Hej

Har fått erbjudande att koppla på mig på fibern i området. För ca 1,5 år sedan fick jag samma erbjudande, att koppla på mig för 17k men då blev det avblåst pga uteblivna bidrag som jag förstod det. Nu har dom fått något bidrag och fått erbjudande på 12k istället.

Vi har idag mobilt bredband via 3 som fungerar hur bra som helst, ca 1km till närmsta master. Ser egentligen ingen som helst anledning att koppla in fiber i nuläget.

Vi bor på landsbygden, verkligen. Mitt på en åker, med skog runtom, i en liten by med 10-15 hushåll, där alla redan är påkopplade på fibern förutom min fastighet och en annan granne.

Skjuter jag mig själv i foten om jag tackar nej till detta? Behöver hjälp och lite tankar från andra som kanske har varit/är i liknande sits
 
Ossian K Olsson
För 12 tkr tycker jag det är ett självklart ja! Det är både en framtidssäkring och det är ju faktiskt så att du kan ha kvar ditt mobila nät om du vill men ändå ha en installation indragen. Men går du över till fiber lär du inte vilja gå tillbaka!
 
  • Gilla
Joakim654 och 12 till
  • Laddar…
RoTe
Ett fett nej om du ska sälja och inte har fiber men dina grannar har.
 
Jag drog in det i villa förra året för ungefär samma pris så skulle säga att det är bra. Dock bor jag i stan så kanske inte hade behövt det egentligen då 5g är bra här.
Har du 5g idag och är nöjd hade jag nog inte gjort det? Ev hör med mäklare om fiber fortfarande ökar fastighetsvärdet?
 
Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
För 12 tkr tycker jag det är ett självklart ja! Det är både en framtidssäkring och det är ju faktiskt så att du kan ha kvar ditt mobila nät om du vill men ändå ha en installation indragen. Men går du över till fiber lär du inte vilja gå tillbaka!
Discoman Discoman skrev:
Jag drog in det i villa förra året för ungefär samma pris så skulle säga att det är bra. Dock bor jag i stan så kanske inte hade behövt det egentligen då 5g är bra här.
Har du 5g idag och är nöjd hade jag nog inte gjort det? Ev hör med mäklare om fiber fortfarande ökar fastighetsvärdet?
RoTe RoTe skrev:
Ett fett nej om du ska sälja och inte har fiber men dina grannar har.
Tack för svar, har tänkt att det kan vara bra att dra in bara för att framtidssäkra. Samtidigt som jag har svårt att tänka mig att någon försämring skulle ske med det mobila.
 
Satsuki
R rörslusken skrev:
Tack för svar, har tänkt att det kan vara bra att dra in bara för att framtidssäkra. Samtidigt som jag har svårt att tänka mig att någon försämring skulle ske med det mobila.
Man ska ju inte bara göra det för framtida köpare men det finns många där fiber är lika nödvändigt för dem som el. Och det önskemålen lär inte bli mindre.
Många (finns trådar om det) anser att 5/6G aldrig kan vara lika driftsäkert/tillförlitligt som fiber.

Vill ni inte använda fiber är det ju helt OK, men om ni har det KAN ni använda det vid behov.
Kommer ni på att det behövs om några år kommer ni förbanna er själva över att ni inte tog chansen…
 
Redigerat:
  • Gilla
Joakim654 och 3 till
  • Laddar…
Satsuki Satsuki skrev:
Man ska ju inte bara göra det för framtida köpare men det finns många där fiber är lika nödvändigt för dem som el. Och det önskemålen lär inte bli mindre.
Många (finns trådar om det) anser att 5/6G aldrig kan vara lika driftsäkert/tillförlitligt som fiber.

