Hej!
Flyttat in i en äldre lägenhet, finns knappt några uttag i köket. Det finns dock ett nära taket som är kopplat till en lampknapp. Varför det är ett vanligt jordat uttag och inte ett lamputtag vet jag inte.
Är det lugnt att koppla en mindre mikro här? På maxinställningen 700W ska den dra 1050W från väggen enligt manualen. Just nu sitter den i ett förgreningsuttag bara för att det blev lite snyggare. Förgreningsuttaget ska klara det utan problem, men finns det andra risker jag inte tänker på?
Klarar lampknappen 1050W. Vi använder den sällan mer än enstaka minuter i taget.
Flyttat in i en äldre lägenhet, finns knappt några uttag i köket. Det finns dock ett nära taket som är kopplat till en lampknapp. Varför det är ett vanligt jordat uttag och inte ett lamputtag vet jag inte.
Är det lugnt att koppla en mindre mikro här? På maxinställningen 700W ska den dra 1050W från väggen enligt manualen. Just nu sitter den i ett förgreningsuttag bara för att det blev lite snyggare. Förgreningsuttaget ska klara det utan problem, men finns det andra risker jag inte tänker på?
Klarar lampknappen 1050W. Vi använder den sällan mer än enstaka minuter i taget.
Ser ju ut att vara normal kabel fram till den. Säkringen borde väl vara på minst 6A men kanske går att kolla? Är inget annat kopplat på samma säkring ser jag inga hinder. Skulle det vara annat på som brukar ström samtidigt går väl säkringen och det är ju inget farligt, om än störande.
Kommer väl blinka 00:00 på mikron ständigt för att strömmen kommer brytas titt som tätt när nån trycker på lampknappen.
Kommer väl blinka 00:00 på mikron ständigt för att strömmen kommer brytas titt som tätt när nån trycker på lampknappen.
Gött, tack! Vet inte vilka proppar som går var än, finns inte nedskrivet. Men det är bara 10A och 16A i skåpet, så bör ju vara lugnt då. Kommer ej koppla mer till detta uttaget. Lampknappen spelar inte så stor roll eller?P Perplexus skrev:Ser ju ut att vara normal kabel fram till den. Säkringen borde väl vara på minst 6A men kanske går att kolla? Är inget annat kopplat på samma säkring ser jag inga hinder. Skulle det vara annat på som brukar ström samtidigt går väl säkringen och det är ju inget farligt, om än störande.
Nej har svårt att tro att den skulle ställa till problem. Du kan ju öppna och titta så allt ser friskt och fint ut i brytaren, att alla kablar sitter bra. Lämpligen när du hittat rätt säkring och brutit strömmen. Men jag skulle kört på utan att fundera så mycket.
Fint, tack för råden!P Perplexus skrev:
Klicka här för att svara