Hej!

behöver koppla in ett nytt släpvagnsuttag på bilen. Köpte ett 7-poligt men inser när jag kopplar bort det gamla att det har 14 trådar inkopplade i sig. Förstod det som att det finns 7 resp. 13-poliga uttag, men hittar inget om 14 kablar...
Någon som kan hjälpa mig med:
1: vad för uttag ska jag köpa? Är det nåt special eller kanske hempul? Eller
2: kan jag använda befintligt kablage till nytt 7-poligt uttag? Hur gör jag då?

Hoppas jag lagt frågan i rätt forum

Tack!
Hand håller ett nytt 7-poligt släpvagnsuttag, gammalt 14-poligt uttag syns framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gamla rostiga 14-poliga släpvagnsuttaget bredvid nytt 7-poligt på träbord.
Skapa konto

Anledningen till att det 13-poliga uttaget har 14 tåtar till sig är, har jag för mig, att det innehåller en funktion för att flytta dimbakljuset till släpet, dvs bilens dimbakljus slocknar när släpet är anslutet.
Det går att sätta ett 7-poligt uttag och bara använda de funktioner som finns i detta och parkera resten.

• Gilla
swe.jocke och 1 till
  • Laddar…
5
Sök på jaeger uttag på Google bilder så får du fram hur ett sånt är kopplat.
Vet inte vad de gamla kallas för men det är bara söka på 7pol släpvagnsuttag så ser du funktion och hur det skall kopplas.
Finns dyra specialkablar att köpa till jaeger som är en kabel med parter med olika dimensioner, för laddning osv.

• Gilla
swe.jocke
  • Laddar…
Panor82
Brukar använda mig av denna bild dom få gångerna jag behövt greja med släpvagnar etc. Diagram över elinkopplingar för 7-polig och 13-polig släpvagnskontakt med färgkoder och stiftplacering från ALKO.
Skapa konto

• Gilla
Bo.Siltberg och 2 till
  • Laddar…
Tack för hjälpen gott folk!
Blir till att kolla i morgon. Hoppas bara kablaget har samma färger som schemat på bilden...

13-pol Multicon eller 13 pol West, heter den gamla. (Är det en importbil? Får bara träffar på Nederländerna).
13 pol Jaeger sitter på alla hyrsläp. Sen väljer man adaptersladd som passar bilen.

Mysteriet med den 14 kabeln i den 13 poliga kontakten? Det sitter en microbrytare på baksidan uttaget som känner av om man jackat i en släpvagnskontakt som då släcker dimljuset på bilen.
13-polig kontakt för släpvagn med synliga kopparstift och anslutna blå kablar.
Skapa konto

13 poliga är väl bra om man nån gång skall dra husvagn och vill ha laddström till bageriet.
Eller om man vill ha backljus på släpet.
Skematisk jämförelse av 7-poliga och 13-poliga släpvagnskontakter med beskrivning av varje pins funktion och färgkodning.
Skapa konto

• Gilla
Stecko och 2 till
  • Laddar…
På äldre släpfordon användes ibland en 5-polig kabel där uttaget av en 5-polig kabel där pin 7 användes till allt bakljus/positionsljus och var ibland sammankopplad med pin 5 och pin 2 oansluten.

Även många äldre husvagnar använder ännu pol 2 för just laddström till batteriet.

På de bilar jag haft med 7-polig kontakt så har jag alltid kopplat en strömställare så jag kan använda pin 2 till Backljus för
mitt eget släp och som dimbakljus när jag hyrt släpvagn.
Har även kompletterat min nuvarande bruksbil med en 13 polig kontakt för att utnyttja de fördelar som den ger, planen var
att samtidigt uppgradera släpet men detta projekt är annu inte i land :) .

• Gilla
klorena
  • Laddar…
Hur har du kopplat strömbrytare?.Gärna bild på kopplingen

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.