Vill ni inte använda fiber är det ju helt OK, men om ni har det KAN ni använda det vid behov.
Kommer ni på att det behövs om några år kommer ni förbanna er själva över att ni inte tog chansen…
Ja det är lite så jag tänker. Gården ska inte säljas på väldigt många år, tror vi ju iallafall. Men allting kan ske, och hur det än är så vill jag inte stå där om några år när det mobila fungerar sämre här av någon anledning och få vänta x antal månader/år innan dom är villiga att koppla in det, till ett troligtvis högre pris. Kanske gör rätt i att koppla in det nu.
 
Tänk på att det kan ta tid om du vill ansluta vid en senare tidpunkt. Jag köpte hus med löfte om ”fiber vid tomtgräns” vilket iofs var helt korrekt, men jag hade inte läst på så jag hade ingen aning om hur lång tid det kan ta. Fiberföretaget lovade absolut ingenting gällande när jag kunde förvänta mig att installationen blev av. Mellan raderna förstod jag att det berodde på om någon av grannarna också anmälde sig, för att det annars blev för liten vinst för dem att komma ut. Enligt avtalet hade de två ÅR på sig, men det enda som hände efter två år var att jag hade rätt att backa ur avtalet, inte att de var skyldiga att ordna anslutning inom två år. Jag försökte få ok på att anlita egen grävare (stolpen står 10 m från mitt hus och vi skulle ändå gräva på tomten) och egen nätverkstekniker, men företaget sa att det fanns fortfarande inga garantier för att de skulle komma ut och sticka in kabeln i stolpen inom rimlig tid. Jag gav upp försöken att skynda på, och sen kom de drygt 3 månader efter beställning och började gräva, och kopplade in efter ytterligare någon månad.
 
  • Gilla
Ossian K Olsson
  • Laddar…
S Sofia E skrev:
Tänk på att det kan ta tid om du vill ansluta vid en senare tidpunkt. Jag köpte hus med löfte om ”fiber vid tomtgräns” vilket iofs var helt korrekt, men jag hade inte läst på så jag hade ingen aning om hur lång tid det kan ta. Fiberföretaget lovade absolut ingenting gällande när jag kunde förvänta mig att installationen blev av. Mellan raderna förstod jag att det berodde på om någon av grannarna också anmälde sig, för att det annars blev för liten vinst för dem att komma ut. Enligt avtalet hade de två ÅR på sig, men det enda som hände efter två år var att jag hade rätt att backa ur avtalet, inte att de var skyldiga att ordna anslutning inom två år. Jag försökte få ok på att anlita egen grävare (stolpen står 10 m från mitt hus och vi skulle ändå gräva på tomten) och egen nätverkstekniker, men företaget sa att det fanns fortfarande inga garantier för att de skulle komma ut och sticka in kabeln i stolpen inom rimlig tid. Jag gav upp försöken att skynda på, och sen kom de drygt 3 månader efter beställning och började gräva, och kopplade in efter ytterligare någon månad.
Ja, jag är införstådd med att även om bollen ligger lite hos mig så har jag ingen makt i när detta kommer att kopplas in. Som det ser ut i dagsläget spelar det ingen roll för mig när de kommer och kopplar in det då nuvarande lösning funkar bra för oss. Som jag förstod det på honom som ringde så är det egentligen bara min fastighet som är aktuell att koppla in, då de andra redan är påkopplade och den andra grannen som inte är påkopplad har för lång sträcka till närmsta fiber. Förstod det som att det kommer grävas och kopplas in under 2026 om jag tackar ja till erbjudandet.
 
S
R rörslusken skrev:
Hej

Har fått erbjudande att koppla på mig på fibern i området. För ca 1,5 år sedan fick jag samma erbjudande, att koppla på mig för 17k men då blev det avblåst pga uteblivna bidrag som jag förstod det. Nu har dom fått något bidrag och fått erbjudande på 12k istället.

Vi har idag mobilt bredband via 3 som fungerar hur bra som helst, ca 1km till närmsta master. Ser egentligen ingen som helst anledning att koppla in fiber i nuläget.

