddar…
Raderat OT
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
morsan skrev:
Raderat OT
En stilla undran, HUR hantera en fullständigt hopplös tråd?

1. När konkret information och tips ej når ända fram.
2. Att vara viktigpetter är helt klart fel.
3. Vi som jobbar/har jobbat med el-installationer och vet vad som gäller och förstår det hopplösa i tråden.

Det som finns kvar är (rums-ren) humor, så att de inblandade kanske får lite distans till det hele.

P.S. har ej läst tråden sen i går kväll KL_ 19:00 D.S.
 
  • Gilla
spik99
  • Laddar…
LGG-01 skrev:
En stilla undran, HUR hantera en fullständigt hopplös tråd?
...
Det som finns kvar är (rums-ren) humor, så att de inblandade kanske får lite distans till det hele.
Precis jag vill ju tro att det rör sig om ett troll (i den ursprungliga bemärkelsen att TS alltså inte är allvarlig, utan bara skriver för chock-effekten), och då *behöver* man ju inte ta det på allvar.

Och för den skull det faktiskt är allvarligt menat så har vi ju från början tydligt påpekat att det är ordentligt fel och att TS bör söka kompetent hjälp. Mer kan vi ju inte göra.
 
  • Gilla
LGG-01
  • Laddar…
Vi försöker hålla tråden till ämnet. Jag kan tillägga att jag tror TS ärligen vill ha hjälp med det här.
 
Bild behövs...
Kan det vara så att det inte finns någon nolla i dosan heller? .....kanske bara fas och tändtråd.....
 
Tyckte jag läste att lampan lyser, så nolla borde finnas.
 
hempularen skrev:
Jag kan tillägga att jag tror TS ärligen vill ha hjälp med det här.
Men i detta fall undrar jag om det verkligen är lämpligt att ge någon annan hjälp än det välmenta rådet att be någon, lämpligen en elektriker, om hjälp på plats.
 
  • Gilla
Patrik_Hed och 1 till
  • Laddar…
Om nu TS inte har kunskaperna så är det väl nästintill att uppmana till brott att ge andra råd än att kontakta elektriker?
 
O
hempularen skrev:
Jag kan tillägga att jag tror TS ärligen vill ha hjälp med det här.
Jag är av samma åsikt. Dessutom tycker jag ärligt talat det är dags att moderatorerna sätter ned foten ordentligt här i elforumet. Alla som ställer frågor skall alltid tas på allvar och behandlas med respekt. Tycker man att någon ställer korkade frågor och inte orkar, eller inte är intresserad, av att svara seriöst skall man inte svara alls. Misstänker man att någon är ett "troll" skall man inte heller svara. Om någon skriver något helt galet skall man givetvis påpeka detta men göra det på ett sakligt och respektfullt sätt. Som det är nu hänger den lilla "inneklicken" här och fördriver tiden genom att mobba andra forumdeltagare och göra sig lustiga på deras bekostnad. Det tycker jag inte är acceptabelt och det skapar en ogästvänlig miljö för nya medlemmar.
 
Redigerat:
  • Gilla
mortirolo och 3 till
  • Laddar…
O
Nackdelen med elforumet är att det i nästan varje tråd är någon skriver ring en elektriker.... Det börjar bli lite tjatigt...
Vi måste förstå att alla inte vill ringa en elektriker, utan hellre försöker själv tills h*n lyckas eller huset brinner ner.... är det inte bättre då att ge de råd som behövs för att det skall bli korrekt? Då slipper vi riskera liv och hem för att de ändå vill göra allt själv!
Det är inte rocket science att koppla el.

Det är inte vårat ansvar att leka poliser. Det är bättre att hjälpa till istället. polisen har ändå inte tid att jaga folk vars brott är att hjälpa någon att koppla el.... Polisen har fullt upp med att jaga ännu värre brotslingar, såna som laddar ner filmer olagligt... :D
 
O
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.