340 läst ·
9 svar
340 läst
9 svar
Koppla en luftvatten monoblock mot en befintlig flvp?
Kommit över en några år gammal luftvatten monoblock väldigt billigt, kan det vara en idé att koppla mot min lilla bosch 3800i frånluftsvärmepump? Den har bara 1,5kw kompressoreffekt så den räcker inte långt.
Som jag förstår leder man varmt vatten direkt från monoblocken och till min flvp, men hur kopplar man in den? Hörde att man kan koppla den på flvp retur från värmekretsen? Eller hur brukar man göra?
Som jag förstår leder man varmt vatten direkt från monoblocken och till min flvp, men hur kopplar man in den? Hörde att man kan koppla den på flvp retur från värmekretsen? Eller hur brukar man göra?
Fabrikat på monoblocket, många av dom är rena ON/OFF och styrs på temostat i VP. Brukar vara ett högsta värde på ca 55 C från VP och ca 40 - 43 C på returen till VP. VV går inte att få eb bra temp från den, då tempen är för låg. Boschen har VVB i sig. Det blir många start/stopp på en ren monoblock, bör gå mot en tank min ca 200 L som kopplas ihop i serie med returen från huset på din FLVP. Då kommer tempen att öka in i FLVP och den behöver inte jobba så hårt, utan gå mera mot VVB.
De monoblock jag tittat på är inte alls on/off pumpar utan är sv inverter modell. Så tror därmed inte jag behöver någon ack-tank?J jonaserik skrev:Fabrikat på monoblocket, många av dom är rena ON/OFF och styrs på temostat i VP. Brukar vara ett högsta värde på ca 55 C från VP och ca 40 - 43 C på returen till VP. VV går inte att få eb bra temp från den, då tempen är för låg. Boschen har VVB i sig. Det blir många start/stopp på en ren monoblock, bör gå mot en tank min ca 200 L som kopplas ihop i serie med returen från huset på din FLVP. Då kommer tempen att öka in i FLVP och den behöver inte jobba så hårt, utan gå mera mot VVB.
Finns det styrning i dom efter utetempen så går det. kan då kopplas paralellt med VP och ett par backventiler, eller i serie med inne-VP. Det som kan ställa till det lite, är att båda har styrning från utegivare och måste försökas att få till ett lämpligt driftfall. Ute har lite högre kurva mot inre och gå som master. Så länge som ute kan ge värme som räcker ( exkl VV ) så startar inte inne. Men det är en FLVP du har och då måste fläkten fungera.K kurlakarl skrev:
Det kan bli svårt att få dom att lira ihop. Någon av dom kommer att stanna i olika driftfall.
Kanske ha Ute som master och inne som sekundär. Men har inte gjort det på något ställe, utan en tank som laddas av ute och allt ligger serie. Blir då att tanken värms efter utetempen, går in i innedelen, så känner den inte av att värma huset, bara VV.
Det är 2 värmekällor som jobbar var för sig, norrmalt med en tank, som värmen kan lagras i och sedan gå ut i huset. Sen om det går att koppla något från FLVP till någon smart smart styrsystem vet jag inte, inte mitt bord, men kanske andra vet.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Husägare
· Norra Roslagen
· 342 inlägg
Rent spontant med minsta problem:
Ackumulatortank där både FLVP och L/V kan hämta/lämna vätska och en extern cirkulationspump mot värmesystemet.
Ackumulatortank där både FLVP och L/V kan hämta/lämna vätska och en extern cirkulationspump mot värmesystemet.
Husägare
· Norra Roslagen
· 342 inlägg
Nej det är nog den enklaste lösningen med minst problem. Någon form av volymförstorare behövs väldigt ofta (även inverter). Finns det möjlighet för båda värmepumparna att hämta och lämna vatten utan motstånd eller backventiler är det ännu bättre och mindre risk för problem. Sistnämnda kan vara svårt och så får man använda dig av backventiler.K kurlakarl skrev:
Hur kan man skicka ut vatten i värmekretsen från vattentanken i rätt mängd och temperatur? Vattnet i tanken kanske är 40 grader men värmekretsen ska ha 30 grader?R Real-House skrev:Nej det är nog den enklaste lösningen med minst problem. Någon form av volymförstorare behövs väldigt ofta (även inverter). Finns det möjlighet för båda värmepumparna att hämta och lämna vatten utan motstånd eller backventiler är det ännu bättre och mindre risk för problem. Sistnämnda kan vara svårt och så får man använda dig av backventiler.
Förresten så har jag inte utrymme för ackumulatortank så det är nog ändå uteslutet.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden