Har köpt en ny lampa likt den på första bilden fast med några fler ljuskällor.

På andra bilden ser man hur kablarna på lampan ser ut och min fråga är hur jag kopplar mina tre kablar från taket (fas, nolla, jord)? Tänkte koppla med gammal hederlig jordad lamppropp till uttag vi har i taket.

Kan jag likt hur man i lampan samlat alla blåa även samla de bruna på ett ställe? Eller blir det helt tokigt?

Tacksam för alla svar!

• Fyra glödlampor hänger från taket med svarta kablar, fastsatta i en central monteringsplatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektrisk kopplingsplint med blå, bruna och gulgröna kablar anslutna, märkt med L, L1, jord och N.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan vara svårt att få in bägge bruna i ena skruvplinten.

Enklast är att ta bort bägge bruna ur skruvplinten och koppla bägge i en Wago 221-413 samt bruna ledaren från lampproppen.

Farstatjej90
På den sidan som är nedåt i bilden kan du bygla mellan L och L1 sen får du plats med kontaktens fas i en av dom.

Tack för svaret!
Men om det skulle få plats att få in alla bruna i en, är det en ok lösning eller inte? Varför är de förresten uppdelade?
Annars tackar jag för tipset med en wago och får ta mig till en butik och skaffa en!

Uppdelningen används om man har kronbrytare och bara vill tända 2 respektive 3 lampor eller alla fem.

Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
På den sidan som är nedåt i bilden kan du bygla mellan L och L1 sen får du plats med kontaktens fas i en av dom.
Tack för svaret och tipset!
För en novis som mig 😊 Jag fattar meningen med att bygla men vad innebär det rent praktiskt? Är det bara med en liten kabelbit mellan L och L1? Eller hur byglar man och med vad?

Farstatjej90
Ja en bit kabel skalad i båda ändarn som ett U i båda plintarna.
OBS! Jag vet inte om det är klokt eller säkert att göra i din lampa jag bara säger att om du ska koppla ihop L och L1 och koppla kontakt med fas (L) till den kan man göra så.

• Gilla
DanielTM
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Uppdelningen används om man har kronbrytare och bara vill tända 2 respektive 3 lampor eller alla fem.
Ok, Tack! Då hänger jag med. I vårt fall är vi inte ute efter att kunna tända några lampor åt gången. Så det är inte fel då att samla alla bruna tillsammans? Det kan bara vara ont om plats och då är wago en lösning?

A
Det följer inte med en installationsanvisning?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.