S steffo_b skrev:
Så en fråga att ställa är om du tror att du vid en försäljning får igen pengarna du lagt ut på fiberinstallation. Jag hävdar att så är fallet. Med god marginal dessutom.
Ja, saken är ju inte att få en eventuell köpare att värdera fiberns eventuella värde i kronor och ören som ett kylskåp eller något liknande. Det handlar om att se till så att det är maximalt antal budgivare.

Med 1-2 budgivare så är risken stor att priset hamnar under utgångsbudet, men 3-5 så blir det nog några hundra laxar över och med 6+ budgivare så kan det bli hur dyrt som helst. Väldigt grovt sett.

Saker som kan få en budgivare att tappa intresse kan vara saker som:

Saknar kommunalt vatten/avlopp
Saknar fiber eller kan ej få fiber
Närhet till störande verksamhet/trafik/oljud
Solceller på taket (kan både locka och avskräcka, främst kanske beroende på takets skick undertill)
Tryckimpregnerade syllar
osv osv...

Sen rör sig ju utvecklingen ständigt framåt. För 30 år sen hade man nog haft svårt att sälja ett hus utan telefonlinje indragen, 30 år till så gällde detsamma utan el indragen. Idag skulle jag inte ens titta på ett hus som inte har (eller har enkel möjlighet att få in) el, vatten, avlopp, fiber.

S
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Ja, saken är ju inte att få en eventuell köpare att värdera fiberns eventuella värde i kronor och ören som ett kylskåp eller något liknande. Det handlar om att se till så att det är maximalt antal budgivare.

Med 1-2 budgivare så är risken stor att priset hamnar under utgångsbudet, men 3-5 så blir det nog några hundra laxar över och med 6+ budgivare så kan det bli hur dyrt som helst. Väldigt grovt sett.

Saker som kan få en budgivare att tappa intresse kan vara saker som:

Saknar kommunalt vatten/avlopp
Saknar fiber eller kan ej få fiber
Närhet till störande verksamhet/trafik/oljud
Solceller på taket (kan både locka och avskräcka, främst kanske beroende på takets skick undertill)
Tryckimpregnerade syllar
osv osv...

Sen rör sig ju utvecklingen ständigt framåt. För 30 år sen hade man nog haft svårt att sälja ett hus utan telefonlinje indragen, 30 år till så gällde detsamma utan el indragen. Idag skulle jag inte ens titta på ett hus som inte har (eller har enkel möjlighet att få in) el, vatten, avlopp, fiber.
Ja. Så är det ju.
Får man med några till budgivare så går det fort att man får igen de 15 000 - 20 000 som fiber kostar. Speciellt i storstadsområdena där budgivningarna kan dra iväg med rätt många hundra tusen även om det är rätt mycket stiltje just nu.

galento
S steffo_b skrev:
Så länge det uppfyller dina behov och du inte tycker att du behöver mer så är det ju finfint.
Dock kan det ju vara en fråga den dagen du eventuellt ska sälja.

Personligen skulle jag välja huset som har indragen fiber om jag tittade på två hus som var i övrigt likvärdiga. Om det inte finns möjlighet till fiber så skulle jag inte ens titta på huset.
Dvs utan indragen fiber så finns risken att en person som jag skulle skippa att vara med i budgivningen vid en försäljning.

Så en fråga att ställa är om du tror att du vid en försäljning får igen pengarna du lagt ut på fiberinstallation. Jag hävdar att så är fallet. Med god marginal dessutom.

Jag körde mobilt i nuvarande hus ett tag innan vi fick fiber installerat. Vi visste att fiber inte var indraget men att det fanns i området och var draget rör för detta fram till tomtgräns och således gick att få in för 16 000 (Hade pratat med nätägaren innan köpet).
Jag skulle aldrig gå tillbaka till mobilt om jag slipper för det är rejält mycket sämre för ungefär samma pengar som bredband via fiber. Jag betalar ungefär lika mycket idag för 500 mBit som är i stort sett garanterade som jag betalade för mobilt bredband som hade högst svajig hastighet och rätt långa svarstider. Större delen av tiden var det rejält mycket under 1/10 så snabbt. Ibland så lågt som 10-15 mBit.

Och då pratar vi om Järfälla med mindre än 20 km till Stockholms centralstation. Dvs tätort i Stockholmsområdet med promenadavstånd till centrum.

Så på kort sikt är det ju bra att du är nöjd. Men den dagen du säljer så kan det hända att du förlorar i försäljningspris på att inte ha fiber indraget. Nu beror det ju säkert lite på vart huset ligger men generellt skulle jag säga att risken är ganska stor för det.
Ja vi får se den dagen huset ska säljas hur det blir 🤔.Det är inte nåt vi funderar
på nu iallafall. Vi tror husets läge med jakt och fiskerätt , tillhörande skog och sjöar
med bad nära och annat kompenserar fibern. Livet har ju mer att erbjuda än att vara
uppkopplad med högsta hastighet hela tiden. Det är väl snarare ett plus om man
kan minska det digitala beroendet .

• Gilla
A-Man_08 och 1 till
  • Laddar…
galento galento skrev:
Det är väl snarare ett plus om man kan minska det digitala beroendet .
Nja, ett plus ser jag inte däremot är det ju valfritt för en köpare att använda eller inte om det finns tillgängligt, mobilt är även det lika digitalt.
Fick erbjudande till fritidshus och beställde till fiber, tyvärr blev det inget pga strul med markägare och entreprenör som strulade med grävningar i området, var på landsbygd.
Sedan funderar jag inget på värdet vid ev. försäljning, går troligtvis i arv, utan mera den egna nyttan och efterkommande.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.