Vi bor på landsbygden, verkligen. Mitt på en åker, med skog runtom, i en liten by med 10-15 hushåll, där alla redan är påkopplade på fibern förutom min fastighet och en annan granne.

Skjuter jag mig själv i foten om jag tackar nej till detta? Behöver hjälp och lite tankar från andra som kanske har varit/är i liknande sits
Jag skulle säga kör.
Jag drog in fiber i huset vi köpte för 1 1/2 år sedan. Vill inte vara utan det.
Fram tills fiber fanns på plats så körde vi mobilt bredband för att ha internet och kunna kolla på streamingtjänster mm.
Men det går inte att jämföra ett mobilt bredband med fiber.
Fiber är mycket snabbare pga betydligt lägre latens. Typisk ping för fiber till närmaste nod är 1-2 ms.
Typisk ping för mobilt även om det är 4G eller 5G är mångdubbelt högre. 4G ligger vid bra förhållanden på ca 50 och 5G kan i bästa fall komma ned till 10. I praktiken blir det högre i de flesta fall.
Det kanske inte verkar så mycket med något tiotal milisekunder men det får till följd att en 100 Mbit mobil uppkoppling i praktiken får prestanda som en fiber med 15 Mbit pga att du får latensen för varje enskilt objekt som skall hämtas. Går du exempelvis in på en webtidning så är det hundratals objekt som skall hämtas vilket ger en viss väntetid.
sen är den kanske inte något som besvärar dig men har du en gång kört fiber så vill du inte tillbaka till mobilt.

För min del så är tillgång till fiber något jag vägt in när jag tittat på hus. Hus med fiber var intressanta. Hus utan fiber men där det finns vid tomtgräns och går att få indraget lite mindre intressanta och hus utan möjlighet till fiber var helt ointressanta.

Så i ett teoretiskt scenario där du ska sälja så hade en köpare som jag kanske valt bort din fastighet om du inte har fiber.

Skillnaden i stabilitet mellan mobilt och fiber är himmelsvid. Och då bor jag ändå i Stockholmsförort 2 mil utanför stockholm med bra täckning på mobilbanden.

12 000 är ett bra pris och du får lätt igen det den dagen du ska sälja skulle jag säga. Förutom det uppenbara att du fram tills dess får en betydligt stabilare och snabbare uppkoppling där du inte har någon datakvot att förhålla dig till.
 
  • Gilla
Joakim654 och 2 till
  • Laddar…
S
S Sofia E skrev:
Tänk på att det kan ta tid om du vill ansluta vid en senare tidpunkt. Jag köpte hus med löfte om ”fiber vid tomtgräns” vilket iofs var helt korrekt, men jag hade inte läst på så jag hade ingen aning om hur lång tid det kan ta. Fiberföretaget lovade absolut ingenting gällande när jag kunde förvänta mig att installationen blev av. Mellan raderna förstod jag att det berodde på om någon av grannarna också anmälde sig, för att det annars blev för liten vinst för dem att komma ut. Enligt avtalet hade de två ÅR på sig, men det enda som hände efter två år var att jag hade rätt att backa ur avtalet, inte att de var skyldiga att ordna anslutning inom två år. Jag försökte få ok på att anlita egen grävare (stolpen står 10 m från mitt hus och vi skulle ändå gräva på tomten) och egen nätverkstekniker, men företaget sa att det fanns fortfarande inga garantier för att de skulle komma ut och sticka in kabeln i stolpen inom rimlig tid. Jag gav upp försöken att skynda på, och sen kom de drygt 3 månader efter beställning och började gräva, och kopplade in efter ytterligare någon månad.
Jotack. Den har jag märkt. Nuvarande hus hade inte fiber vid tillfället men det fanns fiber vid tomtgränsen så jag lade beställning. Dom hävdade före beställning att det borde gå snabbt. Kanske 3 månader eftersom fibern bokstavligen fanns inne på min tomt så det bara var grävning på min tomt. Inga tillstånd behövde fixas.
sen var det knäpptyst efter beställning trots påstötningar vid flera tillfällen.
Det tog dom 11 månader innan dom kom till skott och grävde de sista 10 metrarna inne på min tomt.
 
