Lampan har lossnat, hur kopplar man dessa?

• Ledningsstump med blå och svart kabel anslutna till en kopplingsklämma.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sladdar hänger från taket med en orange Wago-kopplingsklämma ansluten, visar blå och svarta trådar samt en oisolerad gröngul jordtråd.
    Skapa konto
E Eva Svensson4 skrev:
Lampan har lossnat, hur kopplar man dessa?
Normalt sett blå med blå och svart med svart i samma del, jorden (gul/grön) används inte, men sätt den i mitten.

• Wow
S0MMER
  • Laddar…
Koppla blått mot blått i ena kopplingsplinten och svart mot svart i den andra. Gulgrön ska *inte* kopplas in. De ledare som ansluts till samma plint blir ihopkopplade med varandra.
Det ser ut som att blå var kopplad mot svart och tvärtom tidigare. Det funkar också, men är formellt fel.

P peroande skrev:
Koppla blått mot blått i ena kopplingsplinten och svart mot svart i den andra. Gulgrön ska *inte* kopplas in. De ledare som ansluts till samma plint blir ihopkopplade med varandra.
Det ser ut som att blå var kopplad mot svart och tvärtom tidigare. Det funkar också, men är formellt fel.
Tack för svar. Det verkar enkelt.

Slå av/skruva ur säkringen innan du börjar pilla.

P peroande skrev:
Slå av/skruva ur säkringen innan du börjar pilla.
Ja, tack

E Eva Svensson4 skrev:
Ja, tack

• Elektrisk central med flera säkringar, etiketterade med tejp. Kablar och kopplingsdosor synliga under centralen.
    Skapa konto
  • Elcentral med automatsäkringar och märkta sektioner i ett träpaneltak. Tejp med anteckningar syns.
    Skapa konto
Hur tar jag reda på vilken av dessa jag ska slå av?

E Eva Svensson4 skrev:
Hur tar jag reda på vilken av dessa jag ska slå av?
Det står i gruppförteckningen, den lista som beskriver vad varje säkring går till.

D Dilato skrev:
Det står i gruppförteckningen, den lista som beskriver vad varje säkring går till.
Tack. Ok, den saknas tyvärr. Får ta hit en elektriker som kanske vet hur gå vidare utan den.

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
E Eva Svensson4 skrev:
Tack. Ok, den saknas tyvärr. Får ta hit en elektriker som kanske vet hur gå vidare utan den.
Huvudbrytaren släcker hela huset...
En person med en spänningsmätare för några hundralappar kan enkelt hitta vilken säkring det är (varje husägare behöver ett sådant instrument någon gång).

• Gilla
Eva Svensson4
  • Laddar…
Eller också bryter du huvudströmbrytaren medan du arbetar.

• Gilla
Eva Svensson4 och 1 till
  • Laddar…
Ok. Går det att avläsa vilken som är huvudströmbrytaren? Ser du det på bilderna?

E Eva Svensson4 skrev:
Ok. Går det att avläsa vilken som är huvudströmbrytaren? Ser du det på bilderna?
Det står Hb på den.
Längst till höger, andra bilden, blå ratt.

• Gilla
Eva Svensson4 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.