Hej.
Jag ska byta till ledspotlights och ska nu koppla in en ny dimmer och vill bara dubbelkolla så att jag tänkt rätt. Bifogar bilder på hur jag har tänkt koppla nedan(inte snyggt ritat schema).
Har fått för mig att märkningen Lp kan stå för olika saker men i schemat så har jag tänkt använda den för att skicka vidare fasen till strömbrytaren.
Ser det rätt ut?

• IMG_4199.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_4198.jpeg
    Skapa konto
  • IMG_4197.jpeg
    Skapa konto
Hej!
Nej det är inte rätt.
Eftersom att det är ett behörighetskrävande arbete så vill jag inte ge dig rätt lösning med en gång.
Titta på inkopplingsschemat och återkom med vad du tror att symbolerna och märkningen betyder.
Därefter så kan vi fortsätta
Bra att du frågar innan du gör något dumt

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Vilken av symbolerna är det du undrar över?
Som jag förstår det så kan jag koppla in fas i L på dimmer. Och sedan använda Lp för att strömförsörja strömbrytaren. Brytaren styr två lampor och det är bara den ena som ska dimmras. Den utgången från strömbrytaren kopplar jag till P och sedan får sinuskurvan gå till tändtråden för den lampa som ska dimmras.

Redigerat:
Det verkar inte finnas något i dimmerns manual som styrker dina ideer. Det är nog bra att hålla sig till produktens schema.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Purre
L och P-brytaren borde vara återfjädrande. Alltså kommer inte inte det gå att skicka vidare matning den vägen.
Troligen byta strömbrytaren till en dubbeltrapp.

Svårt att veta exakt då det inte finns någon manual som det hänvisas till i inlägget.

Inser att jag inte skickade en bild på själva dimmern. Vet inte om det har varit otydligt i mitt inlägg att det är en ”box” dimmer.

Den översta bilden i inlägget är baksidan av strömbrytaren och inte dimmern.
Det är en bild på hur det är kopplat idag med en gammal dimmer för halogenspottar.

• IMG_4201.jpeg
    Skapa konto
Redigerat:
B Bjober skrev:
Det verkar inte finnas något i dimmerns manual som styrker dina ideer. Det är nog bra att hålla sig till produktens schema.
Vad är det som bryter mot produktens schema menar du? Jag tänker att jag följer det som är beskrivet där. Det är alltså en strömbrytare som går till två olika lampor och den ena ska dimmras. Det som skiljer från produktens schema och mitt är att jag använder ”fas” från dimmern även till den andra knappen på strömbrytaren då det är en fas in.

Uppdaterade med lite mer information ovan då jag inser att jag inte var så tydlig i mitt inlägg. 😅

Redigerat:
Purre Purre skrev:
L och P-brytaren borde vara återfjädrande. Alltså kommer inte inte det gå att skicka vidare matning den vägen.
Troligen byta strömbrytaren till en dubbeltrapp.

Svårt att veta exakt då det inte finns någon manual som det hänvisas till i inlägget.
Strömbrytaren (bild 1) är återfjädrande. Det finns inga knappar på dimmern så jag förstår inte vad du menar med L och P brytaren skulle vara det?

N Nahoj Noslho skrev:
Vad är det som bryter mot produktens schema menar du? Jag tänker att jag följer det som är beskrivet där. Det är alltså en strömbrytare som går till två olika lampor och den ena ska dimmras. Det som skiljer från produktens schema och mitt är att jag använder ”fas” från dimmern även till den andra knappen på strömbrytaren då det är en fas in.

Uppdaterade med lite mer information ovan då jag inser att jag inte var så tydlig i mitt inlägg. 😅
Screenshot_20260824_204058_Chrome.jpg
Skapa konto

Inringat i rött har du 2 st återfjädrande brytare. Det är det schemat jag menar man bör hålla sig till. De brytarna antar jag inte bär någon last, bara styrström.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
B Bjober skrev:
[bild]
Inringat i rött har du 2 st återfjädrande brytare. Det är det schemat jag menar man bör hålla sig till. De brytarna antar jag inte bär någon last, bara styrström.
Men jag vill bara använda en brytare(återfjädrande) till att styra spotlights med. Så därför tänker jag att det blir samma sak. Vad är det som blir fel med det? 🤔 tacksam för hjälpen btw.

Redigerat:
Purre
Det som blir fel är att du inte kommer få ut någon spänning till den andra knappen i brytaren. Du behöver alltså en dubbeltrapp för att få två separata kretsar för de två knapparna.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Purre Purre skrev:
Det som blir fel är att du inte kommer få ut någon spänning till den andra knappen i brytaren. Du behöver alltså en dubbeltrapp för att få två separata kretsar för de två knapparna.
Men som jag förstår det så är Lp en vidarekoppling av L för att det ska vara lättare vid inkoppling i en brytare. Menar du att Lp har någon annan funktion i denna dimmer ”puck”?

Purre
N Nahoj Noslho skrev:
Men som jag förstår det så är Lp en vidarekoppling av L för att det ska vara lättare vid inkoppling i en brytare. Menar du att Lp har någon annan funktion i denna dimmer ”puck”?
Ja LP skickar ingen spänning på det sättet. Den kan endast driva sin egna ingång P

Purre Purre skrev:
Ja LP skickar ingen spänning på det sättet. Den kan endast driva sin egna ingång P
Okej, vad får du den informationen ifrån? Jag fick ett annat svar från Malmbergs support som säger att den skickar vidare fasen.

N Nahoj Noslho skrev:
Okej, vad får du den informationen ifrån? Jag fick ett annat svar från Malmbergs support som säger att den skickar vidare fasen.
Tror nog de flesta använder den information som finns publikt tillgänglig i manualen med produkten eller på nätet.
Man kan ju tycka att den informationen du fått borde finnas där också.
Då är det väl bara att köra på.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.