  • Gilla
Ossian K Olsson
  • Laddar…
S steffo_b skrev:
Jag skulle säga kör.
Jag drog in fiber i huset vi köpte för 1 1/2 år sedan. Vill inte vara utan det.
Fram tills fiber fanns på plats så körde vi mobilt bredband för att ha internet och kunna kolla på streamingtjänster mm.
Men det går inte att jämföra ett mobilt bredband med fiber.
Fiber är mycket snabbare pga betydligt lägre latens. Typisk ping för fiber till närmaste nod är 1-2 ms.
Typisk ping för mobilt även om det är 4G eller 5G är mångdubbelt högre. 4G ligger vid bra förhållanden på ca 50 och 5G kan i bästa fall komma ned till 10. I praktiken blir det högre i de flesta fall.
Det kanske inte verkar så mycket med något tiotal milisekunder men det får till följd att en 100 Mbit mobil uppkoppling i praktiken får prestanda som en fiber med 15 Mbit pga att du får latensen för varje enskilt objekt som skall hämtas. Går du exempelvis in på en webtidning så är det hundratals objekt som skall hämtas vilket ger en viss väntetid.
sen är den kanske inte något som besvärar dig men har du en gång kört fiber så vill du inte tillbaka till mobilt.

För min del så är tillgång till fiber något jag vägt in när jag tittat på hus. Hus med fiber var intressanta. Hus utan fiber men där det finns vid tomtgräns och går att få indraget lite mindre intressanta och hus utan möjlighet till fiber var helt ointressanta.

Så i ett teoretiskt scenario där du ska sälja så hade en köpare som jag kanske valt bort din fastighet om du inte har fiber.

Skillnaden i stabilitet mellan mobilt och fiber är himmelsvid. Och då bor jag ändå i Stockholmsförort 2 mil utanför stockholm med bra täckning på mobilbanden.

12 000 är ett bra pris och du får lätt igen det den dagen du ska sälja skulle jag säga. Förutom det uppenbara att du fram tills dess får en betydligt stabilare och snabbare uppkoppling där du inte har någon datakvot att förhålla dig till.
Tack för goda tankar. Tror att ni har övertygat mig att tacka ja! 😃
 
  • Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
B
S steffo_b skrev:
Jotack. Den har jag märkt. Nuvarande hus hade inte fiber vid tillfället men det fanns fiber vid tomtgränsen så jag lade beställning. Dom hävdade före beställning att det borde gå snabbt. Kanske 3 månader eftersom fibern bokstavligen fanns inne på min tomt så det bara var grävning på min tomt. Inga tillstånd behövde fixas.
sen var det knäpptyst efter beställning trots påstötningar vid flera tillfällen.
Det tog dom 11 månader innan dom kom till skott och grävde de sista 10 metrarna inne på min tomt.
JUST detta är varför man alltid ska passa på att ansluta, sprid detta... :) för det tar tid, ibland upp till 2 år, för det samordnas och är det få i området blir det oftast så att man får vänta.
 
  • Gilla
Joakim654
  • Laddar…
Jag har fiber 1000/200 just nu men ska uppgradera till 2500/2500 nu bara för att det går. Sedan har jag mobilt bredband som failover om det blir avbrott på fibern.
 
P Peter_Ker skrev:
ska uppgradera till 2500/2500 nu bara för att det går.
Bra att erkänna.👍
Jag har tidigare alltid maxat redan från modem, ISDN, xDSL och så fiber. Men för 2-3 år sedan blev jag nyfiken på vad vi behöver och minimerade, ligger nu på gränsen men inte främmande för att öka ett steg. Testade av nyfikenhet och inte några ekonomiska aspekter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.